Radboud Universiteit Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
Advertisements

Leren spellen, feedback en de computer
Preventieve instructiemethodiek
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Collectief portfolio groep 3
Het cito-leerlingvolgsysteem
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Voortgezet technisch lezen
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Verlengde Instructie Groepen 3.
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
WELKOM.
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het werken met portfolio
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Dyslexie op het Sondervick
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Lezen leren.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Ontwikkeling van het basisschoolkind
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Wat gebeurt er in de hersenen als we lezen of schrijven?
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Voorschotbenadering risicokleuters
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Wat is coöperatief leren?
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Circuit en hoeken.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Radboud Universiteit Nijmegen Dynamiek in Kleuters Prof. dr. Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen www.annabosman.eu 6-12-2007

Moraal van mijn Verhaal Stel bij elke uitspraak over het onderwijs de vraag naar het bewijs

Gefingeerde gegevens Leeftijd Meisjes Jongens 12 95 55 15 215 145 18 295 260 21 410 340

Grafiek gefingeerde gegevens

Echte gegevens

Taaltoetsen Lerende houding, Piaget, Concreet-operationele stadium Kleuters en planmatig werken Voor- en nadelen van kleutertoetsen Over- en onderschatten Taaltoetsen, Ordenen en Leesvoorwaarden

Nederlands als tweede taal Simultaan en successieve tweetaligheid Stimuleren van de ontwikkeling van tweede taal: onderdompeling eerste taal: veel praten

Dyslexie: Hoed u voor de diagnose Definitie: ‘probleem met het flexibel omzetten van letters in klanken en klanken in letters’ Prevalentie? 0.5% tot 1% is mijn gok (= max 1 op 100) Lijkt in families voor te komen (erfelijk??) De mythe van kleurnamen, benoemsnelheid en actieve screening

Letters en Klanken Gemiddeld kennen leerlingen 16 letters bij de overgang naar groep 3 (is echter geen eis) Belangstelling voor letters aanwakkeren (Vygotskyaans) Geen letters, maar grafemen aanleren (houd lettertype gelijk) Auditieve beperking niet noodzakelijk een beperking

Ontluikende geletterdheid Groep 2: Systematisch oefenen met letters en klanken Auditieve synthese met klankzuivere MKM-woorden door verlengde klankwaarde Auditieve analyse met klankzuivere MKM-woorden en visuele ondersteuning

Beginnende geletterdheid Groep 3: Systematische en preventieve methodiek toepassen Elke dag oefenen en herhalen Leerkracht is model Klassikale oefeningen doen

Gevorderde geletterdheid Groep 4 en verder: Gerichte en systematische instructie blijven geven dan zal er geen dip in de lees- en spellingprestaties ontstaan

Toetsen ??? in de Groepen 1 en 2: Wat willen we ermee? in Groep 3: Onontbeerlijk voor het monitoren van lezen en spellen. vanaf Groep 4: zeer belangrijk voor het continu volgen van de basisvaardigheden lezen (TL en BL), spellen (Lexicaal en Grammaticaal), rekenen en taal.

RT-er: Mevrouw Bosman AB: Ja RT-er: Hoe komt het dat wij sinds de invoering van “Zo leer je kinderen lezen en spellen” geen dyslectische leerlingen meer hebben? AB: Wat een effectieve instructie al niet kan doen?

Dank voor uw Dynamische Aandacht