Armoede in de kindertijd: wat weten we?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokaal het verschil maken Over kinderarmoede en lokale strijdmiddelen
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Over kinderen in armoede én lokale strijdbijlen Lunchgesprek n.a.v. Gentse ‘Week tegen Armoede’ - 13/10/2011 Dr. Isabelle Pannecoucke – UGent
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
De school en het onderwijs
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Armoedebeleid Gent Armoedebeleidsplan Gent
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Cultuurparticipatie bij jongeren
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
PANELGESPREK Kinderen en jongeren in armoede: de vroege kindertijd Open Forum 14 juni voormiddag.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Rookstopcursus voor jongeren
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Administrateur-generaal
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Armoede en Vrouwen 10 December December December Stichting Samen voor Gezondheid van Vrouwen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
De rol van lokale besturen bij armoedebestrijding
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gezondheidsverschillen
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Ongelijkheid in de zorg bij kwetsbare kinderen
Ongezond Voedsel en Preventie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Armoede in de kindertijd: wat weten we? Katrien De Boyser Sr Onderzoeker / Drs. Universiteit Gent

Overzicht Wat weten we over opgroeien in armoede? Beleidsimplicaties Ov vh verhaal

Een eindnoot om mee te starten… Een zeer gevoelig thema Kinderen als kwetsbaarste plek in bestaan ouders Niet: stigmatiseren Niet: opzadelen met schuldgevoelens Wel: wat weten we vandaag? wat zijn de tekortkomingen in wetenschap en beleid Grijze wolken met zilveren randjes

Een aantal feiten op een rij… Hoeveel kinderen wonen in armoede? BE : 18% van 0-6 jarigen vs 15% vw In de meeste EU landen meer kinderen dan volwassenen onder de armoedegrens % verschilt van land tot land maar de risico’s zijn algemeen verhoogd: hh zonder inkomen uit arbeid - éénoudergezinnen en gezinnen met drie of meer kinderen - huishoudens van allochtone herkomst, maar ook niet begeleide minderjaren, kinderen in instellingen, in situaties van geweld en mensenhandel

Wat doet armoede? Armoede tijdens de kindertijd heeft effecten op het wel-zijn en wel-worden van kinderen: korte en lange termijn de maatschappij: talent dat zich niet optimaal ontwikkelt, toekomstige ‘kosten’, een ethische kwestie Niet alle kinderen ondervinden LT effecten – onder bepaalde voorwaarden, buffers

Wanneer kan opgroeien in armoede lange termijn effecten hebben? Niet de eenmalige keer onder de armoedegrens, maar een opeenstapeling van risicofactoren Hoge frequentie van en hoge intensiteit van stresvolle (soms traumatische) ervaringen - onvoorspelbaarheid, financiële en familiale instabiliteit Gebrek aan sociale ondersteuning Blootstelling aan schadelijke substanties (lood, CO, schimmels) -slechte huisvestingssituatie Langdurige - diepgaande armoede-ervaringen Belangrijker impact in de vroegste kinderjaren dan later in de kindertijd (vb. adolescentie)

De vroegste kinderjaren: een –cruciale – blinde vlek? Kindertijd algemeen beschouwd als levensfase die fundamenten legt vr SE toekomst Onderwijs: gezien als belangrijkste instrument om vooruit te komen maar hefboomfunctie werkt onvoldoende: waarom? Meer en meer wordt belang van de vroegste kinderjaren duidelijk (en het gemis van kennis en beleid hierrond)

Een ontbrekend stukje van de puzzel? Tot nu: weinig aandacht voor de periode voor kinderen naar school gaan in Vlaanderen (EU) Waarom is die eerste levensfase mogelijk zo belangrijk? “De race is al half voorbij vooraleer kinderen starten met school” (Esping-Andersen, 2008)

Armoede in de vroegste kinderjaren Effecten op korte en langere termijn Biologische/gezondheidsrisico’s Ontwikkelingsrisico’s Schoolloopbaan en arbeidsmarkt (sociale mobiliteit)

Gezondheidsrisico’s Een ongelijke levensstart Moeilijkere zwangerschappen – o.a. omwille van stress door armoedesituatie (er alleen voor staan, tienermoeders, slechte HV) en gebrek aan voldoende middelen en steun om met deze problemen om te gaan Een klein maar toch verhoogd risico op: sterfte voor en tijdens eerste jaar na de geboorte vroeggeboorte laag geboortegewicht (KT en LT gevolgen)

