Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ MAKEN VLAAMSE JONGEREN DE OVERGANG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Overscholing onder schoolverlaters Enkele bevindingen
Conferentie Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee. Leuven, februari 2011 Ignace Glorieux.
Zwart op wit SSL-tweedaagse, feb SSL-tweedaagse – feb 2011 De intrede van allochtonen op de arbeidsmarkt Uitgeverij Garant, 2009, 119.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE ZOEKEN EN VINDEN VLAAMSE.
Lesbrief Arbeidsmarkt
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
De Grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt 4 november 2011
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vinden jongeren een baan die.
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
University of Applied Sciences
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wat heeft de SONAR-gegevensbank.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LEREN JONGEREN BIJ IN HUN EERSTE.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Jong en oud met elkaar in gesprek
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Wisselstroom 24/02.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Diversiteit & Discriminatie
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Belang (human) skills in CV jongeren
Informatie voor ouders groep 8 over:
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Voorstelling Meerjarenprogramma
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Informatie voor ouders groep 8 over:
Research Centre for Education and the Labour Market
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ MAKEN VLAAMSE JONGEREN DE OVERGANG VAN SCHOOL NAAR WERK MET SUCCES? EN WELKE ASPECTEN VERGEN SPECIALE AANDACHT VAN HET BELEID? Walter Van Trier Studiedagen SSL Leuven, 24-25/02/2011 Keynote address 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, STRUCTUUR VAN DE UITEENZETTING  Inleiding  Het SONAR-onderzoeksprogramma  Wat maakt schoolverlaters tot aparte categorie?  Wat heet ‘succesvol de overgang maken’?  Welke aandachtspunten voor onderzoek en beleid? o Vlaamse jongeren met ‘allochtone roots’ o Zoek- en vindgedrag o Onderwijsmismatch – verticaal (niveau) en horizontaal (richting) o Bijleren in de initiële loopbaan  Slotbemerkingen o Achterhaalde gegevens? o Enkel maar overgang naar arbeidsmarkt? Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ INLEIDING Leuven, Studiedag SSL - Keynote 23

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ INLEIDING  Overgang van school naar werk is belangrijke fase in de individuele levensloop  Stap naar financiële onafhankelijkheid  Identiteitsvorming  ‘Beschadigingseffecten’  Belangrijk moment in de realisering van de opbrengsten van investeringen in onderwijs  Belang van scholingsniveau van (arbeidende) bevolking in zogeheten kenniseconomie  Verschillen (of ongelijkheden) inzake onderwijsuitkomsten als ‘oorzaak’ van verschillen (of ongelijkheden) op de arbeidsmarkt en de samenleving in het algemeen  Investering in monitoring van intredepatronen potentieel belangrijk beleidsinstrument is nuttig Leuven, Studiedag SSL - Keynote 24

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HET SONAR-ONDERZOEKSPROGRAMMA Leuven, Studiedag SSL - Keynote 25

