23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Het secundair onderwijs
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Wetenschappen Actualisering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen basisonderwijs & eerste graad secundair onderwijs NME-overlegplatform 24 oktober 2008.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Omgaan met geschiedenis
Structuur secundair onderwijs
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
De waarde van cultuureducatie
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Onderwijs in Vlaanderen en Nederland
Onderwijs en democatisch burgerschap
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
Personeelsvergadering
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Leren ondernemen en ondernemend leren
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
ACQUIRING KEY COMPETENCES THROUGH HERITAGE EDUCATION
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Algemene Sociologie PA – B1
Cultuureducatie in #Onderwijs 2032
GOK en voet: hand in hand!
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Op stap naar het secundair onderwijs
Enkele interessante vragen!
Krachtige leeromgevingen
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Op stap naar het secundair onderwijs
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
DKO pedagogische ontwikkelingen
Welkom! structuur van onze school
Onderwijsdoelen in het dko
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)

2 Onderwijsniveaus Basisonderwijs Secundair onderwijs Hoger beroepsonderwijs Hoger onderwijs Volwassenenonderwijs Deeltijds kunstonderwijs

3 Soorten eindtermen  Eindtermen (basisvorming)  Vakgebonden:  Vakoverschrijdend: inspanningsverplichting  Specifieke eindtermen (i.f.v.vervolgonderwijs): aso, (kso, tso)  “Beroepskwalificatie”: bso (aso, kso, tso)

Eindtermen – Beroepskwalificatie(s) OnderwijsvormEindtermen asoBasisvorming aso + VOET + spET+ (BK) bsoBasisvorming bso + VOET + BK ksoBasisvorming kso + VOET + speET + (BK) tsoBasisvorming tso + VOET + (spET) + BK

Basisvorming 1 ste graad aso: eindtermen: Artistieke opvoeding  Muzikale opvoeding •Waarnemen •Musiceren  Zingen  Spelen  Verwoorden •Attitudes  Plastische opvoeding •Waarnemen •Vormgeven  Lijn  Kleur  Vorm  Vormgeven •Verwoorden •Attitudes

6 Vakoverschrijdende eindtermen  Gemeenschappelijk voor alle onderwijsvormen (aso, bso, kso en tso)  Graadoverschrijdend  Gemeenschappelijke stam + 7 contexten

7 Gemeenschappelijke stam  …  Creativiteit  Esthetische bekwaamheid  De leerlingen kunnen schoonheid ervaren  De leerlingen kunnen schoonheid creëren  Exploreren  Kritisch denken  …

8 Contexten 1. Lichamelijke gezondheid en veiligheid 2. Mentale gezondheid 3. Sociorelationele ontwikkeling 4. Omgeving en duurzame ontwikkeling 5. Politiek-juridische samenleving 6. Socio-economische samenleving 7. Socioculturele samenleving

Socioculturele samenleving 1. … 6. De leerlingen gaan actief om met de kunst en de cultuur die hen omringen 7. De leerlingen illustreren de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing 9

Eindtermen en leerplannen  Vlaamse overheid: eindtermen  Schoolbesturen: leerplannen ( in de regel: onderwijsnetten en –koepels )  Eindtermen (excl. VOET) worden herkenbaar opgenomen in de leerplannen  Autonomie van de scholen m.b.t. werken rond VOET 10

Hervorming secundair onderwijs 1 ste graad Lj 1:Basispakket (o.a. artistieke opvoeding) Lj 2: Basispakket (o.a. artistieke opvoeding) + 2 belangstellingsgebieden (o.a. creatie en kunst) 2 de graad Domeinbrede richtingen Sleutelcompetenties Domeingericht pakket Differentiatiepakket 3 de graad 11

Sleutelcompetenties  Competenties voor cultureel bewustzijn en culturele expressie •Geïntegreerde benadering met ruime aandacht voor de culturele context = “leren oog hebben voor het artistieke in hun leefwereld, de schoonheid die hen omringt en de expressievormen die men hiervoor kan aanwenden” 12

Aanbevelingen sleutelcompetenties Europa 8. Cultureel bewustzijn en culturele expressie Definitie: erkenning van belang van de creatieve expressie van ideeën, ervaringen en emoties in diverse vormen, waaronder muziek, podiumkunsten, literatuur en beeldende kunsten 13

Key competences: kennis  Bewustzijn van lokale, nationale en Europese culturele erfgoed + plaats daarvan in de werteld  Elementaire kennis belangrijkste culturele werken (incl. hedendaagse volkskunst)  Begrip van culturele & taalkundige verscheidenheid in Europa/andere wereldregio’s (+ besef van bescherming)  Inzicht in belang van esthetische factoren in dagelijks leven 14

Key competences: vaardigheden  Appreciatie + expressie (via verschillende uitdrukkingsvormen)  Vermogen eigen creatieve en expressieve gezichtspunten te relateren aan meningen van anderen  Vermogen sociale en economische kansen in culturele activiteiten te onderkennen en te verwezenlijken  Culturele expressie: essentieel voor ontwikkeling van creatieve vaardigheden die kunnen worden toegepast in vele professionele contacten 15

16