“Kijk wijzer” naar het kind van gescheiden ouders Een studie naar “Wat kunnen en willen leerkrachten hierover signaleren?” Maud Poland, Carla van Maurik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Praten met kinderen over de wereld !
VictoryaHome – Be well, Create possibilities –
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Karina Smoor Kenneth Simson Martijn Klijn Murlyn Finsy
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
LAGO studiedag 22 september 2011
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Workshop Knallende ruzie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezonde Relaties
Vechtscheidingen en partnergeweld
LAGO studiedag 22 september 2011
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Sociale media op school
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Kinderen en hun sociale talenten
Kinderen en echtscheiding
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Keuze van de VMBO leerling
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
DIGITALE COLLAGE ESTHER
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.

Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
Crisis en het domino-effect
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Een prachtige kans voor uw kinderen
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rauw en troosten.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Trauma sensitief lesgeven
Echtscheiding in de school?!
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Transcript van de presentatie:

“Kijk wijzer” naar het kind van gescheiden ouders Een studie naar “Wat kunnen en willen leerkrachten hierover signaleren?” Maud Poland, Carla van Maurik Praktijkonderzoek op basisschool Sint Jan, Waarland van oktober 2012 t/m april 2013 Inleiding: Onze school is de enige school in een dorp en heeft jarenlang te maken gehad met (landelijk gezien) weinig kinderen van gescheiden ouders. De laatste vijf jaar zien we een stijging, waardoor we op school vaker worden geconfronteerd met de problematiek van deze kinderen. Het doel van ons onderzoek is om leerkrachten bewust te laten worden van de problemen die kinderen van gescheiden ouders kunnen hebben. We willen onderzoeken of ze internaliserende en externaliserende gedragsproblemen kunnen waarnemen. Tevens willen we inventariseren wat de leerkrachten van de problemen en de thuissituatie van deze kinderen weten en willen weten. De resultaten van ons onderzoek willen we gebruiken voor een kijkwijzer die onderdeel zal worden van een scheidingsprotocol op school. Onderzoeksvragen: 1. Welke gedragsproblemen nemen leerkrachten waar bij kinderen van gescheiden ouders? 2. Wat willen leerkrachten signaleren bij kinderen van gescheiden ouders en welke informatie over de thuissituatie van deze kinderen willen leerkrachten weten. Methode: Resultaten 1: W at zien de leerkrachten? Respons: 13 leerkrachten. - Leerkrachten antwoorden op de meeste vragen “soms”. - Leerkrachten nemen internaliserend en externaliserend gedrag even goed waar. - ”Opvallende angsten” (vrg 5) 41,7 % met “nooit” geantwoord en 33 % met “soms”. - Antwoorden bij vraag 7 en 8 bijna evenveel “soms” en “vaak”. - Antwoorden vraag 15: “nooit” 23 %,”soms” 54 % en “vaak” 15 % (zie figuur) - 31 % van de leerkrachten weet niet hoe de gezinssamenstelling van het kind is % van de leerkrachten geeft aan dat het contact met vader en moeder goed is. Bronnen - “Kind van gescheiden ouders, kind van de rekening?” Edwar Teyber; -“Kind en echtscheiding, Een ontwikkelingspsychologisch perspectief”, Karin Singendonk en Greet Meesters; -“Kinderen uit nieuwe gezinnen”, Corrie Haverkort, Ed Spruijt; Kiescoach Rose Out-Thijswww.kiesvoorhetkind.nlwww.scheidingskind.nl Resultaten 2: Wat willen leerkrachten weten? Overige vragen die leerkrachten stellen: Zijn de kinderen tevreden met de omgangsregeling?, Komt jaloezie tussen de kinderen in samengesteld gezin voor? Wanneer was de scheiding? Zitten de ouders op 1 lijn in de