WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Informatieavond schooltijden
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Ouderavond 11 januari 2016.
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
De nieuwe school Impressie.
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart 19.30 uur Locatie: OBS Ekke de Haan Onderwerp: Continurooster WELKOM!

Continurooster OBS Ekke de Haan

Doelstelling De voorbereiding, besluitvorming en invoering van het continurooster verlopen volgens een transparante procedure.

Wat is een continurooster? Bij een continurooster blijven alle leerlingen de hele dag op school. Er is één leerkracht de hele dag bij de kinderen. De leerkracht eet ook met de kinderen op school.

Uitgangspunten Beter leerklimaat Schooltijden sluiten beter aan bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen

Leerklimaat 1 Door de invoering van andere schooltijden ontstaat een evenwichtiger spreiding van de lestijd over de dag en over de week. Hierdoor kunnen lessen beter worden ingevuld en ontstaat meer samenhang en structuur in de lesactiviteiten.

Leerklimaat 2 De kinderen blijven de hele dag in hun eigen groep met de eigen leerkracht. De schooldag wordt niet onderbroken door een middagpauze die met anderen en/of buiten de school wordt doorgebracht en waarna het soms moeilijk is om weer gefocust te raken op het schoolwerk.

Schoolklimaat 1 Het ‘agrarisch-schooltijdenmodel’ met een lange middagpauze en een vrije woensdagmiddag wordt door velen niet meer gezien als passend in de huidige tijd.

Schoolklimaat 2 Steeds meer kinderen maken gebruik van voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse opvang die op verschillende manieren wordt aangeboden. Door de invoering van andere schooltijden ontstaat de mogelijkheid om dit te integreren tot een samenhangend dagarrangement

Trends en cijfers (Bron: Radboud universiteit Nijmegen 2010) Nieuwe schooltijden worden warm onthaald in het Nederlandse basisonderwijs. Veel scholen (15%) zijn al overgegaan op nieuwe tijden óf zijn van plan dat de komende jaren te gaan doen (11%) . Ruim de helft van de scholen (55%) ziet mogelijkheden op de langere termijn. Slechts een minderheid van de scholen (19%) ziet niets in andere schooltijden.

Trends en cijfers (Bron: Radboud universiteit Nijmegen 2010) Aandacht verschuift van continurooster naar 5 gelijke dagen De scholen die tot nu toe zijn overgestapt, hebben vooral voor het continurooster (56%) en het Hoorns model (30%) gekozen. Een minderheid (11%) ging tot nu toe over op het vijf-gelijke-dagenmodel. In de toekomst kantelt dat beeld. Van de scholen die de komende jaren overgaan, kiest bijna de helft (47%) voor het vijf-gelijke-dagenmodel.

Trends en cijfers (Bron: Radboud universiteit Nijmegen 2010) Steeds meer scholen stappen over. Nieuwe tijden zijn de afgelopen jaren op steeds grotere schaal ingevoerd. Vooral in 2010 heeft de implementatie een hoge vlucht genomen. In dat jaar hebben ten opzichte van het jaar daarvoor, twee keer zoveel scholen de overstap gemaakt.

Huidige situatie Totaal ongeveer 6500 basisscholen in Nederland In 2011 ongeveer 1000 scholen met een vorm van continurooster In 2012 waren dat er ongeveer 1500 De verwachting is dat in het komende schooljaar (2014-2015) meer dan de helft van de scholen met een vorm van continurooster werkt.

Motieven 1. Kindgerichte motieven voeren de boventoon Een betere dagindelingen voor leerlingen is voor scholen het belangrijkste motief om over te gaan op andere tijden. 2. Een goede tweede is de overtuiging dat de lestijd effectiever kan worden aangewend.

Draagvlak Draagvlak onder ouders en personeel is essentieel. De belangrijkste randvoorwaarde voor een succesvolle invoering is een positieve houding van ouders ten aanzien van de nieuwe schooltijden. Ook het draagvlak onder het personeel wordt van groot belang geacht. Daarnaast zijn een hechte samenwerking met partners, een gedegen organisatie en voldoende tijd voor invoering van belang.

Knelpunten? Relatief veel scholen geven aan dat ze bij de overgang helemaal geen knelpunten hebben ervaren. Scholen die daar wel mee te maken hebben, geven aan dat de invoering van andere schooltijden kan stuiten op weerstand bij het eigen personeel. CAO-bepalingen met betrekking tot werktijden van personeel worden in dit verband specifiek genoemd.

Effecten De invoering van andere schooltijden heeft volgens de scholen vooral meer rust en regelmaat in de schooldag opgeleverd. Dat biedt volgens hen ook mogelijkheden om de lestijd effectiever te besteden. De nieuwe schooltijden leveren volgens een deel van de scholen ook winst op voor leerkrachten én voor de organisatie en invulling van de buitenschoolse opvang.

Modellen

Modellen Bioritme model; beste leertijd 10-12 & 15-17 Het 5 gelijke dagen model; vb. 8.30 – 14.00 3. ‘oneindig’ veel ander vormen van continuroosters

Vijf-gelijke-dagenmodel Begin- en eindtijden van 8.30 tot 14.00 uur (of variatie hierop) Korte middagpauze Geen vrije middagen Vijf identieke schooldagen, groep 1 vrijdags vrij Elke dag langere tijd na schooltijd Reguliere vakanties Geen aparte tussenschoolse opvang

Bioritme model Begin- en eindtijden leren volgt bioritme : 10.00-12.00 leren & presteren, 14.30-16.30 repeteren & verwerken Lange middagpauze van 12.00 tot 14.30 met opvang, inclusief lunch en ontspanning Vrije middagen woensdagmiddag (en onderbouw vaak ook op vrijdagmiddag) Vakanties reguliere vakanties Langere opvangaanbod tussen de middag Team leerkrachten gebruiken middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing

7 tot 7-model en integraal kindcentrum Openingstijden van 7.00 tot 19.00 uur Aaneengesloten programma zonder vaste pauzes Geen vaste vrije middagen, wel mogelijkheid voor 4-daagse schoolweek Het gehele jaar open. Onderwijs en opvang worden afgewisseld in een integraal programma.

