Ive Verdoodt & Steven Vanhooren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Filosofie Op HAVO en VWO.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
I love you.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ferdinand de Saussure (Genève, 26 november Vufflens-le-Château, 22 februari 1913) =
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Interrogative sentences
User Centred Development
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.
Existentialisme – stap voor stap
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
Jeugdsubculturen en beleid?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Hoofdstuk 3 Karl Weick Toevoegen en reduceren van variëteit.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Keuzevrijheid: lust of last?
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kenmerken van de concept contextbenadering
ACTmodel van psychopathologie
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Ive Verdoodt & Steven Vanhooren INTRODUCTIE TOT CULTURAL STUDIES, REPRESENTATIE, BEELDVORMING EN FILMDIDACTIEK Ive Verdoodt & Steven Vanhooren

CULTUUR

CULTUUR? “The best that has been thought and said” (Matthew Arnold, 19e eeuw) “Culture is ordinary (Raymond Williams, 1958) “A way of life” (antropologische visie) → verruiming van het cultuurbegrip

CULTUUR = BETEKENISCONSTRUCTIE Primarily, culture is concerned with the production and the exchange of meanings […] between the members of a society or group (Stuart Hall, 1997: 3).

THE CIRCUIT OF CULTURE (Du Gay, 1997) Representatie Identiteit Productie Consumptie Regulering Doing a cultural study: Sony Walkman = Hoe wordt betekenis geconstrueerd en uitgewisseld via die 5 processen?

REPRESENTATIE

Betekenis ontstaat door de manier waarop iets gerepresenteerd wordt in ‘taal’: “...we give things meaning by how we represent them – the words we use about them, the stories we tell about them, the images of them we produce, the emotions we associate with them, the ways we classify and conceptualize them, the values we place on them.” (Stuart Hall, 1997: 3)

THE CIRCUIT OF CULTURE (Du Gay, 1997) Representatie Identiteit Productie Consumptie Regulering

Cultuur  = Uitwisselen van betekenis  Hoe Cultuur  = Uitwisselen van betekenis  Hoe?  Via ‘taal’ (tekens)= representatiesysteem

DRIE VISIES OP REPRESENTATIE Weerspiegelingstheorie Constructivistische benadering Intentionele benadering

REPRESENTATIE ≠ WERKELIJKHEID

FICTIONALITEIT = een autonome (verzonnen) werkelijkheid van verhalende representaties (roman, film…), met eigen regels en wetten bv. De zaak Rushdie – “Kan je iemand beledigen in een roman, film, strip, ...?” bv. debat rond mediageweld

FILM ALS LEERMIDDEL Discussie over de authenticiteit en de eigenheid van film (bv. debat film & geschiedenis) Wat kunnen we leren uit film? Welk soort kennis, inzichten en ervaringen halen we uit film? Welke invloed/effect hebben films op leerlingen en studenten binnen het onderwijsleerproces?

FILM ALS AUTONOME WERKELIJKHEID = het verbeelden, ontwerpen of representeren van een (mogelijke) werkelijkheid = een experiment of een laboratorium dat ons specifieke inzichten, kennis en ervaringen kan verschaffen die we zonder de film in kwestie niet zouden verwerven. = voorstel of scenario voor mogelijke handelswijzen en attitudes

MOGELIJKHEIDSZIN = het verbeelden, ontwerpen of representeren van een (mogelijke) werkelijkheid = een experiment of een laboratorium dat ons specifieke inzichten, kennis en ervaringen kan verschaffen die we zonder de film in kwestie niet zouden verwerven. = voorstel of scenario voor mogelijke handelswijzen en attitudes

Robert Musil, De man zonder eigenschappen (1922) “Aldus zou de mogelijkheidszin welhaast te definiëren zijn als het vermogen om alles te denken wat evengoed zou kunnen zijn, en om aan wat is geen grotere betekenis te hechten dan aan wat niet is.” Robert Musil, De man zonder eigenschappen (1922)

HYPERREALITEIT In onze postmoderne, gemediatiseerde samenleving zijn representaties alomtegenwoordig  Hyperrealiteit (Baudrillard) = grensvervaging tussen de ‘werkelijkheid’ en mediarepresentaties

SEMIOTIEK

SEMIOTIEK = de studie of de wetenschap van de tekens (van Dale: “tekenleer”) en van hun rol als voertuigen van betekenis in onze maatschappij. → Hoe construeren representaties betekenis?

= arbitraire relatie (bv. ‘bank’) TEKEN = BETEKENAAR + BETEKENDE Teken  Betekenaar (signifiant/signifier)  Betekende (signifié/signified) = arbitraire relatie (bv. ‘bank’) DRIE SOORTEN TEKENS Symbolische tekens Indexicale tekens Iconische tekens

CULTURELE OF LINGUISTISCHE CODES Mensen uit eenzelfde cultuur kunnen elkaar begrijpen omdat ze tot op zekere hoogte dezelfde codes delen: bv. code van de Nederlandse taal bv. code van de taal van de verkeerslichten bv. code van het stripverhaal bv. westerse culturele code m.b.t. kledij (code van de westerse modetaal) ( jeans)

BETEKENIS = ONSTABIEL / CONTEXTAFHANKELIJK De culturele context (geografisch, historisch,...) bepaalt mee de betekenis van tekens/representaties: bv. ‘wijf’ bv. muziek

LYNCHING PHOTOGRAPHY

BETEKENIS = RELATIONEEL Tekens krijgen hun betekenis in relatie tot (een verschil met) andere tekens: bv. ‘bank’  ‘tank’ bv. ‘villa’( ‘huis’, ‘kasteel’, ‘bungalow’, ‘hut’,...)

