Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Planning Korte terugblik paragraaf 1.3 [5 min]
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Transport en Infrastructuur
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Trends vrijetijdseconomie
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Vergroting.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Transport en Infrastructuur
Glow Eindhoven.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
In de praktijk van Noord Nederland Floor.de
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Citymarketing in perspectief
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:
Doel Evarim (Electric Vehicle Awareness Raising Initiative for Municipalities) Promotie electrische fiets in Europa In het kader van EU programma Intelligent.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Zorg als volwaardige partner in het buitengebied
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 11 t/m 14
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
DÉ SUCCESFACTOR… BILLBOARD.COM. ONDERZOEKSVRAAG: WAT IS DE SUCCESFACTOR? Dat ben ik gaan onderzoeken…
Citymarketing Hilversum 2006
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Projectwijzer 8/9 H4 Promotieactiviteiten Middenkader Engineering.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
LIO-dag aardrijkskunde
Fashion OutleTT Assen.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Van Dordt, voor Dordt.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Product van TU Delft, SEC
Karpata Restaurant-Hotel
Product van TU Delft, SEC
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding. Zoek naar duo’s die een tekst / afbeelding hebben over hetzelfde gebied (kan dezelfde tekst/afbeelding zijn). Vorm een groep met 6 verschillende teksten en 1 afbeelding over het gebied. Bepaal over welk gebied het gaat.

MV: 8,5% van het regionaal product uit toerisme,

Didactische overwegingen Activeren Samenwerken en delen Geografische informatie analyseren, interpreteren, combineren Ruimtelijke vergelijking, relaties binnen een gebied

Toerisme in Duitsland KNAG Onderwijsdag 2013

Programma Overzicht toerisme in Duitsland Regiomarketing Het Ruhr om – DIA lesmateriaal

Overzicht nationaal niveau 4% BNP uit toerisme In economische zwakke regio’s is het economisch belang groter Werkgelegenheid 7–12% (direct – indirect) Veel zakenreizen 32% van de overnachtingen in Bayern en B-W (Zuid-Duitsland) Met name stedentrips 17% van de overnachtingen uit buitenland 76% Europa, 11% Azië, 10% Noord-Amerika Lichte groei van het aantal overnachtingen Bron: http://www.bundestag.de/presse/hib/2013_06/2013_318/02.html

Overnachtingen per km2 (2006) Aantal overnachtingen door buitenlandse bezoekers (2012)

Model van Butler Exploration - a small number of tourists visit the area. The area is unspoilt and few tourist facilities exist. Involvement - local people start to provide some facilities for tourists. There starts to become a recognised tourist season. Development - the host country starts to develop and advertise the area. The area becomes recognised as a tourist destination. Consolidation - the area continues to attract tourists. The growth in tourist numbers may not be a fast as before. Some tensions develop between the host and the tourists. Stagnation - the facilities for the tourists may decline as they become old and run down. The numbers of tourists may decline too. Rejuvenation - investment and modernisation may occur which leads to improvements and visitor numbers may increase again. Decline - if the resort is not rejuvenated (stage 6) then it will go into decline. People lose their jobs related to tourism. The image of the area suffers.

Waarom placemarketing? Concurrentie tussen regio’s en steden met vergelijkbare hardware (stations, kenniscentra, winkelcentra, cultuurinstellingen) en software (bevolking, mentaliteit, cultuur) Onderscheiden door citymarketing: imago geeft doorslag voor 3b’s Vragen die bestuurders zich stellen: wat is het verhaal van de stad, wat houdt de stad bijeen, welke doelgroepen zijn interessant, hoe wil de stad bij buitenwereld bekend staan

Citymarketing Langetermijnproces of beleidsinstrument van verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten gericht op het aantrekken of behouden van specifieke doelgroepen voor een stad.

Citybranding Met behulp van visuele elementen, emoties, anekdotes en andere vormen van ‘storytelling’ een beter beeld bij potentiele doelgroepen creëren om keuzeproces te beïnvloeden.

Placemarketing is geen gewone marketing! Product kun je aanpassen Sperziebonen hebben geen mening

De Ansichtkaart test

Free publicity!

Geen loze kreten

Succesfactoren Bekend maakt bemind (vaak historie, aanwezigheid elite, centrale ligging, groot) Verbeeldbaarheid Routes Randen Gebieden Knooppunten Herkenningspunten Geloofwaardig, authentiek en onderscheidend verhaal Facts and figures Unieke geschiedenis Unieke eigenschappen Personen Lessen uit de Ruhr voor Fryslan Het Ruhrgebied heeft een historie en schaal die nauwelijks met die van Fryslân is te vergelijken. Toch biedt de voormalige kolen- en staalregio nuttige lessen voor de Friese situatie. Les een: probeer bij regiomarketing aan te sluiten bij de beelden en vooroordelen die men van het gebied al heeft. Je kunt er maar beter op voortbouwen en er nieuwe beelden aan toevoegen – dat werkt beter dan ze te ontkennen. Les twee: een wenkend perspectief (zoals de droom om gezamenlijk Culturele Hoofdstad van Europa te worden) is een goede methode om de kerktorenpolitiek van gemeenten binnen de regio te doorbreken. Zo"n gemeenschappelijk doel geeft richting en laat het collectieve, regionale belang – al is het maar tijdelijk – prevaleren boven de lokale belangen. Les drie: zorg voor duidelijke referentiepunten in de regio om je boodschap bij doelgroepen over te brengen. In het Ruhrgebied is een Route der Industriekultur opgezet die de toerist langs vierhonderd objecten van Industriekultur leidt – zou Fryslan niet iets dergelijks kunnen doen met haar elf steden? De laatste les ligt voor de hand, maar is misschien wel de belangrijkste: regiomarketing heeft tijd nodig om zowel binnen als buiten de regio te landen. Visie, doorzettingsvermogen en geduld zijn hierbij essentieel.

Hoe? Multimedia, billboards, tijdschriften etc. Journalisten en ‘free publicity’ Prijsvragen en rankings Originele acties Originele acties: kennismakingsprogramma’s voor bedrijven (Almere) en burgers (Zeeuws-Vlaanderen)

Strukturwandel

Het Ruhr om Studenten lerarenopleiding aardrijkskunde HvA Ali Bal Brenda Mientjes Karli Swart

http://www. duitslandweb http://www.duitslandweb.nl/naslagwerk/Geografie/Toerisme/Toerisme+aan+de+kust.html http://www.duitslandportaal.eu/toerisme/regios/regiosperdeelstaat/badenwuerttemberg.html