Etappes in leren: inleiding Frustratie bij expert bij instructie van beginner Hoe organiseer ik best een oefensessie? Inzicht in verschillende etappes is !!!!! Alg. Kenmerken: Geleidelijk Cognitieve belasting daalt Geen zwart/wit onderscheid tss. Gekend/niet-gekend Etappes in Motorisch Leren
Fitts & Posner (1967!):kenmerken Verbaal-cognitief Motorisch (associatief) Autonoom Zeer hoge cognitieve belasting Veel fouten Bewust? Aandacht Snelle vooruitgang Essentie van taak Cognitieve belasting Consistent Nauwkeurig Bewust E-verbruik Programma Details RP FB Automatisch Info omgeving Info proprio Fouten Leercurve vlakt af Esthetiek en tactiek Etappes in Motorisch Leren
Fitts & Posner (1967): relevantie Verbaal-cognitief Motorisch (associatief) Autonoom Demonstratie Instructie Self-talk Rol van cognitieve input daalt Zelfstandig-heid verhoogt 1. Zeer zelfstandig oefenen mogelijk Etappes in Motorisch Leren
Etappes in Motorisch Leren Adams (1971): 2 stadia Verbaal-motorisch stadium = 1° 2 stadia van Fitts & Posner 1° stadium is niet puur cognitief Motorisch stadium = autonome stadium van Fitts & Posner toch nog cognitieve activiteit!! Etappes in Motorisch Leren
Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (1) Meer praktijkgericht In functie van doel van de lerende Stadium 1: ‘bewegingsidee’ = welk coördinatiepatroon om het doel te bereiken? Selectie van informatie die nodig is om de beweging te sturen: regulerende condities Negatie van info die niet nodig is Trial and error Etappes in Motorisch Leren
Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (2) Stadium 2: fixatie/diversificatie Sterk afhankelijk van doel van de taak: open vs. gesloten Fixatie: verfijning van het patroon om het doel consistenter te bereiken Diversificatie: beweging kunnen aanpassen aan wisselende omstandigheden Etappes in Motorisch Leren
Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (3) MAAR: beide taken vragen elk op hun niveau aanpassingen: Gesloten: oppervlakkige aanpassingen (parameters) Open: ingrijpende aanpassingen in de bewegingsstructuur (invariante kenmerken) Ook verschillen in planning!!! Etappes in Motorisch Leren
Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (4) Naar praktijk toe: Fixatie Diversificatie Parameters (oppervlakkig) Invarianten (basis-structuur) Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (1) = uitdieping van etappes-theorie 10 duidelijke kenmerken die tijdens het leerproces het verschil tussen beginner en expert uitmaken Tijdsverloop tussen beginner – expert : 10 (tien!) jaar van ‘deliberate practice’ Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (2) Mate van vooruitgang exp. Crossman (1959) – sigaren (cfr. handout) Negatief versnellend: verklaring? Blijvende vooruitgang Pr. Relev. Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (3) 2. Stabiliteit – instabiliteit – stabiliteit Cfr. handout les 1 3.Daling van cognitieve belasting vb. - Gebruik versnelling in wagen - Pas geven in voetbal - Pianospelen Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (4) 4. Kennis en kennisstructuur - expert grotere kennis - gestructureerd opgeslagen - meer ‘wat te doen’ regels sneller link tss. Huidige en vroegere situatie snellere beslissingen mogelijk Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (5) 5. Foutendetectie en –verbetering zelf fouten detecteren zelf corrigeren tijdens (snel) na (mbt volgende uitvoering) Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (6) 6. Manier van bereiken van doel a. verplaatsing (ruimtelijk) b. snelheidspatroon (temporeel) c. versnellingspatroon (id.) Praktijkrelevantie Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (7) 7. Verandering in coördinatie (p. 22 syllabus) Bernstein: vrijheidsgraden 1. Bevriezen 2. Gradueel lossen 3. Gebruik externe krachten ifv doel (bv. hogere eindsnelheid) cfr. tekst voetbal Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (8) 8. Energieverbruik (bewegingsefficiëntie) -Exp. Sparrow (1994) -kruipen op loopband, v = cte -na leerperiode: zelfde snelheid kon met minder O2, HF, calorische kost gehaald worden Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (9) 9. Spiergebruik = verklaring voor energieverbruik - beginner: te veel spieren actief (leidt o.a. tot remming) - ongunstige timing - vb. Darts (cfr. handout) - reorganisatie tot functionele eenheid Etappes in Motorisch Leren
Veranderingen tijdens leerproces (10) 10. Verandering in visuele aandachtspunten beginner: ‘alles’ expert: selectie naar relevante info Vooral verschillen in ‘software’ ipv ‘hardware’ van visueel systeem Etappes in Motorisch Leren
Illustratie hard/software expert en beginner Hilo-studenten even snelle reactietijden op visuele stimulus als spelers van nationale top: 176 v s. 178 ms Maar: sedentairen hebben tragere saccadische oog-bewegingen dan sporters! Etappes in Motorisch Leren