de grenzen van marktwerking kanttekeningen vanuit sociaal perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Naar een nieuw sociaal contract Arbeidsmarktdag Limburg, 22 november 2010 Leni Beukema en Ivo Kuijpers.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
VIA - VerDuS Arbeidsmigranten, werkgevers en steden Bijdrage aan inzicht en samenwerking.
Introductiebijeenkomst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Inhoud van deze synthese :
Facility management en inkoop
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Agenda Inkoopprofessionalisering
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
Draagvlak CAO Niels Jansen 18 juni 2014 Opening door Hans Bo Het belang van collectieve arbeidsvoorwaardenvorming ‘ Mijn stellige overtuiging is dat.
0 John en Peter Met welke aanpak kan Metercom aansluiting vinden op de grootschalige uitrol van Slimme Meters om vervolgens haar continuïteit te kunnen.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Vormgeven van de HRM-functie
Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
De aanbesteding en position paper ( achmea
Toekomst Financiële Functie
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
Resultaatgericht Samenwerken
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
V.
Werkgevers wendbaar aan de slag
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Workshop Participatiewet en Garantiebanen
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Ontwikkeling, wij als EBS
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Opgaven in het sociale domein
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

de grenzen van marktwerking kanttekeningen vanuit sociaal perspectief seminar spoorwegpensioenfonds marktwerking of regulering dinsdag 3 december 2013 Kees Blokland

schoonmaakbranche 2010 schoonmakers-stakers in de hal van NS HQ CS Utrecht sit-in en ophoping vuilnis vakbond met organizers mars voor respect langdurige staking ( 9 weken!) CAOonderhandelingen muurvast sociale partners spreken opdrachtgevers aan (i.c. NS en Schiphol) : de markt is op hol geslagen, help ons wat is hier aan de hand?

marktwerking is doorgeslagen sterk neerwaartse prijs-kwaliteitsspiraal contractsduur van 8 naar 4 jaar productiviteitsnormen over de kop bejegening schoonmakers verwaarloosd frictieproblemen bij contractswisseling inkoop op prijs alleen prijsduiken, “strategisch inschrijven “ disconnect schoonmakers en klant/bewoners wat is hier aan te doen?

code verantwoordelijk marktgedrag initiatiefgroep : werkgevers-vakverenigingen-opdrachtgevers-makelaars zware procesinspanning : diepe polder en modder start met productiviteitsnormen switch naar gedragsnormen zowel generieke als specifieke elementen commitment, handtekeningen, zelfverklaring sancties : gele kaarten en best practices publiciteit en concrete acties gaat dit werken?

effecten grote aanbestedingen op prijs alleen uit de markt gehaald inkopers (NEVI) steunen initiatief snelle toename ondertekenaars code wordt maatgevend in de branche bij aanbestedingen melding “foute “gedragingen correcties vanuit commissie prijsafbraak sterk afgeremd toegang vakbond tot werkvloer versterkt opgenomen in sociaal accoord wat kom je tegen onderweg?

disfuncties in marktwerking demand management bij opdrachtgevers heeft onvoldoende vakkennis aan boord aanbestedingsdocumenten verjuridiseerd, overgedetailleerd en/of inadequaat overmatige sturing op prijs cq contractswaarde op datum gunning( in plaats van kosten-baten over de hele looptijd van het contract) kwaliteitscriteria vaak wrakkig, onprofessioneel bestek dikwijls “idiot-proof “, onvoldoende regelruimte voor de schoonmakers zelf dubieuze rol sommige makelaars (“dubbel verdienen“) opdrachtgevers besteden al hun verantwoordelijkheid uit : “pakjes over de heg “ wrange toestanden bij contractswisseling personeelsbeleid t.o.v. schoonmakers te vaak verschraald tot beneden aanvaardbaar minimum hoe reageren de spelers in het veld?

wat doen de spelers? overheid : SoZa : morele support , opname code in sociaal accoord BiZa : grote inhoudelijke bijdrage en voorbeeld werking (*kanttekening!) NMA/ACM : guidance om fouten mededingingsrecht te vermijden EZ : geen regulerend beleid, heeft wel arbitrage georganiseerd inkopers : “best value procurement “ neemt toe, maar ook nog veel onprofessionaliteit hrm : sociale verantwoordelijkheid voor werknemers in uitbesteding nog in kinderschoenen, groeiende steun bobo’s : steunen code als ze ervan horen, staan ver af van werkvloer facilitair managers : voorzover niet uitgeroeid : actieve steun, maar beperkte impact in organisatie, staan ver van de macht makelaars : focus op disciplineren eigen gelederen en zichtbaar maken (noodzaak van) vakkennis werkgevers : uitrol keurmerk in de branche, champions ( echt mooie voorbeelden!) en ook achterblijvers aan de low end vakverenigingen : namen en shamen, activeren werkvloer, soms effectieve beinvloeding opdrachtgevers wat valt er te leren?

leerpunten code case ongereguleerde marktwerking leidt gemakkelijk tot soms ernstige disfunctionaliteiten, zelfregulering door marktpartijen kan effectief zijn, maar ontslaat de overheid niet van haar rol als “marktmeester “ , die randvoorwaarden bepaalt en spelregels afdwingt dienstverleningsmarkten zijn kwetsbaarder voor marktdisfuncties dan productmarkten branches met laagdrempelige beroepen zijn extra kwetsbaar de integrerende kracht van werk wordt tegengewerkt in branches waar door marktdisfuncties de kwaliteit van arbeid wordt uitgehold bij uitbesteden moeten tenminste twee verantwoordelijkheden genomen worden : professioneel demand management sociale verantwoordelijkheid over de “ knip” heen sturen op grote lijnen is effectiever dan fijnregelen om een code te laten werken op de werkvloer ligt veel initiatiefkracht en regelpotentieel te wachten op ruimte naast contractual management ( voor mijn part met smart targets en servicelevel agreements) is aandacht en ruimte voor partnership en synergie essentieel verantwoordelijk marktgedrag : heel veel leerpunten voor alle partijen hoe gaat het verder?

ontwikkelingen rond de code verbreding : catering, beveiliging, uitzendwezen, KNVTaxi, Verhuizers, Groenvoorziening, TLN, Bouw opdrachtgevers profileren zich best practices en opleidingen ( verdiepen op leerpunten) aanscherpen marktmeesterschap aanspreken professionals (hr, inkoop, facilitair) zijn er andere voorbeelden?

marktwerking, enkele cases de interne arbeidsmarkt binnen Corus verdelen declarabel werk binnen adviesbureau Domesta kennismanagement binnen TNO verzelfstandiging stafdiensten bij Hoechst Frankfurt ( “Leistungsvereinbarungen “) verzekeraars en ziekenhuizen pensioenfondsen en uitvoeringsorganisaties het huwelijk ben je nou voor of tegen marktwerking?

conclusie ik ben tegen onbegrensde marktwerking, overmatige regulering, onderschatting van de initiatiefkracht van de werkvloer, wegregelen van partnership, afkopen van sociale inspanning, passieve overheid en duikgedrag. ik ben voor spelregels, ruimte geven, zelfsturende teams, ketensamenwerking, activerend sociaal beleid, marktbeleid en transparantie.