Bevorderen van soa-testen op het ROC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Jongvolwassenen Van “Sturm und drang” naar engagement.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Zaal 3 14:00 uur Kimberley Bil, JOB Clair Rozemeijer, LAKS Drs. Metje Jantje Groeneveld, Hiteq Studiebijsluiter, hoe en waarom?
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Teamleren, hoe werkt dat?
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Door Jenny, Anni, Bas en Roel
VTB Technasium Vakcollege
Een wereld van verschil Seksuele gezondheid van LHBT’s in Nederland 2013 Dr. Hanneke de Graaf #LHBT.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
IJmert Kant Epidemiologie Universiteit Maastricht
Onderzoekersforum CQ-index
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken: een verkenning
Noortje Jansen 15 April 2010 VMBO Expert Meeting.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
De toekomst van E-health en internet binnen preventie en binnen CEPHIR Onno de Zwart Clustermanager Infectieziektebestrijding GGD Rotterdam-Rijnmond.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
RSV op school Jan Van Parijs.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Presentatie stand van zaken VSV RMC Rijnmond Regiocoördinatie
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
3 april 2013, Evelien Joosten-van Zwanenburg
Diagnostische toetsen voor het MBO
Workshop inhoud en beleid
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Project Les(s) & More Een samenwerking tussen JGZ, SOA-SENSE & ROC Marie-Jose Kortenhorst, arts JGZ-Sense Marijke Hulstein, projectleider Les(s)
L O B Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding.
Hoe risicobewust bent u?
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Welkom.
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
Onderwijs op maat.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Rotterdam zonder MBO verzuim
Voorlichting en preventie
“Passend onderwijs op maat”
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Social work Week 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hélène Driessen, arts M&G GGD West-Brabant WDH Breda, 2 november 2015
Regiobijeenkomsten november / december 2015 Ruud van Leeuwen.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Welkom kennismakingsavond 4 mavo. Programma Even voorstellen Het laatste jaar… Belangrijke zaken betreffende het PTA Mevr. Depmann (decanaat) Dhr. Kauffeld.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Evaluatie van de e-PIN “Het soa-consult” L.H.A. Bos-Bonnie 1, M. Kijser 2, V. Pigmans 2, J.E.A.M. van Bergen 1, N. van Dijk 1 1. Afdeling Huisartsgeneeskunde,
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Veilig vrijen.
Haagsche Praat
Transcript van de presentatie:

Bevorderen van soa-testen op het ROC Mireille Wolfers 22-3-2013

Achtergrond Veel seksueel risicogedrag onder MBO jongeren Weinig jongeren laten zich testen op soa Soa/Hiv preventie is wettelijke taak GGD (voorlichting, testen, vaccinatie) GGD bereikt deze jongeren moeilijk Voorlichtingen op ROC’s gestart in 2003 bij Zorg en Welzijn opleidingen Gecombineerd met aanbod Chlamydia-testen Vanaf 2008 spreekuren op ROC locaties Op MBO afgestemd voorlichtingsmateriaal is schaars Wat is beste manier om soa-testen te bevorderen? Voorlichting, testen, combinatie?

Opzet Vooronderzoek naar determinanten van soa-testen Ontwikkeling lesplan en materialen Uitvoering en evaluatie

Gedrag: een soa-test doen na onveilige seks voor je het condoom weglaat in vaste relatie Determinanten: invloed op het voornemen tot testen: houding ten aanzien van testen invloed van vrienden idee van vatbaarheid voor soa kenmerken van de testvoorziening

De ROC interventie 2 voorlichtingslessen van 100 minuten: interactief met filmpjes, demo’s, quiz, discussie Individuele (huiswerk-) opdracht via Internet 4 spreekuren van 1 dagdeel op de schoollocatie

Individuele (huiswerk-) opdracht via Internet 11 juni 2007 Individuele (huiswerk-) opdracht via Internet 6

Jongerenspreekuur Uitslag via SMS! anoniem Gratis Op school! Onbekende dokter Urine test

Evaluatie: Het evalueren van het effect van het programma op soa-test gedrag. Vergelijken van het effect van spreekuren en voorlichting: Voorlichting + spreekuur Voorlichting Spreekuur Hypothese: Het aanbieden van testfaciliteiten op school verhoogt het effect van een voorlichtingsinterventie

Evaluatie: kansen en keuzes Vindplaats doelgroep risicojongeren: ROC Afhankelijkheid schoolrooster Medewerking docenten en management Timing in het schooljaar Organisatie opleidingen Onderzoeksdesign: Randomisatie scholen/klassen Meetinstrumenten: zelfrapportage/ registratie/papier,digitaal Aantal meetmomenten/ uitkomstmaten Uitvoering: Verzuim en uitval Externe ontwikkelingen in het ROC Schoolbeleid/opvatting individuele docenten Controle versus interventiescholen

voorlichting en spreekuur Opzet evaluatie onderzoek (gedrag en determinanten) 1 voorlichting en spreekuur 2 voorlichting mnd 1 mnd 3 mnd 6-9 Voor meting 3 spreekuur 24 scholen (6 per groep) 4 klassen per school 4 controle

Uitvoering: Interventie uitgevoerd door professionals van GGD Evaluatie met schriftelijke vragenlijsten afgenomen door docent (eventueel door onderzoeksmedewerker, veel praktische problemen) Incentives voor leerlingen: pennen, condooms, gadgets. Registratie bij lokale klinieken en Sense spreekuren van participanten aan het onderzoek

Resultaten Respondenten T0: n=1302 waarvan 64% seksueel actief (n=834) F-up: n=739 (57%) waarvan 64% seksueel actief (n=472) Blootstelling aan voorlichtingsinterventie: 88% minimaal 1 les 32% volledige interventie

Effect interventie1 Groep 1: OR 4,25; p=0,04 Groep 2: OR 0.94; p=0,92 Groep 3: OR 1,7; p=0,18 1 Bij seksueel actieve groep, multilevel analyse gecorrigeerd voor etniciteit , geslacht en getest op voormeting)

Discussie Beperkingen: Veel loss to follow-up, maar ook Follow-up > t0 ! Niet alle uitkomstmaten kunnen analyseren Grote uitval in het onderzoek, door : Schoolverzuim, slechte registratie Onbrekende ID gegevens vragenlijsten Beperkte medewerking docenten Lesroosters en organisatie opleidingen Timing in schooljaar: laatste follow-up na zomervakantie Selectieve uitval van: Jongens, migranten, meer (lifetime) partners Met multipele imputatietechniek extra analyses: vergelijkbaar resultaat

Conclusie Combinatie van voorlichting en spreekuren bleek meest effectieve benadering Moeilijke setting met veel uitval vraagt om alternatieve onderzoeksdesigns en/of arbeidsintensieve benadering

Dank voor uw aandacht! meg.wolfers@rotterdam.nl