Communicatiemanagement in 2020 en The Realist Turn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Good practice 2 Het vakcollege techniek is een samenwerking tussen vmbo (Maris Vakcollege techniek) en mbo (ROC Mondriaan techniek) Jonge talenten stimuleren.
Advertisements

Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.
16 huisartsen gezondheidscentrum  gemeentegerichte samenwerking
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Overheid en particulier initiatief:
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
Onprofessionele Professionalisering
Corporate communicatie
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Cocreatie in de opsporing
Management : situering en begrip
Inleiding in de Marketing
Het innovatiemodel van IMEC
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Bedrijfsleven en onderwijs: “een paar apart”. Agenda Wat is ICT~Office Wat is het CIO Platform Waarom zijn we niet één Waar wel samen voor B.V. Nederland.
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
TPP publiek management 17 oktober 2011
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Met het oog op de toekomst
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Is participatie te meten?
Business Marketing Management
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Verduurzaming pluimveeketen Floor Uitterhoeve 24 oktober 2012.
Leren in een werkende omgeving
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Communicatie en Instumenten
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Onderzoek Kritische Succesfactoren Implementatie Beleid
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Referentiekader rekenen. Uit: /
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
2 Toekomst van de gezondheidszorg ● 2007 Vrije toekomstschetsen in opdracht Alain Pompidou ● Gebaseerd op 100 interviews met vertegenwoordigers bedrijfsleven,
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De kracht van de Fietsersbond
Plaats, datum bijeenkomst
Plaats, datum bijeenkomst
JEUGDzorg - voor wie?.
Basistekst : Talentontwikkeling
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatiemanagement in 2020 en The Realist Turn Arno van Doorn Communicatiemanagement in 2020 en The Realist Turn

Wat is er gebeurd sinds 1980? Oprichting hbo-, wo-, en mbo-communicatieopleidingen. Van enkele honderden nu ca.100.000 professioneel geschoolden. Doorstroming van hooggeschoolde professionals naar directies en managementfuncties. Aansturing communicatie afdeling steeds meer op basis van deskundigheid in top van organisaties. Steeds integraler en professioneler management van de communicatiefunctie , vb. factor C bij overheid. Hogere eisen aan communicatie op alle niveaus.

Ontwikkelingen co-vakgebied? Steeds meer specialismen, jargon en vocabulair; Minder generalisme; minder totaaloverzicht; Steeds hogere kwaliteit door ontwikkeling techniek; Lagere kosten en hogere beschikbaarheid techniek; Ontmythologisering van alles door transparantie; Steeds meer kennis van de werelden achter de media, communicatie of nieuws; Communicatie steeds meer overall kritische succesfactor. Steeds hoogwaardiger communicatie.

Wat gebeurt er in de opleidingen? Academisch: vrijwel elke universiteit heeft serieuze opleiding op een (deel-)gebied van communicatie: - uitbreiding specialismen in het vakgebied; - nieuwe visies en modellen. HBO kent vanouds twee soorten opleiding: communicatiemanagement en communicatie creatief. MBO gaat zich specialiseren op ambachtelijke aspecten van het vakgebied: grafisch lyceum, fotovakschool, ict, dtp. MBO gaat concurreren met HBO co-creatief.

Specialisatie obv zbmo-paradigma Wetenschap specialiseert binnen het zbmo-paradigma. Zender = reputatiemanagement (Rotterdam) en stakeholdermanagement (Grunig). Boodschap = taal, inhoud, semantiek, tekstconstructie, etc. (Utrecht, Twente) Medium = mediaplanning, medialandschap (o.a. UvA), macht en politiek in de media (VU), impactstudies (kind en media). Ontvanger = ‘actieve ontvanger’ (Nijmegen); overreding en implementatie innovaties (Wageningen); framing en betekenisconstructie (UvA).

Opkomst The Realist Turn In veel vakgebieden en beleidsterreinen is een kanteling gaande om te handelen op basis van de werkelijkheid. Dit is The Realist Turn: de wending naar de realiteit. Paradigma drie pijlers: Organisatie, Relatie, Werkelijkheid. De werkelijkheid is er echt, bestaat uit krachten op verschillende niveaus: macro – meso – micro.

Drie typeringen van communicatie 1. Eerste helft vorige eeuw: PRATEN NAAR = verzenden van boodschappen: identiteit, reputatie Tweede helft vorige eeuw: PRATEN MET = interactie, dialoog, relaties Deze eeuw: PRATEN OVER = in gesprek over de werkelijkheid en het transformeren van situaties in de werkelijkheid; publiekelijk standpunten innemen, maatschappelijk verantwoorden.

Voorbeeld ter verduidelijking Probleem in een stadsdeel. Wethouder en woningbouwcorporatie in de media. Waar gaat het om? a. de reputatie van de organisatie. b. de relaties met stakeholders, zoals ondernemers en burgers. c. het verbeteren van de situatie, bv. schoonhouden, leefbaarheid of veiligheid. Hoe ga je communiceren en hoe evalueer je de mediapubliciteit?

Drie niveaus in de werkelijkheid Macro niveau: land en maatschappij: communicatie met vertegenwoordigers op nationaal niveau, maatschappelijke organisaties, overheden. Societal level. Meso niveau: bedrijf en bedrijfstak. Communicatie met (het oog op) concurrenten. Individuele positionering gaat samen met gedeeld branche imago. Corporate level. Micro niveau: bedrijf en klanten. Communicatie met directe omgeving. Markt en omwonenden. Business level.

Drie organisatieniveaus co-management Op macro-niveau : academici met goed gevoel voor maatschappelijke verhoudingen en die een communicatiestrategie kunnen ontwikkelen. Op mesoniveau : hbo-ers die een communicatiestrategie begrijpen en goed kunnen plannen en organiseren. Op microniveau : uitvoerende ambachtelijke gespecialiseerde experts die breed inzetbaar zijn en over goede algemene ontwikkeling beschikken.

Realistisch communicatiemanagement Business (operationeel en functioneel boodschappen versturen en lokaal relaties onderhouden) Corporate (reputatie- en stakeholdermanagement, kweken van wederzijds begrip en onderlinge aanpassing) Society (op de hoogste niveaus in gesprek over global issues, functioneren als civil corporation, organiseren van fundamentele bestaansvoorwaarden en de ‘licenses to operate’)

Communicatiemanagement in 2020 Society Realistisch Praten over Corporate Symmetrisch Praten met Business Publiciteit Praten naar