Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Succesvolle intelligentie
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Welkom.
Welkom in groep 3.
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Verlengde Instructie Groepen 3.
Oog voor slimme kinderen?!
Kinderen en hun sociale talenten
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
PLUSKLAS.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Regels en afspraken.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Schatkist Ouderavond.
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Jeannette van Nieuwkoop
Hoe volgen wij de kinderen?
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Groepsdynamiek 1.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond groep 4
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Koningin Julianaschool,
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Informatieavond groep 4
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Profiel van een plusleerling
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’

Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?

Kenmerken van hoogbegaafdheid Leereigenschappen: - is snel van begrip - maakt grote denk- leerstappen - beschikt over een goed geheugen - heeft een brede algemene interesse en kennis - beschikt over een groot probleemoplossend vermogen - is in staat nieuwe kennis te integreren met oude kennis - beschikt over een groot analytisch vermogen

Kenmerken van hoogbegaafdheid Persoonlijkheidseigenschappen: - is taalvaardig en kan spelen met taal - komt met creatieve en originele oplossingen - is geestelijk vroegrijp - houdt van uitdagingen - beschikt over een groot doorzettingsvermogen - is op een gezonde manier perfectionistisch ingesteld - is veelal een intuïtieve denker - heeft behoefte aan een hoge mate van autonomie - beschikt over het vermogen tot (zelf)reflectie - is sociaal competent

Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen Heel belangrijk om voorsprong vroegtijdig te signaleren (eerste 6 weken zijn cruciaal!) Wordt zichtbaar op 4 ontwikkelingsgebieden: - cognitief - motorisch - sociaal-emotioneel - niet cognitieve schoolse vaardigheden

Signaleren 2 Momenten * bij instroom * tijdens de schoolloopbaan Ouders zijn ontzettend belangrijk!

Bij instroom Tijdens huisbezoek vragen naar verschillende ontwikkelingsgebieden. Zo krijg je niet alleen een goed beeld van een eventuele ontwikkelingsvoorsprong, maar ook van een eventuele ontwikkelingsachterstand. Na 6 weken observatie door leerkracht. Oriëntatie in tijd en ruimte Motorische ontwikkeling Wereld- en lichaamsverkenning Taal/ denken Rekenen Zelfstandigheid Sociaal-emotionele ontwikkeling schoolbeleving

Tijdens de schoolloopbaan Signaleringslijsten Signaleringsprotocollen Ouders Kind Mede leerlingen Eigen inzicht leerkracht