Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Alpe d’HuZes Huh?....Wat is dat?.
om deze presentatie uit te voeren
Didactische mogelijkheden met Google Documents FORMULIEREN
Taalkunde Grammatica A
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Iris, Twann, Isa en Thomas
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Godsdienst.
Al doende leren training docenten
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Wij lopen mee met Walk4Water! Sponsorloop: 10 km Vrijdag 22 maart Middelharnis.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Een onverwacht feest Les 2
“Wat staat in de dikke van Dalen”
Woordenschat Toets Nederlands
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Les 2 – Jouw media.
Les 3 – Zullen we delen?.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Jij en de wereld om je heen
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Gewoontes / verslaving
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
AUGMENTED REALITY. W IE ZIJN WIJ ? Maureen Verdonschot Hester Smolders Wij zitten zelf ook op school, op hogeschool De Kempel. Wij komen deze middag een.
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
E B E D L.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Altijd online!.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Wiki praktijk Toepassen van de theorie. Gedrag van leerlingen leerling kijkt weg van leerkracht, kijkt naar beneden: leerling is niet geïnteresseerd,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Communicatie 7e les.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
© UNIEK IN DE KLAS.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ALS-DAN-plan. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN-plan.
Kritiek geven en krijgen
Transcript van de presentatie:

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue verleid om iets te eten. Met wat slimme trucs kun je hier beter mee omgaan. Maar welke strategieën werken wel en welke niet? Met name ‘zelfregulatie’ is hierbij erg belangrijk. Het Voedingscentrum heeft een les ontwikkeld met aandacht voor onze omgeving en inzicht in hoe we keuzes maken.

Beantwoord met je smartphone de volgende stellingen met www.mentimeter.nl. De stellingen staan in het document ‘Voedselverleiding – Stellingen.docx’. Deze kunt u ter plekke openen, de stelling kopiëren en invoeren in www.mentimeter.com. Of maak een Mentimeter-account aan op www.mentimeter.com en zet de stellingen klaar. Laat de leerlingen mobiele telefoons gebruiken in de les (maak hierover wel duidelijke afspraken).

Confronteer de leerlingen met de uitslag, maar bespreek deze verder nog niet. Concludeer simpelweg: “Jullie denken dus dat je niet zo vaak/heel vaak (afhankelijk van de uitslag) beslissingen neemt. Maar misschien maak je wel een groot aantal keuzes zonder dat je je er bewust van bent. Kijk eens naar het volgende filmpje en tel het aantal momenten waarop de hoofdpersoon een keus maakt over wat hij wel/niet gaat eten.” Laat vervolgens het filmpje zien op dia 4. Voor de docent Stap 1: Kopieer de vraag uit het bijgeleverde Worddocument – Stelling 1 Stap 2: Ga naar www.mentimeter.com en plak de tekst in het invoerveld. Klik op de knop 'Create Question'. Stap 3: Vul de antwoorden in bij de 'Choices'. Stap 4: Klik op 'Start presenting'. Stap 5: Onderaan staat de website waar leerlingen naar toe moeten. Zij vullen de code in op hun smartphone die bij de vraag staat.

Bekijk het volgende filmpje: http://youtu.be/EgRzuhWzlgU In dit filmpje kijk je door de ogen van een peuter van 3 jaar. Welke voedselverleidingen krijgt de peuter te verwerken? Na de pilot maken we een nieuw filmpje, maar dan met jongeren! Mee denken? Maak de pilotopdracht! [Hier komt een nieuw filmpje! -- de ochtend van een jongere in vogelvlucht gefilmd. Onderstaand de beschrijving hiervan]. Elke dag maak je keuzes over eten. Het begint al ’s ochtends vroeg: Ga ik ontbijten of niet? Neem ik thee of koffie? Suiker er in? Neem je bruin- of witbrood. Jam of kaas er op? Hoeveel boterhammen? [stem van moeder tussendoor: “Neem je ook een appel mee naar school?!”] Oh ja, ook nog even je brood smeren voor de lunch! Aan het eind van het ontbijt heb je al tenminste tien keuzes gemaakt. Naar school! Halverwege de ochtend krijg je trek. Hmm, die snoepautomaat in de gang van school is wel heel verleidelijk… Eindelijk: middagpauze. Hmm, wat een drukte in de kantine. [groepje medeleerlingen loopt langs: “Ga je mee naar buiten? Dan lopen we even naar de supermarkt.” – leerling met boterham in de hand mikt rest zakje met boterhammen in de prullenbak.] Het Voedingscentrum wil nu nog zo’n soort filmpje maken, maar dan door de ogen van een 14-jarige. Met welke voedselverleidingen wordt een 14-jarige op een dag geconfronteerd? Hierbij hoort de pilot opdracht. Laat groepjes een filmscenario bedenken. Beschrijf scène voor scène de gebeurtenissen en verleidingen. Eventueel aangevuld met foto’s die ze maken gedurende een dag.

