Een initiatief van vzw De Zwaluw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Handelingsgericht werken en de IB
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
“brengt jeugd in beweging”
Iedereen gelijke kansen op school
Project Roemenië via ThinkQuest.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
In het bestuursakkoord
Het Nederlandse onderwijs:
Samenwerken in burgerschap
LOT OP REIS.
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Personeelsvergadering
Stichting Rhiza. Rhiza betekent “wortel”: Onderwijs is de wortelArmoede moet je bij van de samenlevingde wortel aanpakken.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Tumbador vzw.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Hoe pedagogisch handelen?
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Project Interculturele Palliatieve Zorg
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Together one world.
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Internationale samenwerking
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
Werken met plezier en goed presteren
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Een initiatief van vzw De Zwaluw Onderwijs in Afrika door Els Salembier Kalikèn Een initiatief van vzw De Zwaluw Vlierkouter 14, 9220 Hamme

The Gambia

Op stage sinds 1997 van 3 weken tot 10 maanden Zo’n 200 mensen in totaal! Opleidingen in Gent, Brugge, Aalst, Sint-Niklaas, Torhout, Tielt, Leuven, Hasselt, Brussel en Nederland

Geschiedenis van het onderwijs Prekoloniale opvoeding: Thuisopvoeding Via verhalen & wijsheden Koranscholen ‘Westers’ Onderwijs: door Europese landen begonnen om werkkrachten te hebben Voorwerp: boek van A H Bah

kenmerken van het onderwijs in Afrika ‘chalk-and-talk’ Leraar vooraan Passieve leerlingen Memoriseren Materiaal: krijtje, leerboeken

The Swallow, centre for emancipating education

gezondheid & voedselzekerheid Schone en gezonde schoolomgeving voedingsprogramma Gezondheidsvoorzieningen in en voor de school Materiaal: eetschaal gezondheidsopvoeding Samenwerken met de gemeenschap

welbevinden School zonder geweld Structuren in plaats & tijd Omgaan met gevoelens

Armoede: niet bij de wereld horen, geen kansen & plaats hebben

verbondenheid Aanvaarden van alle kinderen: de school is gratis Materiaal: geld; schoollied; geld Aanvaarden van alle kinderen: de school is gratis Ieder kind mag zijn eigen taal spreken Team spirit

respect Sterk zelfbeeld: waar ben ik goed in? Wat kan ik niet goed? Opkomen voor jezelf Meeleven met anderen Opkomen voor anderen

doel van de stages Lifeskills: communicatie, omgaan met stress & emoties, inter-persoonlijke relaties, zelfbewustzijn, empathie, solidariteit, creatief en kritisch denken, probleem aanpak en besluitvorming

Ik ga helpen in Afrika! Jezelf en je bijdrage leren relativeren Zelfs een klein stukje bijdragen aan een bestaand project is niet evident! Een initiatief opzetten van een paar weken kan ook een negatief effect hebben: teleurstelling, afwachtende houding, … Jouw ‘inzet’ vraagt ook aan anderen veel inzet en energie: organisatie van stages, opvang bij problemen en ziektes, inzet van opvangfamilies, …

Opzet van de stages Hoofdzakelijk i.s.m. opleidingen onderwijs & aanverwanten Voorbereiding is belangrijk Tijdsduur: min 6 weken, waarvan 1 week ‘inleeftijd’ Maximum 12 personen tegelijkertijd Gedeeltelijk in de klas, gedeeltelijk materiaalontwikkeling In nauwe samenwerking met de lokale leerkrachten Opvolging op lange termijn ter plaatse en hier Samenwerking met partnerscholen van The Swallow Ruimte voor inleefmomenten & contacten met lokale mensen Ook ruimte en tijd voor uitwisseling over ervaringen en verwerking Samenkomst & overdracht achteraf

The Swallow kan bestaan dankzij de hulp van velen! Folder uitdelen + lege cirkels om ter plaatse in te vullen