Sectorfoto competentiebeleid in de socialprofitsector Kwantitatieve verkenning – oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Analyse van incidenten
Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
VFU – Vooruitzenden Opleidingen
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Kabels en leidingen nabij watergangen
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
Alescon een ander SW-bedrijf
Lunchbijeenkomst SCLLLL Agenda 1.Terugblik 2.Regionale ontwikkelingen en inbedding 3.Doelgroep en afbakening van activiteiten en dienstverlening.
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Het leefloon en alternatieven voor de socio-professionele vrijstelling Werkgroep activering 20 januari 2012.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Contrast in vertrouwen Presentatie De Nederlandse Samenleving november 2010 Jan.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
TweedeKANS PDPO Antwerpen. Programma Aanleiding project Doelstelling project Methodiek project Projectuitvoering Resultaten Hoe nu verder? Wat hebben.
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
NZD Vinden en binden van jonge zweefvliegers Van streefgetal naar planning Astrid van Lieshout (2e secretaris/vice voorzitter GoZC)
1 Bijlagen. 2 Resultaten inventarisatie Feitenanalyse Prognose jeugdleden Aanname 1: 60% uitstroom 20 jarigen -Aanname 2: 10% uitstroom
Hoe voer je een competentiegericht aanwervingsbeleid ? An Van Damme - JES vzw.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
LOB als doorlopende leerlijn
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Renée Prins De Haagse Hogeschool Enquêtes als instrument binnen alumnibeleid.
LibQUAL Onze conclusies. Wat is LibQUAL+? Internationaal gestandaardiseerd gebruikersonderzoek Ontworpen door Association of Research Libraries.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Rob Jansen,
Rookstopbegeleiding in groep Werkgroep gezondheidszorg.
Onderwijsconferentie Programma Een korte presentatie Een actieve oefening Een kijkje in de keuken.
Introductie vragenlijst instroom-doorstroom-uitstroom
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
L ³ is ook: levenslang flexibel werken Financiële en andere maatregelen voor de werkende die een opleiding wil volgen Miek Rijsbosch 4 oktober 2010.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Resultaten implementatie van het werkmodel Liesbeth Venken.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Sectorfoto competentiebeleid in de socialprofitsector
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Zwembad Hoek van Holland
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
en biedt uw bedrijf voordelen!
Transcript van de presentatie:

Sectorfoto competentiebeleid in de socialprofitsector Kwantitatieve verkenning – oktober 2008

Situering en verloop onderzoek •Verspreiding vragenlijst •Extra inspanningen •Afronding

Resultaten onderzoek •Reactie •Ervaring met competentiebeleid? •Instroom – loopbaan en/of uitstroom •Geïntegreerd beleid •Opleiding competentiebeleid •Gebruik instrumenten / methodieken •Interesse, vragen bedenkingen

Reactie •664 (15%) bereikt van 4325 organisaties •Veel uit PC 319 en Sc; weinig uit rusthuissector •Veel uit Antwerpen en Oost-Vlaanderen •Veel uit 5-20 vte, weinig uit <5 vte

Ervaring met competentiebeleid ? •376 van 664 geeft aan ervaring te hebben met competentiebeleid (57%) •Vooral uit beschutte en sociale werkplaatsen; minst uit thuisverpleging en gezinszorg •Geen verschil qua provincie •In stijgende lijn naargelang grotere organisatie

Instroom - loopbaan - uitstroom •Vooral bezig met loopbaan (72%) en instroom (68%) •61% heeft combinatie van instroom en loopbaan (voor een aantal + uitstroom) •Slechts 27 % uitstroom

Geïntegreerd competentiebeleid ? •Hoogst in Limburg, laagst in Antwerpen •Vooral uit beschutte en sociale werkplaatsen; minst uit thuisverpleging en gezinszorg •In stijgende lijn naargelang grotere organisatie (tot 200 VTE)

Opleiding competentiebeleid ? •Gemiddeld slechts 36% •Vooral in sociale werkplaatsen •Minst opleiding in Antwerpen, vooral in Oost- en West-Vlaanderen •In stijgende lijn naargelang grotere organisatie

Instrumenten en/of methodieken •Ongeveer 1/3 gebruikt instrumenten en evenveel gebruikt methodieken •Vooral in beschutte en sociale werkplaatsen; minst in ziekenhuis •In stijgende lijn naargelang grotere organisatie

Op zoek naar … vragen naar … •Vooral opleiding, instrumenten en methodieken •Vooral in rusthuizen, maar ook veel bij sociale werkplaatsen en huisverpleging •In stijgende lijn naargelang grotere organisatie (tot 200 vte) •Uitzondering: andere vragen

Conclusie •Losse projecten en onderdelen •Tijd en middelen •Ervaringsuitwisseling •Kleine organisaties •Veranderingsproces •Instrumenten en methodieken •… (aanvullingen?)

Toekomst •Bevraging ervaringsorganisaties •Stuurgroep •Proefprojecten •…