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, SONAR CONSORTIUM  Onderzoeksgroep over de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt  Inter-universitair en interdisciplinair  TOR-VUB (I. Glorieux)  HIVA-KUL (K. De Rick & I. Nicaise)  AEC-UA (P. Coppieters & W. Nonneman)  SHERPPA-UGENT (E. Omey)  Coordinatie: Walter Van Trier Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, VROEGERE EN HUIDIGE SONAR MEDEWERKERS  Herman Baert  Anneleen Baerts  Heidi Belet  Liesbeth Cornelissen  Hilde Creeten  Piet Coppieters  Bart Delbeke  Katleen De Rick  Tine Dhondt  Nathalie Dhondt  Nils Duquet  Ignace Glorieux  Sofie Humblet  Heidi Knipprath  Suzana Koelet  Ilse Laurijssen  Liesbet Maes  Nick Mattheus  Ides Nicaise  Walter Nonneman  Eddy Omey  Kim Saliën  Tom Schatteman  Sana Sellami  Jan Van Damme  Peter Van der Hallen  Veerle Vandevelde  Annelies Vanderheyden  Yolis Van Dorsselaer  Jurgen Van Overberghe  Walter Van Trier  Dieter Verhaest  Elsy Verhofstadt Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, SONAR: DRIEDUBBEL OBJECTIEF  Beschrijven van trajecten die jongeren volgen tijdens hun overgang van school naar werk  Bepalen welke mechanismen jongeren over de verschillende potentiële trajecten sorteren  Evalueren in welke mate de overgang van school naar werk succesvol verloopt en welke factoren daartoe bijdragen Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, … EN DRIE BELANGRIJKE VEREISTEN  Niet beperken tot een specifieke soort trajecten (zoals ‘ongekwalificeerde uitstroom)  overzicht bieden van het geheel van uitstromers of intreders  Niet beperken tot de initiële fase van de overgang  rekening houden met de vaststelling dat intrede op de arbeidsmarkt zich over een langere periode uitstrekt en chaotischer wordt, en daarom ook situatie op middellange termijn bekijken  Niet beperken tot de studie van trajecten van individuele jongeren  ook oog hebben voor factoren die eventueel veranderingen veroorzaken voor het geheel van een cohorte Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, WELKE SOORT GEGEVENS NODIG?  Gegevens die betrekking hebben op het geheel van de soorten trajecten waarlangs jongeren de overgang van school naar werk maken  Gegevens die de mogelijkheid geven om individuele trajecten over een langere tijd te volgen « In welke mate beïnvloedt de initiële positie op de arbeidsmarkt de arbeidsloopbaan op langere termijn? »  Gegevens die mogelijkheid geven om de configuratie van trajecten van verschillende cohorten over de tijd te vergelijken « In welke mate beïnvloeden macro-sociale omstandigheden – conjonctuur of institutionele hervormingen – de karakteristieken van de overgang van verschillende cohorten? » Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, HOE DE GEGEVENS VERZAMELD?  Toevalsteekproef uit Rijksregister van 3000 jongeren, geboren in 1976 (1978, 1980) en wonend in Vlaanderen  Geïnterviewd op de leeftijd van 23, 26 en 29 in de periode oktober tot december  Face-to-face interview, uitgebreide vragenlijst met informatie over levensloopbaan en karakteristieken van eerste en sommige volgende jobs Studiedag SSL - Keynote 2 Aantal respondenten naar geboortecohorte en naar enquêtegolf Interview op 23Interview op 26Interview op 29 COHORTE COHORTE COHORTE ??? TOTAAL

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, BEGINJAAR ARBEIDSLOOPBAAN Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SCHOOLVERLATERS APARTE CATEGORIE? Leuven, Studiedag SSL - Keynote 213

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SCHOOLVERLATERS APARTE CATEGORIE?  Outsiders per definitie  Beter geschoold dan vorige cohorten  Onzekerheid over ‘productiviteit’ in job  Komen op de arbeidsmarkt in ‘bulk’ Leuven, Studiedag SSL - Keynote 214

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wanneer begint de eerste job ? Leuven, Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WAT HEET SUCCESVOL DE OVERGANG MAKEN? Leuven, Studiedag SSL - Keynote 216

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WAT HEET SUCCESVOL?  Mogelijke karakteristieken van een succesvolle overgang:  als men een baan vindt  binnen een aanvaardbare periode,  die voltijds is  en met een contract van onbepaalde duur  met een goed loon (of beloningspakket)  en met goede werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden,  die overeenkomt met de opleiding  en/of met de eigen voorkeuren  die de mogelijkheid inhoudt om bij te leren en ‘competenties’ te ontwikkelen en dus ‘inzetbaar’ te blijven  en toelaat om een beroepscarrière uit te  Wanneer moet men ‘mate van succes’ evalueren?  Welke mechanismen sorteren jongeren in succesvolle paden? Leuven, Studiedag SSL - Keynote 217

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Duur van de overgangsperiode Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ AANDACHTSPUNTEN VOOR ONDERZOEK EN BELEID Leuven, Studiedag SSL - Keynote 219

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ AANDACHTSPUNT 1  VLAAMSE JONGEREN MET ALLOCHTONE ROOTS  VASTSTELLING : VERSCHILLEN IN PATRONEN VAN ARBEIDSMARKTINTREDE ZIJN IN GROTE MATE TERUG TE BRENGEN TOT ACHTERSTAND EN ONGELIJKHEID INZAKE ONDERWIJSUITKOMSTEN DIE REEDS VROEG(ER) IN DE ONDERWIJSLOOPBAAN WERDEN OPGENOMEN  BELANG VAN KEUZEPROCESSEN TIJDENS SECUNDAIR ONDERWIJS (EN IN MINDERE MATE TIJDENS HOGER ONDERWIJS) o PRIMAIRE EN SECUNDAIRE EFFECTEN VAN SOCIALE AFKOMST  BELANG VAN EVENTUELE FEED-BACK MECHANISMEN VANUIT VROEGE ARBEIDSMARKTERVARING NAAR KEUZE-MECHANISMEN TIJDENS ONDERWIJSLOOPBAAN o PROCESSEN VAN STATISTISCHE DISCRIMINATIE Leuven, Studiedag SSL - Keynote 220