Armoedegezondheidscirkel Mentale gezondheid Fysieke gezondheid:CV, C, Lung, R, trajecten Gezondheidsgedrag Astma, chronische ziekte, vertraagde groei, hospitalisering

Ontwikkelingsrisico’s Vroege ervaringen: basis voor latere ontwikkelings- en leerprocessen (socio-emotionele - cognitieve ontwikkeling) Eénjarigen: +-1 mnd ontwikkelingsachterstand bij kinderen die in armoede leven (onderzoek in wijk in Brussel) UK: Hoger risico ontwikkelingsproblemen (AD(H)D – leer en gedragsproblemen) Recent onderzoek - verband gebracht met vroege belangrijke fase in ontwikkeling in de hersenen: chronische stress, toxische stoffen, voeding

Gezondheidsrisico’s Neurobiologische effecten Zeer stressvolle omgeving  ongezond hoge niveaus van negatieve stresshormonen bij vw maar ook bij kinderen ontwikkeling centraal zenuwstelsel en de hersenen (Journal of Cognitive Neuroscience 2008) verhoogde kans op fysische en mentale gezondheidsproblemen op LT

Levensloop Effecten op verdere onderwijs- en arbeidsmarktcarrière Latere intrede onderwijs Lager onderwijs: hoger risico op doorverwijzing BO, zittenblijven – SO: in minder door AM gegeerde onderwijsrichtingen – waterval – vroegtijdig schoolverlaten – zeer geringe doorstroom naar hoger onderwijs Meer risico om later zelf in armoede te leven

Nuance: veel onderzoek uit VS/UK: ander type welvaartstaat en vaak extreme situaties Maar toch: ook verschillen binnen Europa tussen landen in effecten op lange termijn (schoolloopbaan, latere werkstatus): vb. Scandinavische landen In Vlaanderen - bufferend effect van (preventieve) gezondheidszorg en onderwijsbeleid? D.w.z. dat welvaartstaten (of de diensten die ze verleent) een preventieve en/ of bufferende rol (kunnen) spelen in de effecten op korte en lange termijn.

Hoe kunnen we daarmee omgaan? Zilveren randjes: niet alle kinderen, niet alleen slecht nieuws Verschillende actoren: ouders/familie - verenigingen, organisaties en diensten die in aanraking komen met het gezin, met ouders en kinderen zoals onderwijs, kinderopvang, kind en gezin, etc –beleid naar vroegste kindertijd ( alle kinderen) Verschillende leeftijdsgroepen, andere aandachtspunten

Beleidsmatige aanpak Strategisch niveau Een stevig anker in de beleidsagenda: prioriteit + transversale aandacht Bijeenbrengen stakeholders ifv in kaart brengen witte vlekken, partnerschappen Uitwerken visie, strategie en implementatie met verschillende stakeholders Kennisverzameling - instrumenten gebruiken om (factoren voor) succes of mislukking op te volgen Signaalfunctie tussen beleidsniveaus / bevoegdheden

B. Randvoorwaarden bij implementatie: Kennis van de leefwereld van arme gezinnen is primordiaal, zeker wanneer het over kinderen gaat Universaliteit Actief betrekken van ouders Niet uitsluitend top-down benadering Principes voor succes: flexibiliteit, opgeleide medewerkers, kleinschaligheid van projecten maar tegelijk inbedding in breder partnerschap lokaal of sublokaal, preventie, goed en gemotiveerd leiderschap, alertheid alle stakeholders

Voorbeelden van wat mogelijk is Gezins- en opvoedingsondersteuning (niet alleen voor gezinnen in armoede), voor elke leeftijd – empowerment ouders Gezondheidsprojecten Onderwijs: schoolkosten, voorschoolse stimuleringsprojecten, onderwijsondersteuning, huiswerkbegeleiding, coaching, brede schoolinitiatieven, preventie schooluitval, aanbieden stageplaatsen Werken aan toegankelijke kinderopvang Toegankelijkheid vrije tijdsprojecten Stimuleren burgerinitatieven

Werken aan gezondheidsbevordering: het wegwerken van de kloof begint nog voor de geboorte… (universeel prenataal zorgaanbod, preventie van toxische stoffen zoals lood, ondersteuning voeding, aanpakken gezondheidsproblemen) Blijvende impact vroege

Wat vinden kinderen zelf belangrijk? Vooruit komen in het leven Maar ook en vooral Relaties met vrienden en familie Waarden als respect, eerlijkheid, autonomie, vrijheid

Contact gegevens Katrien.deboyser@ugent.be Universiteit Gent Vakgroep Sociologie Macro en Structurele Sociologie 09 - 264 91 61