Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Uiterlijke structuur aanbrengen
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
Maak je eigen problemen
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Interactie met TI-Interactive Paul Drijvers 20 augustus 2002.
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
Narcisme en zinervarng
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoe kun je de hoogte van gebouwen uitrekenen?
Inleiding tot management en organisaties
Voorspellende analyse
Pijlenketting en functie
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Rekenen en Rekenproblemen
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Kennis verbreden en verdiepen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Online filmpjes maken. (
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Met de Kennisbasis in zee!
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
Samenvatting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
ICC Module Erfgoededucatie Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Vragen, wat voor vragen?.
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Welke “wiskundes” zijn er?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Examentraining.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Product van TU Delft, SEC
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde Paul Drijvers Freudenthal Instituut & APS Thanks for the invitation! Sorry for errors in my english, please let me know if I am not clear! Researcher at FI, research group part of Utrecht University, 70 staff members Phd on learning algebra using computer algebra, inspired by the theory of instrumentation In- service teacher training (T3 program director NL)

Indeling van de werkgroep Inleiding instrumentatie 20’ Hands-on: opdracht TI Interactive! 35’ Brains-on: nabespreken 20’

1. Inleiding Instrumentatie Aanleiding en doel Constateringen over ICT in de klas Wat is het probleem? Wat biedt instrumentatie? Wat is de instrumentele benadering? Een voorbeeld: het instellen van het kijkvenster

Aanleiding en doel Voorbeelden die aan het denken zetten: De hoogte van een gebouw bepalen met een barometer Een bal uit het water vissen met een hark Een linkshandige met een melkpannetje voor rechtshandigen De zachte return in een tekstverwerker Knippen-en-plakken in een tekstverwerker Doel: nadenken over het gebruik van ICT-gereedschap bij het leren van wiskunde

Constateringen over ICT in de klas Integratie loopt minder voorspoedig dan enige jaren geleden werd voorspeld Optimistische geluiden over de integratie van ICT: ‘Het werk kan de leerling overlaten aan de technologie, en we kunnen ons concentreren op toepassen, op inzicht, en andere ‘hoge’ doelen’ Integratie van ICT leidt tot onzekerheid: ‘Wat moeten de leerlingen nog met de hand kunnen, leren ze wel genoeg, hoe verhoudt het werken met ICT zich tot pen-en-papier werk?

Wat is het probleem? Het idee om vaardigheden en inzicht te scheiden (‘ICT voor procedures, de leerling voor het begrip’) is te simpel; die twee hangen ook samen. Er is een wisselwerking tussen ICT-gebruik en de inzichten van de leerlingen, maar hoe grijpt dat in elkaar? Hoe kun je daar als docent invloed op uitoefenen?

Wat biedt instrumentatie? Een kijk op het gebruik van gereedschap die de recht doet aan de samenhang tussen machinetechniek en inzicht Een benadering die benadrukt hoe gereedschap ‘tussen de taak en de gebruiker staat’ Een kader om: Software te beoordelen Leerlingactiviteiten te ontwikkelen rond ICT Leerlinggedrag met ICT te interpreteren, te begrijpen, te verklaren en te sturen

Wat is de instrumentele benadering? Onderscheid tussen het materiele ‘ding’ of artefact en het instrument Er is sprake van een instrument als er een relatie bestaat tussen dat ding (artefact) en de gebruiker voor een bepaald type taken. Dat betekent dat de leerling mentale schema’s opbouwt: Instrument = artefact + mentaal schema: Dat opbouwen van schema’s heet instrumentele genese

In een plaatje: Type opdrachten mentaal schema van de leerling artefact Two-sided arrows: bi-directional interactions. The task determines the part of the artifact which will be used, but the artifact may change the task.

Voorbeeld: het instellen van het kijkvenster Je wilt een grafiek Graph Je ziet helaas niets Je bedenkt dat dat aan het kijkvenster kan liggen Je bedenkt wat een geschikt x-interval is Je kijkt in de tabel voor het y-interval Je weet waar je dat moet veranderen Window Je vult de nieuwe instellingen in Xmin,Xmax, Je laat opnieuw de grafiek tekenen Graph

In plaatjes:

2. Hands-on: opdracht TI Interactive! Over TI Interactive De opgave: Raken en snijden Uw opdracht

Over TI Interactive! Pakket met mogelijkheden voor Tekstverwerking (vgl. Word) Spreadsheets (vgl. Excel) Grafieken (vgl. TI-83) Computeralgebra (vgl. Derive, TI-89, Maple) Geschikt om lesmateriaal in aan te bieden en door leerlingen te laten uitwerken Computeralgebra krachtig gereedschap

De opgave: Raken en snijden f(x) = x3 – 3x2 – x + 3

Uw opdracht Open het opgavebestand op het bureaublad en werk eraan alsof u een leerling bent. Maar probeer u te realiseren op welke manier uw werk in TI Interactive verband houdt met uw wiskundig inzicht En andersom: verandert uw manier van denken door de mogelijkheden en onmogelijkheden van de software? Kunt u bij uzelf een schema herkennen?

3. Brains-on: nabespreken Reacties? Twee voorbeelden van leerlingenwerk Twee voorbeelden van schema’s Terugblik: wat hebben we aan instrumentatie? Nadere informatie

Voorbeelden van leerlingenwerk Het werk van Stefanie Het werk van Jasper Het werk van Joost

Twee voorbeelden van schema’s Schema facc: De afgeleide functie als object, als functie in plaats van lokale helling Definitie: het resultaat is een zelf een functie Onderscheid := en = Schema vergelijking raaklijn y = f’(a)*(x - a) + f(a) is handiger dan y = a*x + b Solve kan worden gebruikt om de b in de tweede gedaante uit te rekenen, oplossen = ‘uitdrukken in’

Terugblik: wat hebben we aan instrumentatie? Een kader om de verwevenheid tussen machinetechniek en inzicht te benadrukken en die in kaart te brengen voor een specifieke ICT-toepassing Een kader om leerlingengedrag in de ICT-omgeving, en de moeilijkheden die zich daarbij voordoen, te analyseren Een ‘bril’ om ICT-opdrachten te ontwerpen; om leerlingengedrag in de ICT-omgeving te observeren; om de moeilijkheden die zich daarbij voordoen te analyseren.

Nadere informatie www.fi.uu.nl/~pauld/dissertation voor informatie over mijn promotieonderzoek www.aps.nl/t3 voor lesmateriaal in TI Interactive www.education.ti.com voor een 30-dagen versie van TI Interactive P.Drijvers@fi.uu.nl voor informatie over het docentennetwerk TI Interactive