13 scholen, 15 locaties 2400 leerlingen 5 scholen: tussen leerlingen (3) 4 scholen: tussen 100 en 200 leerlingen (5) 3 scholen: tussen 50 en 100 leerlingen (3) 1 school: minder dan 50 leerlingen (2)
- 30 %
JMGMVesters1950©kpnmail.nl
Steenderen: St.Joannes (PRO8) De Akker (Gelderveste) De Steenuil (IJsselgraaf) St.Martinus Baak (PRO8) St.Willibrordus Olburgen (PRO8)
SteenderenBaakOlburgenTotaal
School De Akker De Steenuil St.Joannes St.Martinus St.Willibrordus27 Totalen %
Overeengekomen een nieuw schoolgebouw te realiseren op voorwaarde dat de Steenderse scholen fuseren. Op basis van de leerlingaantallen in Baak en Olburgen is besloten alle (5) scholen in het nieuwe gebouw te huisvesten.
Kwaliteit van onderwijs is de eerste doelstelling van elke school. Dat vereist een zekere schaal en voldoende geld. Ook vraagt het om voldoende tijd voor / kwaliteit van: het onderwijskundig leiderschap de interne begeleiding (passend onderwijs) moderne leermiddelen adequate huisvesting
Een goed pedagogisch klimaat: voorkomen dat er te kleine leeftijdsgroepen ontstaan (“groep Joep”); Algemene opvatting: jaargroepen van minder dan 5 leerlingen beperken de kansen op gevarieerde sociale ervaringen.
Een goed didactisch programma. Opbrengstgericht werken is lastig op relatief kleine scholen (<100 leerlingen). B.v. bij drie leerjaren in één lokaal. Aantal didactische effectieve werkvormen (coöperatief leren) kan niet optimaal toegepast worden. Realiseren van streefdoelen wordt zwaarder op kleine scholen (commissie Meijerink)
Compensatie kleine scholentoeslag en directietoeslag > voor de 3 Steenderense scholen € ,-- in een periode van 5 jaren. Getrapte fusie (Olburgen en Baak later laten aansluiten) is niet aantrekkelijk > scheelt € ,-- Dus fusie van alle scholen in 2015.
%80%60%40%20%
Is verplicht. Fusietoets niet, omdat er minder dan 500 leerlingen bij betrokken zijn. FER is belangrijk voor verkrijgen van instemming van medezeggenschapsraden.
Onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door bureau Infinite MR’en in staat gesteld eigen onderzoek en ondersteuning te regelen (CNV) Groeinotitie “Tien schoenen” aangeboden met de opdracht: maak het beter…..
Verzet van dorpsbelangen in Baak en Olburgen Kritische houding van medezeggenschapsraden in Baak en Olburgen Tijd gegeven om zich de problematiek eigen te maken Transparante / open inzage in alle stukken (via intranet)
Heb oog voor de emoties. Bied een goed alternatief: een moderne school in een (nieuw) gebouw met een continurooster, goede BSO en sportfaciliteiten. Stimuleer de dorpsbelangen om een visie op de toekomst van hun dorp te ontwerpen.
Garantie werkgelegenheid. Wie wordt de directeur? Identiteit: algemeen bijzonder! Schoolconcept: nieuw! Werken in een andere stichting. Fusieschool
23 locaties leerlingen In 6 gemeenten Op 11 locaties < 100 leerlingen Op 6 locaties < 50 leerlingen
Komst nieuwe AD Sluiting of heroverweging niet in de mindset van directeuren of bestuur Aanleiding: minimale instroom Strategie: Krimp aangrijpen voor nieuwe wind in de organisatie: kwaliteit onderwijs en kostenreductie
Positieve energie zetten tegenover het negatieve van krimp Verandering is een momentum voor iets nieuws
Van integraal directeur naar onderwijskundig leider (focus op onderwijs) Clusterstructuur voor samenwerken en niet onderwijskundige zaken IB en ICT uit de school en naar clusterstructuur Gros van het management op andere positie Winnende teams Eigen vervangingspool Profscan van al het personeel Ongelijkheid tussen scholen creëren
Noodzaak om per direct met 20 fte te krimpen (bij start van dit schooljaar gerealiseerd) Keuze om kleine scholen te laten fuseren Gemeente betrekken en keuzes maken Acceptatie creëren voor verwatering identiteit
1. Bestuurders moeten elkaar wat willen gunnen 2. Bepaal einddoel voordat je discussie start 3. Als je start: zorg dat je proces snel kan afronden 4. Zorg van meet af aan voor heldere communicatie 5. Mening personeel geen overwegende factor, die van ouders wel 6. Check van te voren of je het financieel aan kan