Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

03/04/2017 Competenties beoordelen met GP Hoe doe ik het en hoe borg ik kwaliteit? Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR.
03/04/2017 Beoordelen van competenties: Ontwerpen van authentieke performance assessments Judith Gulikers, leerstoelgroep educatie- en competentiestudies,
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Hogere denkvaardigheden
Hoe organiseer ik een PvB?
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
4. uitvoeren, monitoren en testen
Landbouwbreed Klaaswaal
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Competentiegericht beoordelen: handvatten krijgen
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Inleiding Regionale Stuurgroep
Stage (th)at Work(s) together
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Van, voor én door het onderwijs.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leraar, school en opleiding
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Waar staan we nu?.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Aan de slag met competenties beoordelen
Sectorwerkstuk Den Bosch
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
VMBO Economie Docentendag
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Bunnik,
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Participatory Action Research
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Transcript van de presentatie:

Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit

De kern van het verhaal Theoretisch kader: 5-dimensionale model voor authentiek beoordelen (Gulikers et al., 2004) Voortbouwen op onderzoek in MBO Uitleg studie VMBO Project Groen Proeven Belangijkste resultaten en verklaringen

Theoretisch kader Authentiek leren en beoordelen is al gedurende langere tijd populair Stimulerend voor motivatie en leren Eerste onderzoek, mn in Hoger Onderwijs, gericht op authentieke denk- en leerprocessen (Newmann & Wehlage, 1992; Herrington & Oliver, 2002) Belangrijk voor beroepsvoorbereiding en creëren van beroepsbeeld Vraagt daarom ook om laten zien van beroepsrelevant gedrag (Darling-Hammond & Snyder, 2000) Past helemaal in competentiegerichte onderwijs (De Bruijn & Leeman, 2011)

Wat is authentiek beoordelen Authentic assessment = “an assessment requiring students to use the same competencies, or combinations of knowledge, skills, and attitudes, that they need to apply in the criterion situation in professional life” The level of authenticity of an assessment is thus defined by its degree of resemblance to the criterion situation that is a professional practice situation at the students’ level (Gulikers, Bastiaens, & Kirschner, 2004) Authenticiteit is een dimensie

5-dimensionaal framework (5DF) Taak Fysieke context Sociale context Vorm Resultaat / Criteria Authenticiteit is meer dan alleen de fysieke context Assessment kan meer of minder authentiek gemaakt worden op meerdere kenmerken

Authenticity is in the eye of the beholder Ervaart de student het assessment authentiek?? Dit blijkt afhankelijk van hoe een student ‘de beroepspraktijk’ ziet als gevolg van hun praktijkervaring

Eerder onderzoek Als leerlingen assessment meer authentiek percipieren  dieper leren  meer “generic skills” ontwikkelen Verschillend voor MBO leerjaar 1 en MBO leerjaar 4 leerlingen Voor MBO jaar 1 lln is vooral de taak en criteria belangrijk, fysieke context veel minder. Bij MBO leerjaar 4 is grotere overeenkomst van meer dimensies van het assessment met beroepspraktijk nodig

Follow-up in VMBO Wat is het effect van locatie (school/bedrijf) en opdrachtgever (geen/wel) op ervaring van authenticeit en leeruikomsten van VMBO leerlingen Leerlingen met nog minder praktijkervaring Jonger dan MBO leerlingen VMBO is voorbereidend: proeven aan breed scala van beroepsrichtingen Hypothesis: Fysieke context is minder belangrijk dan een authentieke taak voor betere leeruitkomsten Een assessment op school met een hoog authentieke taak zal als authentiek ervaren worden en positief bijdragen aan leeruitkomsten

Project Groen Proeven Authentieke Proeve van bekwaamheid voor groene VMBO Plaatsen van leerling in kritische beroepssituatie. Mag op school of in bedrijf Landelijke proeves ontwikkeld voor 5 beroepsvelden  daadwerkelijke uitvoering is “des schools” Leerling zelf plannen, complexe taak uitvoeren, zelf beslissingen en keuzen maken, inspringen op dilemma’s, beargumenten van handelen in reflectiegesprek Docent Observator en examinator

Methode 36 pilots, op 11 groene VMBO’s 453 lln, 76 docenten Keuze voor uitvoering is aan de school Gestructureerde intakegesprekken: borgen vormgeven PvB  verslag Observatie tijdens uitvoering Ervaren authenticiteit (4-puntsschaal) “generic skills development” (Wilson et al., 1997) (4-puntsschaal) Cijfer: 1-10 van 150 leerlingen Evaluatiegesprekken met lln en docenten  verslagen Kruskal-Wallis en Mann-Whitney post-hoc tests met Bonferonni correctie en effect size Kwalitatieve analyse intake, observatie en evaluaties door 3 personen

4 condities Externe School Geen OG 161/22 Bedrijf Geen OG 43/14 Taak op papier 4 condities School Geen OG 161/22 Bedrijf Geen OG 43/14 School Wel OG 210/38 Bedrijf Wel OG 39/2 Docent of Externe Externe

Authenticiteitsperceptions School Geen OG Bedrijf Geen OG H(3)=62.6 p<.00 SG=BG SG<SW BG<BW Docenten N.S. Wel trend School Wel OG Bedrijf Wel OG In afwezigheid van opdrachtgever, had locatie geen effect. SG=

Kwalitatieve data leerlingen Werken / praten met echte klant Werken voor een echte klant Opleveren van resultaat voor deze klant “Die biedermeiers stonden een week later nog in de klas te rotten” taak

Leeruitkomst: Generic skills development en cijfer Cijfer N.S, maar SG: 84,6 SW: 69.6 BG: 81.0 BW: 81.5 H(3) = 20.5 p<.00 SG>SW U=11386 r=.22 School Geen OG Bedrijf Geen OG School Wel OG Bedrijf Wel OG

Wat gebeurt hier?? Hint1: GSD = plannen, zelfstandig beslissingen nemen, nieuwe problemen oplossen, samenwerken Hint2: Opdrachtgever in school kon ofwel de docent of en externe persoon zijn.

What happens?? Vervolg analyse Verschil zit tussen SG en S/docent Docent als opdrachtgever Externe als opdrachtgever What happens?? 4+4 = ?? 12? Vervolg analyse Verschil zit tussen SG en S/docent En niet tussen SG en S/externe

Kwalitatieve gegevens Meeste genoemde leerervaring van docenten: “Mijn mond houden”

Conclusie Voor VMBO leerlingen Een assessment op school kan erg authentiek zijn, vooral wanneer de taak ontstaat in interactie met een opdrachtgever in plaats van op papier en wanneer er een echt resultaat bij de opdrachtgever terecht komt EN De opdrachtgever moet zich bewust zijn dat hij/zij niet leerling gaat ‘helpen’  remt zelfstandig uitvoeren van de complexe taak  remt ontwikkeling van generieke vaardigheden

Dank! Wij zien jullie graag volgend jaar in Wageningen op de ORD 2012 Judith.gulikers@wur.nl