Kijk op Talent Ouderbijeenkomst 1 22-02-12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
De nieuwste uitspraken
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bezoek Spaanse twin aan Amsterdam. Inhoud van deze avond Korte terugblik naar verblijf in Valencia Onderwerpen: het programma, de regels in het gastgezin,
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Presenteren voor starters
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Projectweek.
Thema HACCP
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: lieneke Mijn hobby : scouting Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

Les 13 Presenteer jezelf (2) Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Kinderen en hun sociale talenten
Informatieavond schooltijden
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
De gezonde school en genotmiddelen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
JOUW WERELD MIJN WERELD
Jullie dorp De kinderen over NIEHOVE in Wat doe je na schooltijd en in de vakantie? Waar ga je naar school en waar wonen je vriendjes? Wat vind.
Informatie avond groep 8A
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Heel interessant !.
Donderdag 2 april 2015 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 5 (31 jan. t/m 4 febr.): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2T Melkweg en Grote.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Transcript van de presentatie:

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst 1 22-02-12

Beelden Wetenschap & Techniek Welk beeld heeft u van Wetenschap en Techniek? Heeft u dit beeld altijd al gehad? Is dit beeld in de loop der tijd veranderd? 22-02-12

Programma 00-10 Introductie; associaties W&T 10-35 Uitleg project 35-50 Pauze; talentenlijsten & kaarten 50-65 In gesprek over uw W&T-beroep 65-80 In gesprek over W&T in uw beroep 80-90 Terugkoppeling associaties 90-95 Afsluiting 22-02-12

Achtergrond en doelstellingen Ouders betrekken Talentenkijker Achtergrond en doelstellingen Ouders betrekken Het project talentenkijker Onderdelen talentenkijker Talenten 22-02-12

Achtergrond Talentenkijker Leerlingen hebben geen (goed) beeld van ruime mogelijkheden in W&T Leerlingen hebben stereotiepe opvattingen over W&T Jongens en meisjes hebben verschillende houding t.a.v. W&T 22-02-12

Doelstellingen Talentenkijker Leerlingen in contact brengen met W&T beroepen laten onderzoeken wat hun talenten zijn laten ontdekken dat W&T voor jongens en meisjes is 22-02-12

Waarom ouders betrekken bij Talentenkijker? Hebben invloed op beeldvorming W&T Hebben invloed op schoolloopbaan keuzes Krijgen zelf ook een beter beeld van W&T Kunnen een bijdrage leveren aan het project 22-02-12

Het project Talentenkijker Voor leerlingen uit groep 7 en 8 Leerlingen gaan op zoek naar hun talenten Leerlingen maken kennis met beroepen uit de wereld van W&T Leerlingen ontdekken welke talenten je nodig hebt voor W&T-beroepen Leerlingen krijgen een beter en breder beeld van beroepen in W&T Stereotiepe beelden van beroepen in W&T worden tegen gegaan 22-02-12

Basismodule Oudermodule Activiteiten Tijd (min) Leerkrachten-training Informatie over project, gender en W&T en talenten Middag Ouderbijeenkomst Ouders/verzorgers informeren over project en vertellen welke rol W&T in eigen werk speelt Avond Les 1 Inleiding project 85 Les 2 Talenten benoemen en verzamelen 70 Les 3 Voorbereiding bezoek beroepsbeoefenaar 45 Les 4 Bezoek beroepsbeoefenaar 60 Les 5 Voorbereiding bezoek volgende beroepsbeoefenaar 45 + 60 Les 6 Presentatie van W&T-beroep 100 Les 7 Favoriete talenten selecteren en inlijsten 50 Les 8 Bijeenkomst met ouders in actieve rol Afsluitende bijeenkomst met ouders Middag/ 15-02-12

Les 1: stereotypen aan de kant Architect tekenen Foto’s architecten Meer inzicht in eigen seksestereotiepe W&T-associaties Beroepenkwartet Kennis maken met W&T-beroepen Wat is talent? Welke talenten nodig voor W&T beroepen? 15-02-12

Eigen talenten ontdekken Les 2: talenten Eigen talenten ontdekken Benoemen eigen talenten Benoemen talenten door leerkracht, medeleerlingen en ouders/verzorgers Eigen talenten worden bewaard op school 15-02-12

