Out of Stock Diemen, Februari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Optimaliseren van het assortiment
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
STRATEGISCHE PLANNING
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
H10: Prijsmanagement.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Business Marketing Management
AQUA LION Finance & Business Control
Meer inzicht in energiegebruik huishoudens met WoON Energiemodule
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Curry-Analyse (Jay Curry)
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
H7: Productmanagement.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Business Marketing Management
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Impuls voor de Impulscategorie 2.0 Nijenrode, 2 oktober 2013.
Goederen H3 Vaste artikelpresentaties aanvullen Verkoper.
International Business Adviser
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Informatie management HC2
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Procesverbetering in de Zorg
Consumentengedrag Leren I
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
EVALUATIE MIJN.DUIVENSPORTBOND.NL
Transcript van de presentatie:

Out of Stock Diemen, Februari 2006

Out of Stock: frustratie van consument … Uitverkochte artikelen en/of aanbiedingen zijn regelmatig voorkomende frustraties voor consumenten bij het boodschappen doen. Ergenissen toptien 1 Lang wachten bij de kassa 2 Vakkenvullen 3 Gesaneerde artikelen 4 Uitverkochte artikelen 5 Kapotte winkelwagen 6 Lastig kunnen inpakken bij de kassa 7 Niet-geprijsde artikelen 8 Uitverkochte aanbiedingen 9 Plotselinge veranderingen op de vloer 10 Onvoldoende parkeergelegenheid Bron: Consumententrends 2004

… maar ook van fabrikant en retailer … OOS-reacties per productgroep Bron: “Het verklaren van consumentenreacties bij out-of-stock”, Ontwikkeling in het marktonderzoek, MDA jaarboek 2004 De reactie van consumenten op Out of Stock varieert sterk per productgroep, maar gemiddeld genomen is er in zo’n 34% van de gevallen sprake van omzetverlies voor de fabrikant.

… in 2005 eerder meer dan minder OOS komt overal voor Het gehele weekend In alle productgroepen Grote en kleine winkels Snel en langzaam roterende producten Out of Stock leidt tot omzetderving. Het potentiële omzetverlies bedraagt zo’n 150 miljoen voor het gehele Nederlandse supermarktkanaal!

Oorzaken out of stock Factoren die de mate van out of stock bepalen zijn: Op de winkelvloer: Vul discipline Bestel discipline & procedures Schapindeling & - ruimte Niet inspelen op te verwachten toename van de vraag (bijv. rond feestdagen, vooraf aangekondigd mooi weer, etc.) Logistiek Leveringsfrequentie, bestelprocedure & mate van automatisering Fabrikant Kan niet leveren Doosinhoud (sluit niet aan bij schapinhoud) Externe factoren Weer

Out of Stock oplossen Hoe is Out Of Stock op te lossen Weten hoe groot het probleem is Welke accounts en welke items Bepalen wat de oorzaak van het probleem is en hoe dit is op te lossen Aanpassing van schappenplan, toename van de leveringsfrequentie, aanpassing doosinhoud, etc. Oplossing doorvoeren in samenwerking met de retailer Meten of de inspanningen resultaat hebben Gegegevens over out of stock zijn ook te gebruiken in onderhandeling met retailers OOS kost fabrikant omzet. Indien retailer niet geneigd is hier oplossingen voor te zoeken kan dit als wisselgeld in de onderhandeling gebruikt worden

ACNielsen verschaft inzicht Weten waar out of stock een probleem is! Weekend Out of Stock metingen Food 19/20 mei 2006 25/26 augustus 2006 Definitie Out of Stock: Product wordt niet aangetroffen in de gereserveerde schapruimte DEADLINE 26 april a.s.

Eenvoudig, snel en een lage investering Excelrapport uiterlijk 3 weken na de meting Welke items hebben het grootste probleem? En bij welke accounts? Wat zijn de consequenties in euro’s? Investering (5% korting bij twee metingen) item 1 t/m 5 € 640 per item/per meting item 6 t/m 10 € 485 per item/per meting item 11 t/m 20 € 360 per item/per meting Item 21 e.v. € 150 per item/per meting

Schap & Assortiment – oplossingen voor uw issue STORE OBSERVATIONS Wat is de out of stock situatie? Hoe groot zijn de metrages voor het schap en de merken? WORKSHOPS Wat zijn de trends in de markt? Voor mijn categorie? In aanpalende product-groepen? En per retailer? Monitoren Trends CLUSTER ANALYSE Welk assortiment levert het meeste op? Welke lokatie voor mijn product is het best? Efficiency Categorie Effect DPP Wat leveren het schap op per strekkende meter? Wat zijn de kosten? En wat de profit? ASSORTMAN Wat is de toegevoegde waarde van een extra sku? Wat zijn kansen voor categorie/merk? Local Marketing Schap SPACEMAN Wat zijn de knelpunten in mijn schap? Visueel? Financieel? En logistiek? LOCAL MARKET ANALYSE Wat is de situatie op winkelniveau? Welk potentieel heeft uw schap op locaal niveau?