Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Zitten ‘ze’ ook bij mij in de klas?
Kenmerken van hoogbegaafdheid Leereigenschappen: - is snel van begrip - maakt grote denk- leerstappen - beschikt over een goed geheugen - heeft een brede algemene interesse en kennis - beschikt over een groot probleemoplossend vermogen - is in staat nieuwe kennis te integreren met oude kennis - beschikt over een groot analytisch vermogen
Kenmerken van hoogbegaafdheid Persoonlijkheidseigenschappen: - is taalvaardig en kan spelen met taal - komt met creatieve en originele oplossingen - is geestelijk vroegrijp - houdt van uitdagingen - beschikt over een groot doorzettingsvermogen - is op een gezonde manier perfectionistisch ingesteld - is veelal een intuïtieve denker - heeft behoefte aan een hoge mate van autonomie - beschikt over het vermogen tot (zelf)reflectie - is sociaal competent
Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen Heel belangrijk om voorsprong vroegtijdig te signaleren (eerste 6 weken zijn cruciaal!) Wordt zichtbaar op 4 ontwikkelingsgebieden: - cognitief - motorisch - sociaal-emotioneel - niet cognitieve schoolse vaardigheden
Signaleren 2 Momenten * bij instroom * tijdens de schoolloopbaan Ouders zijn ontzettend belangrijk!
Bij instroom Tijdens huisbezoek vragen naar verschillende ontwikkelingsgebieden. Zo krijg je niet alleen een goed beeld van een eventuele ontwikkelingsvoorsprong, maar ook van een eventuele ontwikkelingsachterstand. Na 6 weken observatie door leerkracht. Oriëntatie in tijd en ruimte Motorische ontwikkeling Wereld- en lichaamsverkenning Taal/ denken Rekenen Zelfstandigheid Sociaal-emotionele ontwikkeling schoolbeleving
Tijdens de schoolloopbaan Signaleringslijsten Signaleringsprotocollen Ouders Kind Mede leerlingen Eigen inzicht leerkracht