Les 3: voorbereiding beroepsbeoefenaar in de klas Kennismaken met W&T-beroepen W&T is voor vrouwen en mannen Leren interviewvragen opstellen Beroepsbeoefenaar selecteren en uitnodigen 15-02-12

Les 4: W&T-beroepsbeoefenaar op bezoek in de klas Beroepsbeoefenaar vertelt over haar/zijn beroep over talenten die bij dat beroep goed van pas komen over voorwerpen die bij dat beroep worden gebruik Ik ben naar een school geweest en het was ontzettend leuk. De kinderen waren super enthousiast en wisten niet van ophouden. Dat de 2 uur al voorbij waren was een raadsel voor ze want normaal gaat nooit zo snel. Het was dus een zeer geslaagde middag voor de kinderen, maar ook voor mij! 15-02-12

Les 5: tweede W&T beroeps-beoefenaar op bezoek in de klas Mogelijkheden: Er worden meerdere W&T-beroepsbeoefenaars uitgenodigd Er worden meerdere lessen ingelast waarin beroepsbeoefenaar op bezoek komt 15-02-12

Les 6: voorbereiden presentaties Verwerkingsles Groepjes leerlingen maken presentatie van één W&T-beroep waarmee ze kennis hebben gemaakt 15-02-12

Les 7: talentenlijstjes maken Leerlingen kiezen favoriete talenten Leerlingen lijsten talentenlijstje in 15-02-12

Leerlingen presenteren Les 8: Eindpresentatie Leerlingen, leerkrachten, ouders en beroepsbeoefenaars worden uitgenodigd Leerlingen presenteren ‘Verbeeldingen’ van een W&T-beroep Talentenlijstjes Iedereen breder/realistischer beeld W&T 15-02-12

Talent Wat wordt in dit project verstaan onder Talent? Een (deels) tot ontwikkeling gebrachte begaafdheid of aanleg. Dat wil niet zeggen dat je alleen talent hebt als je tot de top binnen een bepaald gebied behoort. (Je hebt talent voor voetballen, want je speelt in het nationale elftal.) Talent gebruiken we in dit project niet in relatie tot anderen, maar in relatie tot jezelf. (Je hebt talent voor voetbal, want dit kun je beter dan turnen of hoogspringen) 22-02-12

Talentenkaartjes Talentenkaartje Talenten worden toegelicht a.d.h.v. talenten-kaartjes Leerlingen krijgen kaartjes van leerkracht en medeleerlingen Ouders benoemen uniek talent van hun kind Talentenkaartje Voor: Gekregen van: Jouw talent is: Dat vind ik, omdat: 22-02-12

Kunt u iets zeggen over uw talent en over het talent van uw kind? Talenten koesteren Kunt u iets zeggen over uw talent en over het talent van uw kind? Talenten van kinderen kunnen verschillen van die van de ouders Koester deze verschillende talenten 22-02-12

Pauze Talentenlijsten en talentenkaarten ter inzage Wie wil er iets vertellen over zijn/haar W&T-beroep? 22-02-12

Ouders met een W&T beroep Wat houdt uw beroep in? Welke talenten heeft u nodig in uw beroep? Werkt u veel met anderen samen? Wat is het nut van uw werk voor de maatschappij? Wat vindt u het leukste aan uw beroep? 22-02-12

Op welke manier speelt W&T een rol in uw werk? Rol W&T in werk Wat houdt uw beroep in? Op welke manier speelt W&T een rol in uw werk? Denk aan: computer, ov-chipkaart, telefoon, auto etc. W&T is overal en speelt een rol in ieder beroep! 22-02-12

Associaties Vaak komen associaties die we (onbewust) hebben niet overeen met werkelijkheid We geven onbewust associaties door aan onze kinderen Zorg dat kinderen schoolloopbaankeuzes maken op grond van talenten (en niet op grond van associaties omgeving) Praat thuis met uw kind verder over de rol van W&T in uw werk/in de maatschappij 22-02-12

Bedankt voor uw aandacht! We zien u graag terug op de slotbijeenkomst. Meer informatie: www.talentenkijker.nl 15-02-12