Dialoog “BEPAAL NIET DE KOERS, BEPAAL DE DIALOOG”. BEPAAL DE DIALOOG”.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Intentie veranderen door bewustzijn
Leerlingbemiddeling / mediation
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
‘Van moeten naar willen!’
De Drama Driehoek.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Wat is een Groene Kerk? Werk maken van duurzaamheid en zorg voor de schepping. Beloven om elk jaar een nieuwe ‘groene’ stap zetten. Ervaringen delen en.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Woord van Leven Mei 2011.
Koop een hond! Joske Vermeulen.
Leven als een potlood.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Meegaan & tegengas geven
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
Wat maakt het leven zo waardevol
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Aanvaarding en tolerantie
Altijd online!.
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Wjk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
We houden niet op met spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we ophouden met spelen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Verdieping Timemanagement
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Sterker communiceren = relaties versterken
Crisis-Management.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Contact maken en contact houden
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
5 valkuilen & Tips.
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Dialoog “BEPAAL NIET DE KOERS, BEPAAL DE DIALOOG”. BEPAAL DE DIALOOG”.

“Dienend leiderschap”. •zorgdragend •sturend •dienend

MD GGzCentraal W.Boes maart 2010 (Birkman) Instrument (Kick-off) Bijeenkomst (Kick-off) Uitkomst (Birkman) uitkomst Profiel (leiderschap) Dialoog hogere leiding Dialoog lagere leiding Dialoog samenwerking support afspraken leermodule Structureel vormgegeven dialoog: Ontwikkeling en jaargesprekken Dynamische borging

Vijf regels voor een goede dialoog

1: Luister met respect om te begrijpen

2: Houd je (primaire) oordeel in

3: Vraag, vraag….vraag.

4: Verwelkom ieder nieuw gezichtspunt Waardeer de ander Waardeer de ander

5: Spreek met passie… Maar kort en … Maar kort en … vanuit je persoonlijke gezichtspunt vanuit je persoonlijke gezichtspunt

Tweezijdig leren •Tweezijdig leren kost meer tijd en moeite dan varen op de automatische piloot. •Als je merkt dat het taai is en je in cirkeltjes ronddraait. wordt het tijd te onderzoeken hoe je kennelijk samen het leren en veranderen blokkeert en hoe het anders kan. •Het begint met in te zien hoe je zelf bijdraagt aan de taaiheid. •In het begin is het al heel mooi als je na een taai gesprek reflecteert, en inziet hoe je zelf bijdroeg aan de taaiheid •Hoe vaker je dit doet, hoe groter de kans dat je jezelf ook in actie op defensiviteit betrapt •Hoe meer je van je standpunt houdt en je ego eraan verbindt, hoe groter de kans dat je defensief wordt.

Defensieve strategieën Committeer­strategie: als je de ander overreedt zich te com­mitteren, zegt hij dat hij zich committeert ongeacht of het echt zo is (‘Oké, ik doe mee’).Afschuif­strategie: als je handelen/benadering niet effec­tief is, beschuldig je de omstandigheden en/of anderen (mana­gers willen gewoon niet naar ons luisteren’).Relativeer­strategie: als de situatie bedreigend of onge­makkelijk is, relativeer het probleem totdat het weer hanteerbaar is (‘we moeten het niet erger maken dan het is’).Non­interventie­strategie: maak andermans ineffectivi­teit niet bespreekbaar, opdat zij dat bij jou ook niet doen(‘ik weet dat hij erg druk is, dus ik kan het hem niet kwa­lijk nemen dat hij zich niet aan de afspraak heeft gehou­den’).Humor­strategie: als de situatie bedreigend of ongemak­kelijk is, maak een grap en verander van onderwerp (‘je kunt het niet helpen, je bent gewoon veel te oud om te veranderen’).

De dialoog Francis Gastmans

Doorbreek de cirkel Arend Ardon.

Uw dialoog 1.Kies een dilemma 2.1 collega neemt deel aan dialoog in binnenkring ( 5 regels voor een goede dialoog) 3.1 collega observeert vanuit buiten kring ( defensieve strategieën ) 4.Informele dialoog achteraf in pauze

Wessel Boes. GGZ Centraal | INNOVA | Utrechtseweg 266 | 3818 EW Amersfoort | | |