BINAIRE OPPOSITIES Toepassing in de narratologie = structurele analyse van het tekensysteem ‘verhaal’ bv. onderliggende binaire oppositiestructuur van westerns: beschaving  wildernis goed  kwaad

DENOTATIE ↔ CONNOTATIE Denotatie= de eerste, voor de hand liggende betekenis (van een betekenaar) voor mensen in eenzelfde cultuur. Connotatie= één of meerdere bijbetekenissen die (aan een betekenaar) worden verleend afhankelijk van de socio-culturele context. bv. ‘vos’ bv. jeans

SEMIOTISCHE ANALYSE ALS CULTUURONDERZOEK “The underlying argument behind the semiotic approach is that, since all cultural objects convey meaning, and all cultural practices depend on meaning, they must make use of signs; and in so far as they do, they must work like language works, and be amenable to an analysis which basically makes use of Saussure’s linguistic concepts (...)” (Hall, 1997: 36)

ROLAND BARTHES

MYTHE Een concept waarvan de betekenis gepresenteerd wordt als ‘natuurlijk’ en vanzelfsprekend Een dominante ideologie (connotatie) in een bepaalde historische periode Mythe = ‘gedepolitiseerde spraak’ “...it abolishes the complexity of human acts, it gives them the simplicity of essences (...)” (Barthes, 1957/1972)

bv. de mythe van het onschuldige kind bv. de mythe van het gezin als hoeksteen van de maatschappij bv. de mythe van de auto (vrijheid)

SEMIOTIEK: EEN WETENSCHAP? “It is worth emphasizing that there is no single or ‘correct’ answer to the question, ‘What does this image mean?’ or ‘What is this ad saying?’ Since there is no law which can guarantee that things will have ‘one, true meaning’, or that meanings won’t change over time, work in this area is bound to be interpretative (...) a debate between (...) competing and contested, meanings and interpretations.” (Hall, 1997: 9)

DISCOURS ANALYSE

DISCOURS ANALYSE Semiotiek: focus op hoe iets wordt gerepresenteerd en betekenis krijgt Discours analyse: houdt zich meer bezig met de interpretaties, (politieke)effecten en gevolgen van representaties + ‘macht’

DISCOURS = een bepaalde manier van spreken = een specifiek raster om naar de wereld te kijken = een cluster van ideeën, beelden en culturele praktijken die bepalen wat er gezegd kan worden, hoe er over een bepaald onderwerp gesproken kan worden en welke attitude passend is.

Vele representaties samen vormen een bepaald discours (cf Vele representaties samen vormen een bepaald discours (cf. ‘discursieve’ constructie): bv. feministisch discours bv. religieus discours bv. racistisch discours bv. elitair of populistisch discours (...) Wiens belangen worden gediend door een bepaald discours? = discoursanalyse

DISCOURS ~ MACHT Sommige vormen van discours zijn dominanter aanwezig in de samenleving dan andere. bv. Hollywoodfilms  onafhankelijke of kleinschalige filmproducties

POLYINTERPRETABILITEIT = Representaties dragen meerdere betekenissen in zich die ‘geactiveerd’ kunnen worden. Ze laten meerdere interpretaties toe. ~ polysemie

SAVING PRIVATE RYAN Openingssequentie Saving Private Ryan ‘geïnterpreteerd’ door: Geallieerde veteranen van de D-Day-landing Duitse veteranen Oorlogsveteranen in het algemeen Mensen die de oorlog hebben meegemaakt (geboren voor 1940) Mensen die de oorlog niet hebben meegemaakt (bv. jongeren van nu kunnen misschien niet de opofferingen begrijpen die gemaakt werden om het fascisme te bestrijden)

ACTIVE READER Een kijker of ‘lezer’ is geen passieve en weerloze ontvanger die zomaar beïnvloed kan worden door de massamedia, maar creëert mee de betekenissen van een tekst. Hij kan bepaalde betekenissen in een tekst activeren of niet.

ENCODING / DECODING - MODEL Het uitgangspunt van deze benadering is dat representaties bepaalde betekenissen in zich dragen (=encoding) maar dat de kijker/‘lezer’ bepaalt hoe die worden geactiveerd of geinterpreteerd (=decoding). Leesstrategieën van ‘teksten’ of representaties (Stuart Hall, 1981): dominant-hegemonic (= aanvaarden van de ‘preferred meaning’) negotiated oppositional (= verwerpen van de ‘preferred meaning’)

(zie: van Dale, twaalfde druk) BEELDVORMING = 1. “het ontstaan van een opvatting over personen, zaken, feiten, e.d; 2. (vand.) voorstelling (= “dat wat voor de geest staat, syn. bewustzijnsinhoud, begrip, denkbeeld...”) (zie: van Dale, twaalfde druk)

DRIE NIVEAUS VAN BEELDVORMING (Smelik, 1999) de materialiteit: de concrete beelden en teksten het effect: de totstandkoming van mentale beelden, eventueel resulterend in gedrag de beïnvloeding: de mogelijke verandering van de mentale beïnvloeding bv. reclame (Vogels-campagne) bv. beeldvorming van de leraar

ANALYSEMODEL VOOR BEELDVORMING Wat wordt er afgebeeld? Hoe wordt het afgebeeld? Wat betekenen beeld en tekst? Wat wordt er niet afgebeeld? Wat is de doelstelling en de doelgroep? Wordt de doelstelling en doelgroep bereikt? Hoe kan de beeldvorming verbeterd worden?