Out of Stock Diemen, Februari 2006
Out of Stock: frustratie van consument … Uitverkochte artikelen en/of aanbiedingen zijn regelmatig voorkomende frustraties voor consumenten bij het boodschappen doen. Ergenissen toptien 1 Lang wachten bij de kassa 2 Vakkenvullen 3 Gesaneerde artikelen 4 Uitverkochte artikelen 5 Kapotte winkelwagen 6 Lastig kunnen inpakken bij de kassa 7 Niet-geprijsde artikelen 8 Uitverkochte aanbiedingen 9 Plotselinge veranderingen op de vloer 10 Onvoldoende parkeergelegenheid Bron: Consumententrends 2004
… maar ook van fabrikant en retailer … OOS-reacties per productgroep Bron: “Het verklaren van consumentenreacties bij out-of-stock”, Ontwikkeling in het marktonderzoek, MDA jaarboek 2004 De reactie van consumenten op Out of Stock varieert sterk per productgroep, maar gemiddeld genomen is er in zo’n 34% van de gevallen sprake van omzetverlies voor de fabrikant.
… in 2005 eerder meer dan minder OOS komt overal voor Het gehele weekend In alle productgroepen Grote en kleine winkels Snel en langzaam roterende producten Out of Stock leidt tot omzetderving. Het potentiële omzetverlies bedraagt zo’n 150 miljoen voor het gehele Nederlandse supermarktkanaal!
Oorzaken out of stock Factoren die de mate van out of stock bepalen zijn: Op de winkelvloer: Vul discipline Bestel discipline & procedures Schapindeling & - ruimte Niet inspelen op te verwachten toename van de vraag (bijv. rond feestdagen, vooraf aangekondigd mooi weer, etc.) Logistiek Leveringsfrequentie, bestelprocedure & mate van automatisering Fabrikant Kan niet leveren Doosinhoud (sluit niet aan bij schapinhoud) Externe factoren Weer
Out of Stock oplossen Hoe is Out Of Stock op te lossen Weten hoe groot het probleem is Welke accounts en welke items Bepalen wat de oorzaak van het probleem is en hoe dit is op te lossen Aanpassing van schappenplan, toename van de leveringsfrequentie, aanpassing doosinhoud, etc. Oplossing doorvoeren in samenwerking met de retailer Meten of de inspanningen resultaat hebben Gegegevens over out of stock zijn ook te gebruiken in onderhandeling met retailers OOS kost fabrikant omzet. Indien retailer niet geneigd is hier oplossingen voor te zoeken kan dit als wisselgeld in de onderhandeling gebruikt worden
ACNielsen verschaft inzicht Weten waar out of stock een probleem is! Weekend Out of Stock metingen Food 19/20 mei 2006 25/26 augustus 2006 Definitie Out of Stock: Product wordt niet aangetroffen in de gereserveerde schapruimte DEADLINE 26 april a.s.
Eenvoudig, snel en een lage investering Excelrapport uiterlijk 3 weken na de meting Welke items hebben het grootste probleem? En bij welke accounts? Wat zijn de consequenties in euro’s? Investering (5% korting bij twee metingen) item 1 t/m 5 € 640 per item/per meting item 6 t/m 10 € 485 per item/per meting item 11 t/m 20 € 360 per item/per meting Item 21 e.v. € 150 per item/per meting
Schap & Assortiment – oplossingen voor uw issue STORE OBSERVATIONS Wat is de out of stock situatie? Hoe groot zijn de metrages voor het schap en de merken? WORKSHOPS Wat zijn de trends in de markt? Voor mijn categorie? In aanpalende product-groepen? En per retailer? Monitoren Trends CLUSTER ANALYSE Welk assortiment levert het meeste op? Welke lokatie voor mijn product is het best? Efficiency Categorie Effect DPP Wat leveren het schap op per strekkende meter? Wat zijn de kosten? En wat de profit? ASSORTMAN Wat is de toegevoegde waarde van een extra sku? Wat zijn kansen voor categorie/merk? Local Marketing Schap SPACEMAN Wat zijn de knelpunten in mijn schap? Visueel? Financieel? En logistiek? LOCAL MARKET ANALYSE Wat is de situatie op winkelniveau? Welk potentieel heeft uw schap op locaal niveau?