opvoeding? Hoe is de ouderlijke macht geregeld? Wat wil je nog meer weten over kinderen van gescheiden ouders ( thuissituatie) ? Deel 2: Een vragenlijst met 16 vragen (zie resultaten) voor een oudergesprek. De leerkrachten kunnen aanvinken welke vragen zij belangrijk vinden. Tevens een aantal open vragen ter aanvulling. Wat weet je over het kind? Deel 1a: Een gesloten vragenlijst van 15 vragen over internaliserende (9 items, α= 0,804) en externaliserende (4 items, α= 0,873) gedragsproblemen met 4 mogelijke antwoorden. nooitsomsvaakvalt me niet op 1 Merk je dat dit kind somatische klachten heeft zoals buikpijn, hoofdpijn o.i.d.? 5 Heeft dit kind angsten die opvallend zijn? 7 Kan dit kind sociale relaties aangaan? 8 En worden deze relaties onderhouden? 14Heeft dit kind concentratieproblemen? 15Zijn de resultaten op school minder dan je zou verwachten van dit kind? Aspecten van het gedrag die leerkrachten ook opvallen zijn: - Loyaliteitsconflicten - Manipulerend gedrag naar de ouder - Parentificatie - Wantrouwen - Slechte werkhouding - Grotere afhankelijkheid - Behoefte aan extra aandacht - Veel stemmingswisselingen Wel ≥ 8 Niet ≤ 5 Even veel 6 /7 Conclusies In tegenstelling tot wat in de literatuur staat signaleren de leerkrachten niet dat kinderen van gescheiden ouders minder sociale contacten aan kunnen gaan en kunnen onderhouden. Slechts 15 % van de leerkrachten ziet mindere schoolprestaties. Naast gevraagde problemen vallen de leerkrachten ook andere aspecten op bij kinderen met gescheiden ouders. Wel is opvallend dat 31 % van de leerkrachten niet bekend is met de gezinssamenstelling van het kind. Uit de vragenlijst van deel 2 blijkt ook dat veel leerkrachten zich niet comfortabel voelen om in een oudergesprek belangrijke vragen over het kind in relatie tot de thuissituatie te stellen. Voorlichting en kennis over het doel van deze vragen zijn noodzakelijk zodat de leerkrachten zich bewust worden van de problematiek en wijzer naar deze kinderen gaan kijken. Internaliserende problemen Externaliserende problemen opvallend verdrietig zijnveel en snel ruzie maken somatische klachten ( buikpijn, hoofdpijn, o.i.d.) agressief gedrag in zichzelf kerentegen regels ingaan opvallende angstenopvallend boos zijn laag zelfbeeldsnel geïrriteerd gevoelens van depressiviteit minder sociale contacten aan kunnen of durven gaan 1 Gaan de ouders vriendschappelijk met elkaar om? 2 Waar woont het kind? Vader, moeder, co-ouderschap, nieuw samengesteld gezin, roze gezin of ergens anders? 3 Heeft dit kind opvallend veel verlangen naar de ouder die het gezin heeft verlaten? 4 Voelt het kind zich afgewezen door de ouder die het gezin heeft verlaten? 5 Is er een omgangsregeling en hoe wordt daar naar tevredenheid van beide ouders mee omgegaan? 6 Is het kind bezorgd om het welzijn van de ouders? 7 Mist het kind het volledige gezin? 8 Heeft het kind scheidingsangst (als papa weggaat, zal mama dan ook niet weggaan?)? 9 Kiest het kind de kant van de vader of de moeder? 10 Zijn er thuis duidelijke regels en disciplines? 11 Heeft de ouder die niet in het gezin woont een belangrijk aandeel in de opvoeding? 12 Heeft het kind een innerlijk loyaliteitsconflict (vindt het moeilijk om tegen papa te zeggen dat mama een nieuwe vriend heeft) 13 Neemt het kind de rol over van de andere ouder die elders woont? 14 Speelt het kind de ouders tegen elkaar uit? 15 Hoe willen de ouders geïnformeerd worden door school? 16 Wie bezoek(en)t de ouderavond? Onderzoeksgroep: 16 leerkrachten Vervolg - Workshop “Kinderen van gescheiden ouders, een studie waard.” - Vragenlijst opnieuw laten invullen en evalueren. De resultaten verwerken in een Kijkwijzer als onderdeel van een scheidingsprotocol. Deel 1b: drie open vragen : - Zijn er andere aspecten die je opvallen bij dit kind? - Hoe is de gezins- samenstelling van het kind nu? -Hoe is het contact van het kind met vader en moeder? ‘ Samen onderzoek doen in het primair onderwijs’ – Stichting Flore/VU Amsterdam,