Kop: ik win, Munt: Jij verliest

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
niets is zeker, dát is zeker!
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
10 tips voor een gouden start Groeitips
Evalueren is een verzamelnaam van:
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Risico’s en gevaren van techniek
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Visie Mensontwikkeling WSD
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
Business Marketing Management
6 pijlers van de code in beeld
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 10e editie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
MVO en public relations
Ondernemen(d) in het onderwijs
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Oefening 17 p. 97 – les 5.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
2014 EVALUATIES N+1.
Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 A-94 A-94.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
50.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Embedded Librarianship
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Waarom HR en Marketing moeten blenden
De toekomst van de maatschappelijke stage
Verzekeren Risico verzekeren
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Kop: ik win, Munt: Jij verliest Een ethische analyse van de bonuscultuur Hans Wesseling / Jo Geurts

Spelregels voor de discussie! Assignment 03/04/2017 Spelregels voor de discussie! Er zijn geen goede of foute antwoorden maar alleen gemotiveerde. (Niet het ‘ik vind’ is interessant maar wel de zoektocht!) Er zijn geen inhoudelijke autoriteiten (aanwezig). Ieder van jullie is een expert. Deel je mening!

Enkele begrippen omschreven Ethiek is de wijze waarop de samenleving waarderend en normerend aanwezig is in het individuele handelen en daardoor de overgang tot stand brengt van individu tot maatschappelijk individu. Bedrijfsethiek beschouwt de overgang van de ‘onderneming’ tot ‘maatschappelijk verantwoordelijke onderneming’. Uitgangspunt daarbij is een samenleving die zich sociaal/economisch ‘reproduceert’ binnen het kader van de vrije ondernemingsgewijze productie (kapitalisme). Onder integriteit wordt verstaan het waardengericht en waardengeleid handelen en de bereidheid daarover verantwoording af te leggen.

Voorbeeld: Een bonussysteem voor monteurs “Bij onze garage hebben wij een nieuw bonussysteem geïntroduceerd. Monteurs krijgen een bonus die is gerelateerd aan de verkoop van auto-onderdelen. Wij beogen daarmee meer klantgericht te gaan werken. Het houdt hen scherp om bij een servicebeurt ook preventief te denken. De klant wordt daarmee een hoop ellende bespaard.” (HR manager van een grote garageketen)

Afbakening van het onderwerp: bonus Een specifieke beloningsvorm, onderdeel van het totale beloningspakket, die binnen ondernemingen aan een beperkt aantal (top)medewerkers wordt gegeven, op grond van het behalen van vooraf afgesproken doelstellingen.

Citaat “Toen de banken het goed deden, werden ze goed betaald. Toen de banken het slecht deden werden ze goed betaald. Nu de banken worden gered met belastinggeld worden ze nog steeds goed betaald.” Andrew Cuomo PG NY Anderen gebruikten uitdrukkingen als: Hebzucht, graaien, immoreel, buitensporige zelfverrijking, kleptomanie etc. om hun afkeer te verwoorden.

10 kanttekeningen, 10 risico’s ? 1. De beloningsvorm als managementinstrument Interne en externe communicatie, individualisering van de arbeidsmarkt (globalisering), Optiebonus en aandeelhouderswaarde. (Potentiële waarde is geen maatschappelijk gerealiseerde waarde). 2. Het totale beloningsniveau en de rol van de markt Externe normering van vorm en niveau beloning. Mensen worden gekocht en blijven om het geld (geldloyaliteit). Groei van bedrijf/ aandeelhouderswaarde leidt tot hogere individuele beloning. Beïnvloedbaar en niet altijd in het belang van de organisatie of maatschappelijk belang. Risicozoekend gedrag wordt gestimuleerd. 3. De vaststelling van de doelstellingen Koppeling individueel belang met ondernemings- / aandeelhoudersbelang. Risico voor manager is slechts het niet uitkeren van (een deel van) de bonus. Risico voor onderneming en samenleving is groter. Er is geen primair maatschappelijke afweging. Op lange termijn geen individueel risico. Behoud van medewerker staat voorop. (stabilisatie van beloningsniveau door marktvergelijking)

10 kanttekeningen, 10 risico’s ? 4. De technische vorm van de bonusuitkering Sturing uitsluitend door geld, niet op verantwoordelijkheid. Verzakelijking van de arbeidsverhouding. (Jobhoppen, Loyaliteitsvervaging) 5. De relatie tot de winst Er is geen noodzakelijk verband met behaalde winst (op langere termijn). Aandeelhouderswaarde is voor een belangrijk deel toeval. Veelal geen verbinding met MVO (op langere termijn). 6. De verhouding maatschappelijk, ondernemings- en individueel belang Medewerker wordt geacht zelf de grenzen te zoeken van maatschappelijke aanvaardbaarheid en dat af te wegen tegen eigen belang. Ook het ondernemingsbelang wordt daaraan ondergeschikt.

10 kanttekeningen, 10 risico’s ! Bonus en flexibiliteit Samenwerken is niet altijd in het belang van de medewerker. Flexibel inspelen op veranderingen wordt door rigide bonuscultuur gefrustreerd. 8. De verschillende tijdsperspectieven Bonusoriëntatie is korte termijn. Maatschappelijk belang is lange termijn. Verschillen in tijdsperspectief in onbalans. Inzicht in de gevolgen van individueel handelen op lange termijn lang niet altijd aanwezig. (organisatie als machine i.p.v. multi- causaal systeem) Het gestimuleerde profiel van de bonusontvanger De medewerker wordt gestimuleerd zichzelf te zien als ondernemer. Uit onderzoek blijkt dat deze ‘proactive personality’ niet altijd te beste medewerker is. 10. Het legitimatieprobleem Maatschappelijk nog steeds een legitimatiedeficit. Toch gaat men door naar de volgende crisis. Hoe openen we het debat?

Is individuele integriteit de sleutel? Stelling: Het aannemen / ontwikkelen van integere medewerkers leidt tot maatschappelijk verantwoord gedrag van de organisatie als geheel. Dit vooronderstelt onder meer dat: de individuele medewerker volledig is geïnformeerd over alle aspecten van de ’case’ hij het morele aspect van diens handelen en de morele dilemma’s kan herkennen in staat is zelfstandig een morele evaluatie te maken de uitkomst van de ethische analyse in het handelen kan doorzetten dat de individuele medewerker dit ook wil

Is individuele integriteit de sleutel? dat deze een volledig inzicht heeft in de effecten van diens individuele handelen en in dat van anderen op ‘het resultaat’ dat er geen breuk is in de tijd tussen handelen en effect en dat collega’s en anderen de door het individu gemaakte analyse steunen en conform handelen In organisaties is er nauwelijks ooit sprake van dat aan al deze voorwaarden wordt voldaan. Conclusie: De ontwikkeling van een morele competentie bij individuen (of een integriteittest bij de selectie) is zeker niet een voldoende voorwaarde om te komen tot een integere organisatie.