Met dyslexie naar het ASO? Yes you can! Dyslexiesoftware in Sint-Paulus Gent
Sint-Paulusinstituut Gent ASO-school 4 campussen 900 leerlingen Experiment in 1 campus. Volgend jaar uitbreiding naar andere campussen
Tip 1: laat je inspireren Het verhaal van Alexis: dyslexie (AVI 5) software in lagere school examen Nederlands demonstratie met eigen materiaal Het verhaal van de dyslexiesoftware: van ongekend (in de kast) ouderavond ‘in gebruik’
Tip 2: zoek versterking 1. Leerkrachten die willen ‘uitproberen’ 2. Directie die achter het project staat en bereid is te investeren 3. ICT-coördinator voor praktische kant 4. CLB om mee na te denken en bij te sturen
Tip 3: leer bij Volg nascholing of kijk over het muurtje Hoe meer hoe liever Samen met anderen Opmerking: vaak hetzelfde maar toch altijd iets nieuws
Tip 4: investeer In kleine dingen: bvb verlengkabels, oortjes In software: welke? In laptops/netbooks: nieuw of 2de hands Betrek directie en oudercomité!
Laptop vs netbook Laptop: groter scherm, duidelijker leesbaar, meer plaats nodig Netbook: kleiner scherm ( is groter dan gsm), vraagt minder plaats, is handiger om te verplaatsen, is goedkoper
Tip 5: stap voor stap Focus op examenperiode Start met papieren versie + beluisteren van vragen en teksten ‘Gevorderden’ : vragen invullen op blad Daarna uitbreiden naar toetsen: afhankelijk van bereidwillige leerkrachten
Tip 6: neem de tijd elke nieuwe stap vraagt aanpassingen/overleg Waar moeten de laptops? Eigen laptop of laptop van de school? Wie houdt sticks bij? Administratie en praktische kant bij examens
Experiment in campus LBL Computerlokaal – ELO Leerkrachten mailen examen door in pdf Map aanmaken en leerlingen inschrijven Per dag ELO updaten Zorgklas met laptops/netbooks Toetsen tijdens enkele lessen
Olievlek-effect Begonnen met 1 leerling Intussen 8 leerlingen die examens op laptop maken met software ‘ingeburgerd’ in 1 campus: leerlingen brengen laptop/digitale boeken/software mee en werken zelfstandig. ‘nieuwsgierig’ in andere campussen ‘bevriende scholen’ stappen mee
Gevolgen Groep: ‘ouders en leerkrachten van leerlingen met dyslexie/dyspraxie’ met leuke discussies Leerkrachten kijken niet meer op van een laptop en digitale boeken
Pijnpunten Niet iedereen is even enthousiast Extra werk voor de leerkrachten (ander examen of examen anders bekijken) Druk van ouders? Niet echt.
Stormloop? Neen Natuurlijke selectie: enkel de ‘echten’ willen mee Herbekijken van de maatregelen zorgt voor rust Professionaliteit van de leerkrachten: zij sturen mee