Laat enkele leerlingen hun keuze beargumenteren. Voorbeelden van onbewust gedrag in het filmpje: je denkt vaak niet meer na over suiker in de thee, wittebrood, aantal boterhammen. De keuzes worden ingegeven door gewoonte – je bent je in elk geval niet bewust dat je ook iets anders had kunnen kiezen (geen suiker of een zoetje, volkoren- in plaats van wittebrood, 3 in plaats van 4 boterhammen). Voorbeelden van bewust gedrag in het filmpje: geld in de snoepautomaat en de aankopen in de supermarkt (hoewel dit vaak impulsaankopen zijn, doe je ze wel bewust). Maak een bruggetje naar hun eigen voedingskeuzes; laat voorbeelden bedenken. Laat telkens benoemen of het een voorbeeld is van bewust of onbewust gedrag.

Maar 5% van ons gedrag is bewust gedrag! Reclames kunnen invloed hebben, zonder dat je het merkt. Bekijk het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=aowKA4iuVW0 Veel dingen doen we onbewust: je denkt er nauwelijks over na voordat je het doet. Het gaat automatisch. Maar 5% van ons gedrag is bewust gedrag! Onbewuste invloed werkt vooral goed als je een gevoel bij een merk krijgt. Je krijgt dan dat onbewuste gevoel als je het merk in een winkel ziet. Daarom proberen veel reclames een gevoel bij je op te roepen. Het filmpje illustreert hoe dit werkt. Laat leerlingen noemen welke reclames of merken zij leuk of goed vinden.

Laat de leerlingen enkele voorbeelden geven Laat de leerlingen enkele voorbeelden geven. Hiervan zijn ze zich dus bewust. Vul zelf niet aan, maar laat ze zich aan de hand van het volgende filmpje op de volgende dia verbazen over hoeveel verleidingen er verborgen zijn. Waarvan waren ze zich daar van bewust?

Bekijk het filmpje (tot 1:45): https://www.youtube.com/watch?v=5t4fd7Q20Z0 Laat de leerlingen benoemen wat ze zagen in het filmpje. Wat zijn de ‘trucs’ om ons meer te laten eten? (Bijvoorbeeld: ‘voordeelverpakking’, ‘10% extra’, ‘nu met nog meer fruit’, enz.) Het is belangrijk om leerlingen bewust te maken van de verleidingsprincipes van waaruit je kiest wat je eet (Cialdini). De detailhandel maakt onder meer handig gebruik van de volgende verleidingsprincipes : • Wederkerigheid - Het krijgen en teruggeven. Dit zijn vaak de gratis weggevertjes of extraatjes die je bij een product krijgt. Velen zijn dan sneller geneigd iets te kopen, bij wijze van ‘teruggeven’. • Schaarste - De meest voorkomende onderbewuste prikkel. Je koopt sneller iets als het ‘bijna op’ is, een tijdelijke aanbieding is of “nu 10% gratis extra”. • Autoriteit - We vertrouwen op de kennis van een expert. Zo kopen we sneller iets als een kenner zegt dat het een goed product is, of als de Consumentengids het aanprijst. • Sociale bewijskracht - Mensen willen zich identificeren met leeftijdsgenoten en vrienden. We kopen dus sneller iets als onze ‘kring’ dit ook doet, of als je weet dat 80% van je leeftijdsgenoten het koopt. • Sympathie - Mensen zeggen eerder ‘ja’ tegen een product als ze het bedrijf of merk sympathiek vinden. • Consistentie en binding - Mensen zijn graag consequent. Als we eerder ‘ja’ tegen een product zeiden, neigen we dat in de toekomst ook te doen. “Ik neem altijd dat merk.”

