Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Leefgroepen in de kleuterschool
Kansarmoede in de bassischool
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Kringloop van de armoede
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
De school en het onderwijs
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Kansarmoede.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Kansrijk kiezen Het begeleiden van kansarme jongeren bij het maken van een bewuste studiekeuze.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Globalisering.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Kinderen in gescheiden en nieuw samengestelde gezinnen
Keuze van de VMBO leerling
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Interculturele communicatie
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Lancering Traject
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Administrateur-generaal
Armoede is … Sieg Monten
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Hoe gezond en goedkoop eten kopen voor je gezin niet evident is.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Schoolopbouwwerk Menen
Interculturele klassen, ouders en buurten
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Het zorgcontinuüm.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Omgaan met meerdere talen
Diversiteit en integratie
Kansarmoede in de kleuterschool
het katholiek basisonderwijs
Vandaag collecteren we voor het zendingswerk van Kerk in Actie
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Help want armoede is niet fijn.
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Niet alleen op de wereld
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool Pijnpunten – beleving – aanpak Ferre Laevers, Trees Vanhoutte en Claudine Derycke

Inhoudstafel Kansarmoede in onderwijs Armoede en onderwijs Risicofactoren Kansarmoede als variant Minder schoolondersteunend gezinsklimaat Pijnpunten

Kansarmoede en onderwijs Omwille van: de economische situatie van het gezin regelmatige of permanente financiële bestaansonzekerheid materiële en culturele gevolgen Gevolg: vallen ‘buiten het gewone’ lopen het risico geen kansen te krijgen hun ontwikkelingspotentieel blijft onbenut

Risicofactoren beperkt inkomen = hét knelpunt bijkomende uitgaven wordt te overziene schuldenberg Ouders kopen niet noodzakelijk spullen Meestal goedkope omwille de beperkte middelen onderzoek van het HIVA overgang van kleuter naar eerste leerjaar een meerkost van 50 % voor ouders

Armoede en onderwijs Behoort tot één van de hefbomen Arme kinderen zwakkere startpositie Kinderen rijke milieus: betere bagage  ongelijke start Leefomstandigheden spelen ook rol ‘achterstelling’ van kinderen opvallende link tussen sociale afkomst ± 25% van kansarme kinderen in buitengewoon onderwijs

Kansarmoede als variant armoedecontext gaat soms gepaard met een subcultuur Bij kinderen aanleiding tot: stereotypes én denigrerende houding kinderen brengen cultureel referentiekader naar school Leven in armoede vraagt zeer veel energie spanningenveel conflictenkinderen gaan ‘zwaarbeladen’ naar school

Minder schoolondersteunend gezinsklimaat Een gebrek aan structuur structuurzwakheid is een grote risicofactor Minder stimulerende impulsen Soms zijn die verwachtingen onrealistisch Leefwereld staat ver af van schoolwereld beschuldigende vinger gewezen naar de ouders Gebruiken meer streektaal Taal vormt barrière in het contact tussen ouders en school

Pijnpunten Risicomomenten gedurende een doorsnee klasdag Arme kinderen voelen aan hoe het is om ‘minder’ te zijn Geldophalingsmomenten Drink- en eetmomenten De speelplaats Leerinhouden en didactische werkvormen Momenten waarop taal een rol speelt Materiaal van thuis meebrengen

Pijnpunten Het sociale component Samenwerking tussen school en ouders Een vriend kiezen Conflictsituaties Feesten op school Uitstappen Samenwerking tussen school en ouders Informatie-uitwisseling tussen school en ouders

Bronnen Omgaan met kansarmoede in de basisschool, Pijnpunten – beleving – aanpak,Leuven, 2003