die aardrijkskundige competenties vergroten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Aardrijkskunde Landschap en kaart.
Reliëfvormen in België en Europa
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
11 Reliëf en kaart 11.1 Hoogtelijn, hoogtezone, hoogtecijfer, kleur
Oriënteren moet je leren !
Beeldaspect ruimte tonihorrevorts 2007.
Kaartvaardigheden in de klas
De wereldkaart: continenten en oceanen
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
3 W.-Afrika, grondstoffenrijk maar industriearm
brugklas ruimte en perspectief

PLAATSBEPALEN Een opdracht over plaatsbepaling aan de hand van coördinaten en een reis naar het EK voetbal­.   Klas | 1 kgt Gebruikte methode | Moderne.
Werken met een atlas Hoe doe je het?.
Les 5 - Klimaatsysteem van Köppen
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
De basis Les 1 Inleiding tot het bieden
Ruimte & ruimtesuggestie
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Terrain Analysis Seminar GIA najaar 2004 Joost Voogt.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Van de eerste graad in één onbekende
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Herken je volgende situaties?

HULPMIDDELEN IN DE AARDRIJKSKUNDE
Flits 1 Spel 2. Les 11 HOOG IN DE BOOM.
Flits 1 Les 4 ANTWOORDEN OP PARTNERS OPENING. Prioriteiten: 1. Het vinden van de beste speelsoort 2. Uitvinden hoeveel punten we samen hebben Flits 2.
Bekijk alles via muisklikken in de presentatiemodus
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Onze Atmosfeer Paragraaf 3.1: "Een beschermende laag"
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Hoe werk je met een atlas?
Sketchup 2014 Les 9.
1 2013/14. 2 Algemene zaken Vooraf Website  (redirect)  > Education > Courses > Intro. Atm. Opzet van het.
Het reliëf = verschil tussen hoog en laag in een landschap.
De basis Les 9 Overige antwoorden op 1 in een kleur DEEL 1 LES 9 versie
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Reliëf: afwisseling van hoogten en laagten van het grondoppervlak
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Verder met Bridge Hoofdstuk 11 Muiderberg UITWERKING TOETS DEEL 3 H 11 versie
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Hoe maak je een mooie foto?
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
LandkaARTen naar je hand zetten. LAND ART Een stroming in de beeldende kunst, ontstaan in de jaren 60 van de 20e eeuw, waarbij kunstenaars kunstzinnig.
De basis Les 3 Uitkomen tegen SA-contracten DEEL 1 LES 3 versie
die aardrijkskundige competenties vergroten
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
België.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Atlas- en kaartvaardigheden
Op sneeuwklas in Zwitserland
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Voorstelling kansarmoedeatlas

Blok 1 Mijn eigen omgeving
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Wie..Wat…Hoe? Wie ben ik? Wie zijn jullie? Wat hebben we nodig? Werkboek A en B, k, lesboek, basisboek, kleuren, rekenmachine, geo Wat gaan we doen? Hoe.
Transcript van de presentatie:

die aardrijkskundige competenties vergroten Mr, dat hebben we niet gezien in het S.O ! Kaartvaardigheden die aardrijkskundige competenties vergroten R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Welk deel van het landschap is zichtbaar vanuit een bepaald standpunt (op kaart)? – Line of sight (LOS) Hoe dik is een gesteentelaag weergegeven op een geologische kaart ? Helling en strekking van lagen. Waar is ons standpunt (op kaart) met kaart en kompas? - Kruispeiling R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Leerplandoelen in competentiedoelen vertalen. Voorbeelden Eerste graad ET 2 kaarten en plattegronden lezen door gebruik te maken van legende, schaal en oriëntatie. Via een reliëfdoorsnede op een hoogtelijnenkaart nagaan welke delen van de doorsnede zichtbaar zijn vanaf een bepaald standpunt. Derde graad ET 18 een standplaats op aarde bepalen door middel van beschikbare, hedendaagse technieken en methodes. Met kompasmeting naar twee herkenningspunten in het landschap de standplaats bepalen. ET 24 vereenvoudigde geologische kaarten (en bodemkaarten) lezen. Op een geologische kaart en helling en de strekking van de gesteentelagen bepalen om een verband te zoeken met de structurele reliëfvormen. R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

Uit het rapport: tweede peiling informatieverwerving en –verwerking in de eerste graad secundair onderwijs (A-stroom) Hoogtes en hoogtezones aflezen aan de hand van kleuren en hoogtepunten lukt goed bij de meeste leerlingen. Het werken met hoogtelijnen is echter voor veel leerlingen te moeilijk. Hoe hoog ligt het punt B dat aangeduid is met een *? 36% Minstens een kwart van de leerlingen kan zich moeilijk oriënteren op kaarten, plannen of schema’s. Daarbij valt onder andere op dat nogal wat leerlingen het oosten en het westen verwarren en niet kunnen werken met een noordpijl. In lijn met het algemene verschil tussen de eerste en de tweede peiling voor deze toets worden opgaven over oriëntatie die ook in 2004 werden afgenomen, nu duidelijk minder goed opgelost

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Line of sight Kruispeiling Helling en strekking Robert Jozef 33% Geert Jozef 22% Annemie Annie 37% Geert Annemie 6% = keuze lln R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

Line of sight Kruispeiling Helling en strekking Reliëfkaart opgemaakt met 3dem en SRTM-data Bron SRTM http://dds.cr.usgs.gov/srtm/version1/Eurasia/ Bron 3dem: http://freegeographytools.com/2009/3dem-website-is-gone-but-3dem-still-available-here R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Line of sight Kruispeiling Helling en strekking Horizon: is het horizontale vlak in het tafereel op ooghoogte van de waarnemer. Antrop, M., 2007. Perspectieven op het landschap. Gent, Academie Press. Vergelijk met de begripsinvulling in de eerste graad: horizon: scheiding aan de gezichtseinder waar de lucht en de aarde elkaar lijken te raken. (Geogenie 1, Uitgeverij De Boeck) horizon: verste lijn van het grondoppervlak die we kunnen zien (Zenit 1, Uitgeverij Pelckmans). Line of sight R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Line of sight Kruispeiling Helling en strekking D =√ 0,002(2x6378 + 0,002) = √0,002x(12756,0002) = √25,512004 = 5,050 km R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Line of sight Kruispeiling Helling en strekking http://www.heywhatsthat.com/ Visibility cloak vanuit Sint-Niklaas R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Line of sight Kruispeiling Helling en strekking Zichtbaarheidsklok op het belfort van Brugge R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012

R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012 Line of sight Kruispeiling Helling en strekking R. Neyt – VLA-symposium – Mercator aangekaart – 28/04/2012