Etappes in leren: inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
Gbvtszw Initiator zwemmen Module 2 Motorische & fysiologische aspecten: 2 uur.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Lecture 5 (Prof. A. Kok, ) Topics:
TRACELINK: A model of consolidation and amnesia
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Divera TWISK SWOV - Nederland
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid
Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces
Tekst 3: Ecologische visie op het leren van een vaardigheid
Toegepaste Motorische Controle
Prof. Dr. M. Lenoir 2° kan Lichamelijke Opvoeding
Wat is motorisch leren? (1)
Modellen van motorisch leren
Sturen en bijsturen van handelingen
Bewegen en Sport: nu en later
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 8: Coördinatie en techniektraining
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
HET VLAAMS STATISTIEKBELEID IN DE TOEKOMST Thierry Vergeynst administratie Planning en Statistiek 4 maart 2004.
Rekenproblemen en Dyscalculie
4 Wetmatigheden van training: functionele kracht en coördinatie
Veilig bewegen in het verkeer!
B. Onuitputtelijke hulpbronnen ?
Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.
The survival of the fittest
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Workshop klassenmanagement
Inzicht in Leerprocessen
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Met de Kennisbasis in zee!
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Bijeenkomst September 2015
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
De leerling of stagiaire in beweging!
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Spieren en spierstelsel
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Pijn in het Brein R. van Dongen “Klassieke” pijntheorie Moderne (re) pijntheorie Veranderingen bij CRPS Van theorie naar praktijk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Psychomotorische taxonomie
Het trainen van mensen met een NAH
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Coping.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Doelen behalen met activiteiten
Bewust leren in de praktijk Onbewust leren in de praktijk
Functionele training voor hardlopers
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Etappes in leren: inleiding Frustratie bij expert bij instructie van beginner Hoe organiseer ik best een oefensessie? Inzicht in verschillende etappes is !!!!! Alg. Kenmerken: Geleidelijk Cognitieve belasting daalt Geen zwart/wit onderscheid tss. Gekend/niet-gekend Etappes in Motorisch Leren

Fitts & Posner (1967!):kenmerken Verbaal-cognitief Motorisch (associatief) Autonoom Zeer hoge cognitieve belasting Veel fouten Bewust? Aandacht Snelle vooruitgang Essentie van taak Cognitieve belasting Consistent Nauwkeurig Bewust E-verbruik Programma Details RP FB Automatisch Info omgeving Info proprio Fouten Leercurve vlakt af Esthetiek en tactiek Etappes in Motorisch Leren

Fitts & Posner (1967): relevantie Verbaal-cognitief Motorisch (associatief) Autonoom Demonstratie Instructie Self-talk Rol van cognitieve input daalt Zelfstandig-heid verhoogt 1. Zeer zelfstandig oefenen mogelijk Etappes in Motorisch Leren

Etappes in Motorisch Leren Adams (1971): 2 stadia Verbaal-motorisch stadium = 1° 2 stadia van Fitts & Posner 1° stadium is niet puur cognitief Motorisch stadium = autonome stadium van Fitts & Posner toch nog cognitieve activiteit!! Etappes in Motorisch Leren

Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (1) Meer praktijkgericht In functie van doel van de lerende Stadium 1: ‘bewegingsidee’ = welk coördinatiepatroon om het doel te bereiken? Selectie van informatie die nodig is om de beweging te sturen: regulerende condities Negatie van info die niet nodig is Trial and error Etappes in Motorisch Leren

Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (2) Stadium 2: fixatie/diversificatie Sterk afhankelijk van doel van de taak: open vs. gesloten Fixatie: verfijning van het patroon om het doel consistenter te bereiken Diversificatie: beweging kunnen aanpassen aan wisselende omstandigheden Etappes in Motorisch Leren

Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (3) MAAR: beide taken vragen elk op hun niveau aanpassingen: Gesloten: oppervlakkige aanpassingen (parameters) Open: ingrijpende aanpassingen in de bewegingsstructuur (invariante kenmerken) Ook verschillen in planning!!! Etappes in Motorisch Leren

Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (4) Naar praktijk toe: Fixatie Diversificatie Parameters (oppervlakkig) Invarianten (basis-structuur) Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (1) = uitdieping van etappes-theorie 10 duidelijke kenmerken die tijdens het leerproces het verschil tussen beginner en expert uitmaken Tijdsverloop tussen beginner – expert : 10 (tien!) jaar van ‘deliberate practice’ Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (2) Mate van vooruitgang exp. Crossman (1959) – sigaren (cfr. handout) Negatief versnellend: verklaring? Blijvende vooruitgang Pr. Relev. Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (3) 2. Stabiliteit – instabiliteit – stabiliteit Cfr. handout les 1 3.Daling van cognitieve belasting vb. - Gebruik versnelling in wagen - Pas geven in voetbal - Pianospelen Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (4) 4. Kennis en kennisstructuur - expert grotere kennis - gestructureerd opgeslagen - meer ‘wat te doen’ regels sneller link tss. Huidige en vroegere situatie snellere beslissingen mogelijk Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (5) 5. Foutendetectie en –verbetering zelf fouten detecteren zelf corrigeren tijdens (snel) na (mbt volgende uitvoering) Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (6) 6. Manier van bereiken van doel a. verplaatsing (ruimtelijk) b. snelheidspatroon (temporeel) c. versnellingspatroon (id.) Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (7) 7. Verandering in coördinatie (p. 22 syllabus) Bernstein: vrijheidsgraden 1. Bevriezen 2. Gradueel lossen 3. Gebruik externe krachten ifv doel (bv. hogere eindsnelheid) cfr. tekst voetbal Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (8) 8. Energieverbruik (bewegingsefficiëntie) -Exp. Sparrow (1994) -kruipen op loopband, v = cte -na leerperiode: zelfde snelheid kon met minder O2, HF, calorische kost gehaald worden Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (9) 9. Spiergebruik = verklaring voor  energieverbruik - beginner: te veel spieren actief (leidt o.a. tot remming) - ongunstige timing - vb. Darts (cfr. handout) - reorganisatie tot functionele eenheid Etappes in Motorisch Leren

Veranderingen tijdens leerproces (10) 10. Verandering in visuele aandachtspunten beginner: ‘alles’ expert: selectie naar relevante info Vooral verschillen in ‘software’ ipv ‘hardware’ van visueel systeem Etappes in Motorisch Leren

Illustratie hard/software expert en beginner Hilo-studenten even snelle reactietijden op visuele stimulus als spelers van nationale top: 176 v s. 178 ms Maar: sedentairen hebben tragere saccadische oog-bewegingen dan sporters! Etappes in Motorisch Leren