Radboud Universiteit Nijmegen Dynamiek in Kleuters Prof. dr. Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen www.annabosman.eu 6-12-2007
Moraal van mijn Verhaal Stel bij elke uitspraak over het onderwijs de vraag naar het bewijs
Gefingeerde gegevens Leeftijd Meisjes Jongens 12 95 55 15 215 145 18 295 260 21 410 340
Grafiek gefingeerde gegevens
Echte gegevens
Taaltoetsen Lerende houding, Piaget, Concreet-operationele stadium Kleuters en planmatig werken Voor- en nadelen van kleutertoetsen Over- en onderschatten Taaltoetsen, Ordenen en Leesvoorwaarden
Nederlands als tweede taal Simultaan en successieve tweetaligheid Stimuleren van de ontwikkeling van tweede taal: onderdompeling eerste taal: veel praten
Dyslexie: Hoed u voor de diagnose Definitie: ‘probleem met het flexibel omzetten van letters in klanken en klanken in letters’ Prevalentie? 0.5% tot 1% is mijn gok (= max 1 op 100) Lijkt in families voor te komen (erfelijk??) De mythe van kleurnamen, benoemsnelheid en actieve screening
Letters en Klanken Gemiddeld kennen leerlingen 16 letters bij de overgang naar groep 3 (is echter geen eis) Belangstelling voor letters aanwakkeren (Vygotskyaans) Geen letters, maar grafemen aanleren (houd lettertype gelijk) Auditieve beperking niet noodzakelijk een beperking
Ontluikende geletterdheid Groep 2: Systematisch oefenen met letters en klanken Auditieve synthese met klankzuivere MKM-woorden door verlengde klankwaarde Auditieve analyse met klankzuivere MKM-woorden en visuele ondersteuning
Beginnende geletterdheid Groep 3: Systematische en preventieve methodiek toepassen Elke dag oefenen en herhalen Leerkracht is model Klassikale oefeningen doen
Gevorderde geletterdheid Groep 4 en verder: Gerichte en systematische instructie blijven geven dan zal er geen dip in de lees- en spellingprestaties ontstaan
Toetsen ??? in de Groepen 1 en 2: Wat willen we ermee? in Groep 3: Onontbeerlijk voor het monitoren van lezen en spellen. vanaf Groep 4: zeer belangrijk voor het continu volgen van de basisvaardigheden lezen (TL en BL), spellen (Lexicaal en Grammaticaal), rekenen en taal.
RT-er: Mevrouw Bosman AB: Ja RT-er: Hoe komt het dat wij sinds de invoering van “Zo leer je kinderen lezen en spellen” geen dyslectische leerlingen meer hebben? AB: Wat een effectieve instructie al niet kan doen?
Dank voor uw Dynamische Aandacht