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ AANDACHTSPUNT 2  ZOEKEN EN VINDEN VAN EERSTE JOBS  VASTSTELLING : ZOEKINTENSITEIT BELANGRIJKE FACTOR, MAAR ZOEKKANALEN VERSCHILLEN IN EFFECTIVITEIT; VROUWEN ZOEKEN INTENSIEVER MAAR ZONDER BETER RESULTAAT; WERKERVARING HELPT; JONGEREN MET ALLOCHTONE ROOTS GEBRUIKEN MINDER, HOGER OPGELEIDEN MEER ZOEKKANALEN  BELANG VAN VROEGTIJDIG (VOOR VERLATEN VAN HET ONDERWIJS) BEGINNEN ZOEKEN  BELANG VAN DE PLAATS VAN DE VAN DE SCHOOL o BELANG VAN INFORMATIE OVER ARBEIDSMARKT o ALS VINDKANAAL (VOOR JONGEREN MET ALLOCHTONE ROOTS  PLAATS VAN UITZENDBANEN IN ZOEKPROCES Leuven, Studiedag SSL - Keynote 221

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ AANDACHTSPUNT 3  ONDERWIJSMISMATCH – NIVEAU EN RICHTING  VASTSTELLING : 20% JONGEREN OVERGESCHOOLD, ROND DE 35% ONDERWIJSRICHTING NIET IN LIJN MET INHOUD BEROEP PLUS SIGNIFICANT DEEL BLIJFT DIT VOOR LANGERE OVERGESCHOOLD EN WEINIG DYNAMIEK IN HORIZONTALE MISMATCH  BELANG VAN VERSCHILLEN IN BETEKENIS EN (MOGELIJKE) DYNAMIEK VAN BEIDE VORMEN VAN ONDERWIJSMISMATCH  BELANG VAN TOENEMENDE KLOOF TUSSEN SIGNAAL VAN ONDERWIJSCERTIFICATEN EN BESCHIKBARE EN/of VEREISTE VAARDIGHEDEN? o MASSIFICATIE HOGER ONDERWIJS - SPREIDING VAN ‘AANLEG’ BINNEN ONDERWIJSNIVEAUS o VERSCHUIVINGEN BINNEN BEDRIJFSWERELD EN BEROEPEN o PIAAC ? Leuven, Studiedag SSL - Keynote 222

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, BLIJFT OVERSCHOLING DUREN? Studiedag SSL - Keynote 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ AANDACHTSPUNT 4  OPBOUW VAN VAARDIGHEDEN TIJDENS HET BEGIN VAN DE LOOPBAAN  VASTSTELLING: JONGEREN MET HOGER ONDERWIJSNIVEAU BOUWEN IN EERSTE BAAN RELATIEF MEER VAARDIGHEDEN OP EN PROCES VAN VERWERVEN VAN VAARDIGHEDEN IS COMPLEMENTAIR MET FORMEEL ONDERWIJS, MAAR AARD VAN JOBS EN MATCH IS BELANGRIJK  BELANGRIJKE VRAAG: LEERCAPACITEIT OF IETS ANDERS?  BELANG VAN MECHANISME DAT JONGEREN OVER JOBS VERDEELT o HOGER OPGELEIDEN KOMEN TERECHT IN BANEN DIE MEER ‘BIJLEREN’ VEREISEN  BELANG VAN AANDACHT VOOR SYNCHRONICITEIT VAN ONDERDELEN VAN SYSTEMEN VAN VAARDIGHEDENPRODUCTIE Leuven, Studiedag SSL - Keynote 224

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SLOTBEDENKINGEN Leuven, Studiedag SSL - Keynote 225

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SLOTBEDENKINGEN  VEROUDERDE GEGEVENS … WANT GENERATIE OFTEWEL INTREDERS TUSSEN 1994 EN 2009?  BAMA  CRISIS  HERVORMING SO  ALLEEN MAAR OVERGANG NAAR DE ARBEIDSMARKT … EN WAT MET DE REST VAN DE LEEFWERELD?  GEZINSVORMING  CIVIELE TAAK (VAN ONDERWIJS EN BEDRIJFSWERELD) Leuven, Studiedag SSL - Keynote 226

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, En tenslotte … BEDANKT VOOR DE AANDACHT !!! Voor meer informatie: Studiedag SSL - Keynote 2