F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/212 29 60 | F: 03/212 29 61

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

verenigings- communicatie
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Mijn gegevens op het web!?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Internet fun & veilig! titeldia.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
Active ageing en social media Evert jan de Voogt.
Glow Eindhoven.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen.
F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/ | F: 03/
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Marketing Werkgroep 6.
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Wie geef jij een glimlach?
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
A6 – ONLINE CONVERSIE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
De Zilvervloot crowdfunding
Evenementencommissie RCU Zwolle
Studentencongres Reclame en PR.
Het nieuwe solliciteren:
Kennismanagement & Sociale media
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Online marketing Expert (in een week)
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Hoe kan je > voor KiKa ophalen? ●Plan van aanpak. ●Begin zo vroeg mogelijk. ●Welke acties passen bij jou? ●Blijf dicht bij jezelf!!! ●Commitment.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Match-Fixing ‘niet bij KVC Westerlo’. Wedstrijdvervalsing Doe er niet aan mee. Het betekent het einde van je carrière in de voetbal. Wat je moet weten.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mediawijsheid competentie:
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Mediawijsheid competentie:
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Vormingplus Limburg vzw
Zichtbaarheid Creëren
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Nederland Filantropieland
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack Oude Beurs 27 | 2000 A NTWERPEN T: 03/ | F: 03/ | F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW

Fondsenwerving ontrafeld 5 juni 2010 °

• swot-analyse • 8 stappenplan fondsenwerving • nieuwe media

swot-analyse •strengths = interne sterktes •weaknesses = interne zwakten •opportunities = externe kansen •threats = externe bedreigingen Meeste verenigingen hebben geen fondsenwervingsprobleem maar een organisatieprobleem

Wie ? Vlaamse schenker: •ouder dan 50 jaar •hoogopgeleid •vrouw (meestal) •voorkeur gezondheidsthema’s •per jaar schenkt aan 2 tot 3 organisaties •zowel aan kleine, onbekende als aan nationale •uiteenlopende bedragen: helft minder dan 100 euro, helft meer dan 100 euro

Hoe ? Het 8 stappenplan voor particuliere Fondsenwerving Particuliere fondsenwerving : hét handboek Programmateam Cultuurmecenaat, Kunst en Zaken

PASSIE !!!

Stap 1 Bereid je voor •geld •mensen •middelen Conclusie: neem hiervoor de tijd, een degelijke voorbereiding is onontbeerlijk om fondsenwerving slaagkans te geven

Stap 2 Identificeer je doelgroep •bezoekers •kennissen •aspiranten leeftijd, geslacht, etnische achtergrond, werk, familie, welzijn, locatie Conclusie: focus op deze mensen, schuif anderen aan de kant

Stap 3 Doe onderzoek •nauwkeurig beeld van doelgroep opbouwen •zo juiste vragen stellen: bedrag, tijdstip, manier en redeneren Conclusie: basis van fondsenwerving, continue activiteit

Stap 4 Plan je aanpak •middelen bepalen en reserveren •tegenprestaties bepalen •ambassadeurs zoeken en inschakelen •tijdsplanning afronden •cash flow, doelstellingen en structuren Conclusies : fondsenwervingsstrategie is helder

Stap 5 Creëer betrokkenheid •klik-factor •hoe groter betrokkenheid, hoe groter donatie Conclusie: voldoende binding met organisatie is nodig, kans op succes is groter, dan is men klaar voor de vraag

TIP Wat te doen als iemand contact met de organisatie heeft gezocht ? •binnen 2 à 4 dagen reageren, anders contact koud •basiscontactgegevens: naam, adres, telefoonnummers, adres •aard van het contact, wat werd gezegd •adreskaartjes

Stap 6 Stel dé vraag •verschil VS en UK: direct en indirect •hoe ? ontmoeting = persoonlijk drukwerk en nieuwe media = onpersoonlijk media: online-fondsenwerving en sociale netwerken in de lift •wie ? •wanneer ?

TIP 10 stappen voor een goede brief •wees helder en bondig •gebruik een paragraaf voor wie je bent, waarom je schrijft, wat je nodig hebt en wat je daarvan gaat doen •houdt het bij 1 A4 •onderteken handmatig •Test de brief bij bekenden •voeg een plaatje of foto toe

•laat ondertekenen door een bekende persoon, belangrijk persoon uit de gemeenschap of een ambassadeur van je organisatie •pas de schrijfstijl aan aan de lezer •bedenk welke boodschap je in de korte aandachtsspanne van de lezer over wilt brengen •zorg voor de juiste gegevens uit de database

TIP fondsenwervingsbrief AIDA •Attention: trek vooreerst de aandacht •Interest: vertel een boeiend en concreet verhaal •Desire: geef de donateur zin om te participeren, geef hem het gevoel dat zijn inzet een verschil maakt •Action: leg uit hoe de donateur het verschil kan maken, eindig met een sterke en concrete vraag om steun

Stap 6 Stel dé vraag Conclusie : Het is niet bewezen dat mensen een subtiele vraag verkiezen boven een directe vraag. Een goed onderzochte en goed geformuleerde vraag werkt beter

Stap 7 Rond de afspraak af •een tevreden begunstiger kan in de toekomst nog een keer geven •een tevreden begunstiger kan iemand anders overhalen een donatie te doen Conclusie: zeg dank u wel !

Stap 8 Houd contact • continu informeren via nieuwsbrieven, persoonlijke brieven, s, telefoongesprekken, verhalen in de media • vraag opnieuw een donatie

Conclusie Fondsenwerving is een complex proces dat grondig aangepakt dient te worden. Het overslaan van stappen heeft een mislukking tot gevolg. Hierdoor worden namelijk de verkeerde mensen, op de verkeerde manier en op het verkeerde tijdstip benaderd. Verspil geen kostbare tijd en bovenal vergeet nooit...

Wie niet waagt, niet wint !

Nieuwe media virale marketing = mond-tot-mond reclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden

Wat ? •e-nieuwsbrief •boodschap onderaan handtekening •foto’s •videofilmpjes (YouTube) •sociale netwerken (Twitter, Facebook, LinkedIN)

? •met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven •Seth Godin, Gehaktballen met slagroom

Dank u wel ! Dominique Van Staeyen Coördinator Financiering Erfgoedverenigingen T: 03/ F: 03/

F ORUM VOOR E RFGOEDVERENIGINGEN VZW Erfgoedhuis Den Wolsack | Oude Beurs 27 | 2000 Antwerpen T: 03/ | F: 03/ |