 13 scholen, 15 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen 200-500 leerlingen (3)  4 scholen: tussen 100 en 200 leerlingen (5)  3 scholen: tussen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie “Krimp is samen groeien”
Advertisements

Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Informatieavond formatiebeleid St. Michiel Schalkwijk
Realisatie kindcentrum
Verandering Schooltijden
Fusie? Moeten of willen?.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Informatieavond Petrus en Paulusschool
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
MBO passend onderwijs
Krimpen met perspectief
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Overwegingen Verzoek ouders: initiatief houden Demografische ontwikkelingen: kansen Schaalgrootte: onderwijsniveau Bijdrage: woon- en leefklimaat.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
ICT in een dynamische context
REA en kleine gemeenten
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Strategische dilemma’s huisvesting Barnewiel
Een project van de Korengroep
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Basisschool De Driesprong
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
“De week van de ontdekking”
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Omgaan met Krimp “Alleen er in en samen er uit” VO Congres 26 maart 2015.
Informatieavond Het Kompas Woensdag 15 april 2015.
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Formatie april Financiering school = lumpsum School ontvangt geld van het rijk op grond van: 1.Het aantal leerlingen op 1 oktober van.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Transcript van de presentatie:

 13 scholen, 15 locaties  2400 leerlingen  5 scholen: tussen leerlingen (3)  4 scholen: tussen 100 en 200 leerlingen (5)  3 scholen: tussen 50 en 100 leerlingen (3)  1 school: minder dan 50 leerlingen (2)

- 30 %

JMGMVesters1950©kpnmail.nl

Steenderen: St.Joannes (PRO8) De Akker (Gelderveste) De Steenuil (IJsselgraaf) St.Martinus Baak (PRO8) St.Willibrordus Olburgen (PRO8)

SteenderenBaakOlburgenTotaal

School De Akker De Steenuil St.Joannes St.Martinus St.Willibrordus27 Totalen %

 Overeengekomen een nieuw schoolgebouw te realiseren op voorwaarde dat de Steenderse scholen fuseren.  Op basis van de leerlingaantallen in Baak en Olburgen is besloten alle (5) scholen in het nieuwe gebouw te huisvesten.

 Kwaliteit van onderwijs is de eerste doelstelling van elke school. Dat vereist een zekere schaal en voldoende geld. Ook vraagt het om voldoende tijd voor / kwaliteit van:  het onderwijskundig leiderschap  de interne begeleiding (passend onderwijs)  moderne leermiddelen  adequate huisvesting

 Een goed pedagogisch klimaat: voorkomen dat er te kleine leeftijdsgroepen ontstaan (“groep Joep”);  Algemene opvatting: jaargroepen van minder dan 5 leerlingen beperken de kansen op gevarieerde sociale ervaringen.

 Een goed didactisch programma. Opbrengstgericht werken is lastig op relatief kleine scholen (<100 leerlingen). B.v. bij drie leerjaren in één lokaal. Aantal didactische effectieve werkvormen (coöperatief leren) kan niet optimaal toegepast worden. Realiseren van streefdoelen wordt zwaarder op kleine scholen (commissie Meijerink)

 Compensatie kleine scholentoeslag en directietoeslag > voor de 3 Steenderense scholen € ,-- in een periode van 5 jaren.  Getrapte fusie (Olburgen en Baak later laten aansluiten) is niet aantrekkelijk > scheelt € ,--  Dus fusie van alle scholen in 2015.

%80%60%40%20%

 Is verplicht.  Fusietoets niet, omdat er minder dan 500 leerlingen bij betrokken zijn.  FER is belangrijk voor verkrijgen van instemming van medezeggenschapsraden.

 Onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door bureau Infinite  MR’en in staat gesteld eigen onderzoek en ondersteuning te regelen (CNV)  Groeinotitie “Tien schoenen” aangeboden met de opdracht: maak het beter…..

 Verzet van dorpsbelangen in Baak en Olburgen  Kritische houding van medezeggenschapsraden in Baak en Olburgen  Tijd gegeven om zich de problematiek eigen te maken  Transparante / open inzage in alle stukken (via intranet)

 Heb oog voor de emoties.  Bied een goed alternatief: een moderne school in een (nieuw) gebouw met een continurooster, goede BSO en sportfaciliteiten.  Stimuleer de dorpsbelangen om een visie op de toekomst van hun dorp te ontwerpen.

 Garantie werkgelegenheid.  Wie wordt de directeur?  Identiteit: algemeen bijzonder!  Schoolconcept: nieuw!  Werken in een andere stichting. Fusieschool

 23 locaties  leerlingen  In 6 gemeenten  Op 11 locaties < 100 leerlingen  Op 6 locaties < 50 leerlingen

 Komst nieuwe AD  Sluiting of heroverweging niet in de mindset van directeuren of bestuur  Aanleiding: minimale instroom  Strategie: Krimp aangrijpen voor nieuwe wind in de organisatie: kwaliteit onderwijs en kostenreductie

 Positieve energie zetten tegenover het negatieve van krimp  Verandering is een momentum voor iets nieuws

 Van integraal directeur naar onderwijskundig leider (focus op onderwijs)  Clusterstructuur voor samenwerken en niet onderwijskundige zaken  IB en ICT uit de school en naar clusterstructuur  Gros van het management op andere positie  Winnende teams  Eigen vervangingspool  Profscan van al het personeel  Ongelijkheid tussen scholen creëren

 Noodzaak om per direct met 20 fte te krimpen (bij start van dit schooljaar gerealiseerd)  Keuze om kleine scholen te laten fuseren  Gemeente betrekken en keuzes maken  Acceptatie creëren voor verwatering identiteit

1. Bestuurders moeten elkaar wat willen gunnen 2. Bepaal einddoel voordat je discussie start 3. Als je start: zorg dat je proces snel kan afronden 4. Zorg van meet af aan voor heldere communicatie 5. Mening personeel geen overwegende factor, die van ouders wel 6. Check van te voren of je het financieel aan kan