Meer opties Naast de hierboven genoemde modellen voor nieuwe schooltijden hanteren scholen ook andere, minder vergaande alternatieven voor de traditionele schooltijden, namelijk het continurooster en het Hoorns model. Deze modellen zijn niet zoals de voorgaande modellen ontstaan vanuit samenwerking met de kinderopvang, maar komen vooral voort uit organisatorische en bedrijfsmatige overwegingen van de school.

Continurooster Begin- en eindtijden eindtijd vaak iets eerder, veelal 14.45 uur Vier dagen met een korte middagpauze Vrije woensdagmiddag (en de onderbouw vaak ook op vrijdagmiddag) vrij Reguliere vakanties Buitenschoolse opvang, geen aparte tussenschoolse opvang, lunch vaak met leerkrachten in de klas

Het Hoorns model Traditionele schooltijden Alle kinderen woensdagmiddag én vrijdagmiddag vrij Reguliere vakanties Op woensdag- en vrijdagmiddag langere naschoolse opvang Geleidelijke overgang naar 940 lesuren per leerjaar.

Ontwikkelingen In de toekomst verschuift de aandacht naar het vijf-gelijke-dagenmodel. Bijna de helft van de scholen, die de komende jaren over wil gaan op andere schooltijden heeft een voorkeur voor dit model. Maar ook het continurooster blijft populair. De voorkeur voor het Hoorns model lijkt fors af te nemen. Het 7 tot 7 model en het bioritme model spelen vooralsnog een marginale rol.

Visie van de Basis Basisbreed kiezen voor hetzelfde model: Het 5-gelijke dagen-model ( Het christelijk onderwijs in Heerenveen heeft het 5-gelijke dagen-model vorig schooljaar in 1 keer ingevoerd bij alle scholen)

Huidige situatie bij de Basis In totaal 23 scholen 4 scholen werken met een continurooster Volgend schooljaar zijn 7 scholen van plan om over te gaan op een continurooster. In de jaren daarna zijn de meeste andere scholen van plan om over te stappen.

Onze visie Veiligheid - Opbrengst gericht werken - Omgaan met verschillen – Openheid - Van elkaar leren – Ontwikkeling - Doorgaande lijn – Verbinding - Zelfverantwoordelijkheid

Onze keuze Het 5 gelijke dagen model - Duidelijkheid – veiligheid – vaste structuur – verbinding – doorgaande lijn – opbrengsten-

Voordelen school Voordelen school Belangrijkste uitgangspunt – het kind Rust, regelmaat, ruimte Evenwichtige spreiding van de lessen Tussen de middag geen race tegen de klok Minder opstartproblemen in de middag Veiliger (maar 2 keer door het verkeer) Gemeenschapsgevoel door samen te eten Na schooltijd meer aangesloten tijd voor een zinvolle tijdsbesteding, dagarrangementen!! Meer ruimte bij de naschoolse opvang

Voordelen ouders Regelmaat in schooltijden Werkgevers op woensdag en/of vrijdagmiddag ook parttimers beschikbaar Kinderopvang = regelmaat Geen piekdagen Sportverenigingen en andere instanties bieden we nieuwe kansen (activiteiten vroeg in de middag) Ruimte voor het samenwerkend leren in het TEAM

Nadelen Gewenningsfase team en leerlingen In de eerste 4 jaar meer uren draaien dan nu Ouders moeten wennen en werktijden/oppastijden aanpassen

Een voorbeeld rooster Lesdag 8.30 uur – 14.00 uur als volgt verdeeld: Les van 8.30 u – 10.00 u / 10.15 u Eerste pauze van 10.00- uur – 10.15 uur Tweede pauze van 10.15 uur tot 10.30 uur Lunchpauze van 12.00 u – 12.15 u Pauze van 12.15 u – 12. 30 u Les van 12.30 u – 14.00 uur

Lestijden in schema Groep Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 1 8.30 - 14.00 VRIJ 2 3 4 5 6 7 8

Procedure Informeren team, consensus bereiken Informeren MR, consensus bereiken Samenstellen werkgroep (2 leerkrachten, MR-lid, OR-lid, ouder, directeur)

Taken werkgroep Informeren ouders via informatieavond De ouders raadplegen (enquête) Presenteren resultaten onderzoek Adviseren school

Besluit tot invoering Het uiteindelijke besluit om tot invoering van het 5-gelijke-dagen-model over te gaan wordt genomen door de school en de MR. De oudergeleding van de MR heeft instemmingsrecht.

Tijdpad Februari 2014 informeren team en MR Maart 2014 besluit nemen MR/Team Maart 2014 samenstellen werkgroep Maart 2014 informatieavond ouders April 2014 onderzoek ouders Mei 2014 presenteren resultaten onderzoek Mei 2014 advies werkgroep aan de school Mei 2014 besluiten tot wel/niet invoeren 5-gelijke-dagen-model door de MR en school

Vragen ?????