Wat is strategisch leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services.
Business mapping Business model canvas.
10 tips voor een gouden start Groeitips
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Samen leren samen werken in de cloud
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Denken in versnelling en Groei
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Valbonne Commercial Agency Denken in versnellingen Commercial agent – Sales en klantcreatie Dirigent - Creatie regie Strategist - Advisering en coaching.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Bureau X? The fun way to success 1. Gedeelde beliefs zijn het hart van de organisatie De hele organisatie is opgebouwd om deze beliefs te versterken en.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Totaalaanpak Novostar
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Andreas Jansen maart 2010 Aan dit commerciële verhaal wordt gewerkt!
Marketing Marketingoriëntatie
Strategie en positionering
Beleidsinformatie Jeugd
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Business en IT Consulting
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Workshop: Account management
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Wat is strategisch leren? Andreas Jansen -maart 2014 Strategisch leren is leren dat gekoppeld is aan de strategie van de organisatie. de business is leidend

PHILIPS Volkskrant 30 jan. 2014

PHILIPS meerdere strategieën ‘Philips treedt in voetspoor van IBM MOTTO Philips heeft NatLab jaren geleden opengebroken en maakt onderdeel uit van innovatie Mechatronica community rond Eindhoven de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. ‘Philips treedt in voetspoor van IBM als Serviceverlener van o.a. straatverlichting NewYork en het leasen van CT-scanners’ de BESTE Problemen van klanten oplossen. ‘Philips kan concurrentie met China als producent niet meer aan’ de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten

PHILIPS kent 3 marktsegmenten Business market: A way of living Welke marktsegmenten zien we? MOTTO Philips heeft NatLab jaren geleden opengebroken en maakt onderdeel uit van Mechatronica community rond Eindhoven Business market: A way of living Commercial driver: knowledge domain Sales focus: philosophy of marketvalue Innovation target: sustainability & loyalty de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. ‘Philips treedt in voetspoor van IBM als Serviceverlener van o.a. straatverlichting NewYork en het leasen van CT-scanners’ Customer market: Customer servitization Commercial driver: service domain Sales focus: psychology of customers Innovation target: customer value de BESTE Problemen van klanten oplossen. Product market: process efficiency Commercial driver: product domain Sales focus : economy of prize & marketshare Innovation target: process efficiency ‘Philips kan concurrentie met China als producent niet meer aan’ de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten

Wat is de BEHOEFTE van de klant & het AANBOD van de leverancier? WELKE KERNCOMPETENTIES HEEFT LEVERANCIER (aanbod) WAT IS DE BEHOEFTE VAN DE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie de SLIMSTE De vraag achter de vraag van klanten onderzoeken. Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management de BESTE Problemen van klanten oplossen. Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie de GROOTSTE Leveren van producten aan klanten

Wat zijn de 7 LEERTRANSACTIES tussen klant en leverancier? (naar Maslov) KERNCOMPETENTIES LEVERANCIER (aanbod) BEHOEFTE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang Regie vanuit visie Inspiratie CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management MAATWERK PORTFOLIO Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie CURSUSSEN LEERMIDDELEN

Wat is de marktrelatie tussen behoefte & competentie tussen klant en leverancier? (naar Maslov) KERNCOMPETENTIES LEVERANCIER (aanbod) BEHOEFTE KLANT (vraag) Blijvend zakelijk succes Vooruitgang (non) lineaire innovatie Regie vanuit visie Inspiratie CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN onder- zoekende houding KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN kwaliteit & dienst- verlening LEERINTERVENTIE PROJECTEN communi- catie & gedrag Contacten (keten) Gemak & luxe advies Service Intermediair Ontwikkel (markt) Management MAATWERK PORTFOLIO Zekerheid proces Materieel product Prof. maakwerk Productie product efficiëntie CURSUSSEN kennis & vaardig heden LEERMIDDELEN segment behoefte segment competentie

Wat zijn de rollen van klanten en leverancier? Directie BU management Partner Architect CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN Ketenmanagement Marketingmanagement Management Makelaar Adviseur Ondersteuner MAATWERK LEERINTERVENTIES LEERPORTFOLIO Inkoop Medewerker Vertegenwoordiger Levenarcier CURSUSSEN LEERMIDDELEN

Wat zijn de niveaus en type leren per marktsegment? ROL LEVERANCIER ROL KLANT Directie BU management Partner Architect CONCEPTEN OVER ONTWIKKELBETEKENISSEN trans- formatie organisatie strategisch directie KENNIS VAN ONTWIKKELMETHODEN LEERINTERVENTIE PROJECTEN transactie- leren klant & medewerker Ketenmanagement Marketingmanagement Management tactisch manage- ment Makelaar Adviseur Ondersteuner MAATWERK LEERINTERVENTIES LEERPORTFOLIO Inkoop Medewerker Vertegenwoordiger Levenarcier CURSUSSEN transfer- leren vaardig- heden operatio- neel LEERMIDDELEN organisatie niveau type leren

Wat wil organisatie in markt bereiken? missie/visie Organisatiestrategie Wat wil organisatie in markt bereiken? HRD-strategie ORGANISATIE ASPECTEN strategie resultaat (based on J. Knoster) structuur mensen middelen cultuur Attitude (zijn) Ambitie (willen) Gedrag (kunnen) Kennis & Vaardigheden (hebben) MEDEWERKER LEREN

Wat wil organisatie in markt bereiken? missie/visie Organisatiestrategie Wat wil organisatie in markt bereiken? HRD-strategie LEREN Training Netwerken Lezen/schrijven Presenteren Project/Stage ORGANISATIE ASPECTEN strategie resultaat (based on J. Knoster) structuur mensen middelen cultuur Attitude (zijn) Ambitie (willen) Gedrag (kunnen) Kennis & Vaardigheden (hebben) MEDEWERKER Typen leren: transferleren voor de uitvoering transactieleren voor samenwerkend gedrag transformatieleren voor onderzoekende houding Intervisie Werken Coaching Inno-atelier