“The Future depends on what we do in the present!”
SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 ENERGIZER! 5 min.
Kan cultuureducatie bijdragen aan verruiming beroepsmogelijkheden? SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 Workshop topic: Kan cultuureducatie bijdragen aan verruiming beroepsmogelijkheden? Suriname heeft vanwege de vele etniciteiten een enorm potentieel aan culturele uitingen. Deze vormen voldoende aanleiding voor het (verder) ontwikkelen van onderwijsprocessen om middels educatie, behoud en ontwikkeling van deze te waarborgen. De onderwijs-processen moeten leiden tot het ontwikkelen van een onderwijsaanbod waarmee beroepsmogelijkheden kunnen worden gecreëerd.
Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 (16.00 – 17.00 u.) Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie THEMA 2 (17.00 – 18.00 u.) (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving
Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie Groepsopdracht: Maak een mindmap waarin de (groeps)visie en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie goed tot uitdrukking komen! Tijd: 10 minuten
Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie Uitgangspunten voor het vormen van een visie en juiste opvattingen over (Kunst en) Cultuureducatie: 1. Education for All 2. Early Child Development 3. UNESCO: Road Map for Arts Education Building Creative Capacities for the 21st Century
Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan de persoonlijke ontwikkeling sociale, intellectuele en emotionele vaardigheden de eigen identiteit de creativiteit het gevoelsleven (kinderen leren op een harmonische wijze met zichzelf en de omgeving om te gaan en kunnen uitgroeien tot harmonische volwassenen)
Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan de persoonlijke ontwikkeling eigen initiatieven uiting geven aan het eigen gevoel de gemeenschapszin de eigenwaarde begrip voor andere culturen bijdragen aan ontspanning
Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan aspecten van het onderwijs (toekomst perspectief): mengvormen van individueel en gemeenschappelijk leren stimuleren een tegenwicht vormen tegen de strakke beoordeling goed-fout (formatieve assessment!) een beroep op doen meerdere intelligenties helpen om kerndoelen van andere leergebieden te bereiken de betrokkenheid verhogen
Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 Bijdrage van (kunst en) cultuureducatie aan aspecten van het onderwijs (toekomst perspectief): leerkrachten de kans bieden leerlingen te observeren, waarbij zij kinderen anders leren kennen teamopbouwend werken bijdragen aan een beter en rijker leerklimaat een waardevolle aanvulling zijn op het schoolgebeuren bijdragen tot betere leerprestaties bij andere (niet kunst)vakken zicht op toekomstige beroepskeuze
Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie Welke zijn de visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie van de schoolleiding, collega’s, ouders en delen uit de samenleving met betrekking tot een beroepskeuze in deze sector? Welke strategieën hanteren we zelf als onderwijs-gevenden om met betrekking tot het voorgaande een bewustwordingsproces opgang te brengen?
SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 (16.00 – 17.00 u.) Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie FILMPJES!
SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie Welke beroepen?
VOORSTELLEN/AANBEVELINGEN SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 1 (16.00 – 17.00 u.) Visie op en opvattingen over (kunst en) cultuureducatie DISCUSSIE VOORSTELLEN/AANBEVELINGEN SLUITING!
SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 TAKE FIVE!
(Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (17.00 – 18.00 u.) (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving Groepsopdracht: Maak een mindmap waarin de (groeps)visie met betrekking tot een krachtige en veilige leeromgeving voor (kunst en) cultuureducatie goed tot uitdrukking komt! Tijd: 10 minuten
Materieel? Immaterieel? THEMA 2 SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving Materieel? Immaterieel?
BESTAANDE STRUCTUUR ONDERWIJSSYSTEEM (SPO, 2010) SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 LTO LBO LNO ETS MULO EBO VBO PI GLO HAVO VWO KO BO IMEAO MHAS NATIN AMTO UNIVERSITEIT VAN SURINAME HBO IOL A R B E I D S M K T VOJ (Voortgezet Onderwijs voor Junioren VOS (Voortgezet Onderwijs voor Senioren BESTAANDE STRUCTUUR ONDERWIJSSYSTEEM (SPO, 2010)
FILMPJES! THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving FILMPJES!
(Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving Hoe kunnen wij, als onderwijsgevenden, tijdens het leerproces de keuze van een beroep in de kunst- en cultuursector als middel van bestaan bij studenten bevorderen? Wat zijn de bevorderende en de belemmerende factoren?
(Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving Is er in het kleuter- en basisonderwijs behoefte aan vakleerkrachten (kunst en) cultuureducatie in plaats van generalisten? Voor welke schooltypen is specialitie van vakleerkrachten voor (kunst en) cultuureducatie noodzakelijk?
(Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving Is er in het kleuter- en basisonderwijs behoefte aan vakleerkrachten (kunst en) cultuureducatie in plaats van generalisten? Voor welke schooltypen is specialitie van vakleerkrachten voor (kunst en) cultuureducatie noodzakelijk?
VOORSTELLEN/AANBEVELINGEN SURINAME INTERNATIONAL CONGRES ON EDUCATION 2013 THEMA 2 (Kunst en) Cultuureducatie in een krachtige en veilige leeromgeving DISCUSSIE VOORSTELLEN/AANBEVELINGEN SLUITING!
WIJ DANKEN U VOOR UW BIJDRAGE “The Future depends on what we do in the present!” WIJ DANKEN U VOOR UW BIJDRAGE