Beantwoord met je smartphone de volgende stellingen met www.mentimeter.nl.

Geef kort ruimte aan de discussie Geef kort ruimte aan de discussie. Laat nog enkele voorbeelden bedenken van situaties waarin je met vrienden erbij een andere keuze maakt dan zonder vrienden. Peergrouppressure komt veel voor bij jongeren, maar ze zullen er niet vaak voor willen uitkomen of zich er bewust van zijn. Wie zegt er: “Ik eet mijn appel wel op”, als je een roze koek krijgt aangeboden? En als de hele groep zegt: “Kom we gaan even een vette bek halen”, zeg jij dan: “Gaan jullie maar naar de snackbar; ik loop even bij de groenteboer binnen voor een banaan”? Voor de docent Stap 1: Kopieer de vraag uit het bijgeleverde Worddocument – Stelling 2 Stap 2: Ga naar www.mentimeter.com en plak de tekst in het invoerveld. Klik op de knop 'Create Question'. Stap 3: Vul de antwoorden in bij de 'Choices'. Stap 4: Klik op 'Start presenting'. Stap 5: Onderaan staat de website waar leerlingen naar toe moeten. Zij vullen de code in op hun smartphone die bij de vraag staat.

Geef kort ruimte aan de discussie. Wat is gezond en wat is ongezond Geef kort ruimte aan de discussie. Wat is gezond en wat is ongezond? Heeft de school een verantwoordelijkheid ten opzichte van de voeding van de leerlingen? Voor de docent Stap 1: Kopieer de vraag uit het bijgeleverde Worddocument – Stelling 3 Stap 2: Ga naar www.mentimeter.com en plak de tekst in het invoerveld. Klik op de knop 'Create Question'. Stap 3: Vul de antwoorden in bij de 'Choices'. Stap 4: Klik op 'Start presenting'. Stap 5: Onderaan staat de website waar leerlingen naar toe moeten. Zij vullen de code in op hun smartphone die bij de vraag staat.

Geef kort ruimte aan de discussie. Wat verwachten de leerlingen van hun ouders? Geef kort ruimte aan de discussie. Wat is gezond en wat is ongezond? Je hoeft je echt niet altijd schuldig te voelen als je eens iets minder gezonds eet. Een patatje mét moet ook kunnen af en toe. Wie is er verantwoordelijk voor dat jij gezond eten kiest? Wat is de verantwoordelijkheid van school? Mag die een vette hap aanbieden in de kantine en snoepautomaten neerzetten in de gang? En terug naar de mentimeterstelling: Wat verwachten de leerlingen van hun ouders? Moeten die dingen verbieden of je leren om te gaan met de verleidingen om je heen? Moeten ze zorgen dat er geen zakken chips meer in huis komen of je leren gedoseerd te snoepen van dat soort dingen? Voor de docent Stap 1: Kopieer de vraag uit het bijgeleverde Worddocument – Stelling 4 Stap 2: Ga naar www.mentimeter.com en plak de tekst in het invoerveld. Klik op de knop 'Create Question'. Stap 3: Vul de antwoorden in bij de 'Choices'. Stap 4: Klik op 'Start presenting'. Stap 5: Onderaan staat de website waar leerlingen naar toe moeten. Zij vullen de code in op hun smartphone die bij de vraag staat.

