Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Het Vakcollege Hartelijk welkom op de informatieavond voor de vrienden van Het Vakcollege J. Poortvliet, (adjunct – directeur)
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Valorisatie Programma Rotterdam
VTB Technasium Vakcollege
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Van Kroon naar ViP.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Sectorwerkstuk Den Bosch
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Welkom.
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
5 scholen steken hun nek uit!
Het Stromenland eridiaan College. Het Stromenland eridiaan College CLUSTER : Lomans - Leusden Het Stromenland - Amersfoort.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Stagecoördinatie op De Rank
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Social work Week 2.
Business-school PENTA college csg Hoogvliet Wat zijn wij voor een school? Binnen MAVO andere behoefte. Hoe zijn wij er toe gekomen? – Krimpende markt –
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LOB in het PTA van het VMBO
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Pedagogisch werk KD 2016.
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Docentstages, smeerolie tussen bedrijf en school Presentatie Praktijkopleidersdagen
Welkom op het Saenredam College
WELKOM.
Heb jij ballen voor scrummen?
Basiskennis LOB.
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.

Ondernemen in Westland Is dat? Universitair geschoold HBO geschoold MBO geschoold

Partners in professionalisering •Minkema College •Vader Rijn College •Flora College •Hogeschool Utrecht

Missie Wij leiden op voor (internationaal opererende) bedrijven in het Westland en Oostland

Visie Onze leerlingen leren in de spannende context van Westlandse bedrijven, hebben een doorlopende leerlijn naar het MBO en vinden makkelijk een baan in de regio.

Film

Opdracht •Onderzoek eisen/verwachtingen in MBO en bedrijfsleven t.a.v. werken. •Vertaal eisen naar competentie gericht onderwijsprogramma •Voer uit en evalueer •Ontwerp internationale stage

Dit betekent voor onze docenten •Inzicht en kennis van bedrijfsleven •Inzicht en kennis van MBO •Ontwerpen van competentiegericht onderwijs programma •Zich staande kunnen houden in contacten met bedrijfsleven

Dit betekent voor onze leerlingen •Relatie tussen leren en beroep •Groep van 40 GL/TL leerlingen. •Regionale stages •Internationale stages

Uitdaging 1 Resultaat leerlingen ?

Uitdaging 2 juiste manier van opleiden?

Uitdaging 3 doorlopende leerlijn?

Onderzoeksvraag 1 Als we onze opleiding zodanig inrichten dat deze voor onze leerlingen herkenbaar opleidt voor een functie of baan in het bedrijfsleven, nemen dan de motivatie en daardoor de resultaten van onze leerlingen echt toe?

Onderzoeksvraag 2 Welke kennis en opleiding moeten we onze docenten bieden om onze opleiding dan op adequate wijze in te richten?

Bizznizz klas met dank aan de Volkskrant

Aanpak •Actie onderzoek –Constateer probleem/vraag/kans –Bepaal actie –Reflecteer op resultaat •Aan de hand van experimenten –Motivatie onderzoek –Studieresultaten onderzoek –Professionaliteit van docenten –Beroepsgericht Duits –Docentstage –Het docenten team is verantwoordelijk

Studieresultaten onderzoek •Wordt op dit moment binnen alle teams geëvalueerd.

Docent stage •Idee ontstaat hoe uit te voeren •Docent ontwikkelt relatie met bedrijf –Stellen van persoonlijk doel –Zichtbaarheid in lessen –Kunnen bieden van beroepsperspectief voor leerlingen.

Beroepsgericht Duits •Uitgevoerd door CIO •Die Blümen in Deutschland kommen aus Westland.

Uitbereiding LWG Met teamleider zijn we gekomen tot een inrichting van het docenten team voor de GL opleiding •Mogen we dit een echte LWG noemen conform PIB? •Steunt de directie dit team in het opzetten en uitvoeren van het GL/TL+ traject?

Experimenten toekomst •Ontwikkelen GL+ leerroute •Verzorgen van lessen door bedrijf op school •Stages voor docenten in bedrijfsleven •Besluitvorming naar leerlingen •Herinrichting van LL stages in dit model •Hoe realiseren we een onderzoekende houding bij docenten

Vragen?