Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Een vrouw te zijn.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Dag 13. Dag 13 Dit keer wil ik… Sinterklaas… het dagboek van dit jaar afsluiten. Dag 13 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Dit is dan alweer de.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Basiscursus Levensboeken
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Presentation Of Learning
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Benieuwd naar wie ik ben ...
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Bezittelijk voornaamwoord
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Geluid aan.
Stichting Hulp in Praktijk. VISIE  Christenen mobiliseren om iets te doen aan de nood in de samenleving;  Mensen met elkaar in contact brengen;  de.
Wat een haan deed om niet vervangen te worden door een jongere.
Interpreteren van data
Op de Berg van God “Ik zal je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. Als ik mijn hand weg haal,
Wie ik ben.
Een levensboek voor ouderen
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Return to Sender.
Naam workshopbegeleider
Aanvaarding en tolerantie
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Reclame Masters | Ik en reclame!
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Reminiscentie Levensboeken
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Psychosegevoeligheid en veerkracht Door: … Datum: …
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Welkom op onze thema-avond
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Verdieping Timemanagement
Digi(bord)boek project <titel project>
Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018.
ADL Les 1.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg Werken met Mijn leven in kaart, kan dat? Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Opzet A. Mijn leven in kaart B. Toepassing in de palliatieve zorg Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Het klosje Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Mijn leven in kaart Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Mijn leven in kaart Het einde in zicht Terugkijken, behoefte van ouderen Daarvoor is de methode ‘Mijn leven in kaart’ ontwikkeld In gesprek met ouderen over hun levensverhaal Als ouderen daar behoefte aan hebben Prettig om te doen Geeft anderen inzicht in wie je bent Helpt om grip te houden op je zelf, te midden van veranderingen Helpt om de balans op te maken Onderzoek laat zien dat het werkt! Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Hoe werkt het? Zeven ontmoetingen van ca. anderhalf uur, tussen zorgverlener / vrijwilliger en oudere verteller (liefst na een match) Kennismakingsontmoeting 5 themabijeenkomsten Relaties Opleiding, werk, hobby’s Wonen en bezit Oud worden gunst of kunst? Kijk op het leven Afsluitende bijeenkomst, afronden en vooruitblikken Eventueel: (Feestelijke) presentatie levensboek Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Werkwijze Voor elk thema is een set kaarten gemaakt. Op de kaarten staan relevante vragen die gebruikt kunnen worden. Met de vragen bereidt de oudere zich voor op de ontmoeting. Zij zoekt er ook foto’s, voorwerpen of documenten bij. Dit zijn allemaal triggers voor fragmenten van het levensverhaal. Zowel positieve als negatieve verhalen! Aan de hand van de trigggers vertelt de oudere haar verhaal. De zorgverlener/vrijwilliger maakt samen met de oudere een levensboek, levensbox of levensposter, naar wens van de oudere. Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Werkwijze Voor elk thema is een set kaarten gemaakt. Op de kaarten staan relevante vragen die gebruikt kunnen worden. Met de vragen bereidt de oudere zich voor op de ontmoeting. Zij zoekt er ook foto’s, voorwerpen of documenten bij. Dit zijn allemaal triggers voor fragmenten van het levensverhaal. Zowel positieve als negatieve verhalen! Aan de hand van de trigggers vertelt de oudere haar verhaal. De zorgverlener/vrijwilliger maakt samen met de oudere een levensboek, levensbox of levensposter, naar wens van de oudere. Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Werkt dit ook in de palliatieve zorg? Uit Amerikaans onderzoek in hospices blijkt dat de uitnodiging om positieve herinneringen te vertellen het zelfvertrouwen van mensen die in een stervensfase verkeren versterkt. Favoriet is om te vertellen over (vroege) jeugdherinneringen, vakantieverhalen en een opsomming van wat men heeft bereikt in het leven. Zowel in Canada als Denemarken wordt ervaring opgedaan om stervenden uit te nodigen een tastbaar document na te laten, een boekje over hun eigen leven. Als een ‘erfenis’ voor nabestaanden, maar óók als middel dat bijdraagt aan het gevoel van de eigen waardigheid. Dignity Therapy van Chochinov. Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Luisteren naar de andere is ook: luisteren naar jezelf! Innerlijke ruimte! Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Opdracht 1 Kies een herinnering waar je positieve gevoelens over hebt. Bijv. een vroege jeugdherinnering, een vakantie of iets wat je bereikt hebt. Vertel hierover aan je buurvrouw / buurman (pp. 3 minuten). Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Mijn leven in kaart voor de palliatieve zorg Ontwikkeling wel gepland, maar nog niet van start gegaan Criteria: Nog meer nadruk op wat de verteller wil. Het moet helpen en niet belastend zijn. Dus: niet teveel vragen, geen bijzaken (meer). De nadruk ligt niet meer op een boek, maar kan ook een symbolisch voorwerp zijn, een cd, of iets dergelijks. Het gaat minder om herinneringen als prettige activiteit, maar de nadruk zal moeten liggen op kernvragen als: Wat heeft het leven me gebracht? Hoogtepunten / dieptepunten Voor wie was / ben ik van betekenis? Wat wil ik doorgeven? Hoe wil ik herinnerd worden? Wat wil ik nog zeggen en aan wie? Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

Help! Welke vragen voldoen volgens jullie aan de criteria? Wat heeft het leven me gebracht? Hoogtepunten / dieptepunten Voor wie was / ben ik van betekenis? Wat wil ik doorgeven? Hoe wil ik herinnerd worden? Wat wil ik nog zeggen en aan wie? Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012