Wat heeft zijn vriend besteld denk je? Frank lacht zijn vriend uit. Hij vindt het echt niet kunnen wat zijn vriend drinkt. Wat heeft zijn vriend besteld denk je? Ben jij wel eens uitgelachen om wat je eet of drinkt? Besteed aandacht aan het verschijnsel groepsdruk (‘peerpressure’). Veel jongeren laten zich in hun hun keuzes leiden door de cultuur in de groep waarin zij verkeren. In het voorbeeld wordt de vriend uitgelachten, maar nog vaker kiest iemand al onbewust een artikel dat ‘past’ binnen de groepscultuur. Denk aan het in de tussenuren naar de supermarkt lopen en daar chocolade/ chips / energydrankjes kopen. Koopt iemand wel een iets gezonds terwijl hij/zij met de groep is?

Per dag maak je meer dan 100 keuzes over eten. De meeste keuzes maak je onbewust. Welke verleiders bepalen mede wat jij eet? Reclame Winkels Je ouders Je vrienden Het stemmetje in je hoofd, dat zegt: Ik heb trek Dat lijkt me lekker Ik verveel me … (vul zelf maar in!) Deze samenvatting is het bruggetje naar de werkbladen waarin de leerlingen worden geconfronteerd met verschillende soorten van voedselverleiding en de mogelijke zelfregulatiestrategieën.

Vertel: Iedereen wil graag gezond en fit zijn Vertel: Iedereen wil graag gezond en fit zijn. Iedereen snapt ook dat gezonde voeding daarbij belangrijk is. Maar je wilt jezelf ook af en toe verwennen: een patatje mét, een zak chips… Het hoeft allemaal niet erg te zijn, als je maar voldoende verbrandt en alles met mate eet. Maar hoe hou je jezelf nu in bedwang? Daar zijn zes manieren voor die je gaat onderzoeken aan de hand van een werkblad. Ieder groepje onderzoekt één van de zes manieren om eetgedrag in de hand te houden. Aan het eind presenteer je je onderzoek aan de andere groepjes.

Gezond eten. Je wilt wel, maar… Zes manieren om om te gaan met verleidingen: Vermijden van verleidingen Verleidingen onder controle krijgen Afleiding zoeken tegen verleidingen Verleidingen onderdrukken Jezelf doelen en regels stellen Stilstaan bij je voorgenomen doelen

Aan het eind presenteer je je onderzoek aan de andere groepjes. Opdracht Ieder groepje onderzoekt één van de zes manieren om eetgedrag in de hand te houden. Aan het eind presenteer je je onderzoek aan de andere groepjes. Vertel: Iedereen wil graag gezond en fit zijn. Iedereen snapt ook dat gezonde voeding daarbij belangrijk is. Maar je wilt jezelf ook af en toe verwennen: een patatje mét, een zak chips… Het hoeft allemaal niet erg te zijn, als je maar voldoende verbrandt en alles met mate eet. Maar hoe hou je jezelf nu in bedwang? Daar zijn zes manieren voor die je gaat onderzoeken aan de hand van een werkblad. Aan het eind presenteer je je onderzoek aan de andere groepjes.

Aan de slag! Jullie hebben 15 minuten om de opdracht te maken.

Presenteer aan elkaar jullie opdracht. Daarvoor heb je 5 minuten. Je draait 2 keer door. Laat de groepjes aan elkaar presenteren. Na vijf minuten draaien de groepjes door (zie model). Het hang van de beschikbare tijd af hoe vaak er doorgedraaid kan worden. Wilt u de les binnen 50 minuten afwerken, dan is twee keer doordraaien realistisch.

Evaluatie van de opdracht. Welke manier ga jij toepassen? Vermijden van verleidingen Verleidingen onder controle krijgen Afleiding zoeken tegen verleidingen Verleidingen onderdrukken Jezelf doelen en regels stellen Stilstaan bij je voorgenomen doelen Bespreek kort na welke manieren er zijn om het eigen eetgedrag te reguleren. Welke vinden de leerlingen handig en kansrijk om zelf eens uit te proberen?

Toelichting en voorbereiding van de gekozen prestatie voor les 2 Kies één van de prestaties. In deze vervolgopdrachten worden de principes, kennis en inzichten toegepast binnen het dagelijks leven van de leerlingen. Dit vergroot het bewustzijn en zorgt dat de stof langer beklijft.

[voor de docent: ruimte voor korte instructie over de gekozen prestatie]