Wat moeten we verder doen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF? Wat werkt?
Advertisements

Dr. Kees Vernooy Lector emeritus Effectief Taal- en leesonderwijs
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Welkom op de informatieavond
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Taalbeleid.
Workshop: Begrijpend lezen
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Effectief leesonderwijs
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Resultaten leesverbeterplan Enschede
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Een prachtige kans voor uw kinderen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
BEGRIJPEND LEZEN. Wat werkt op de werkvloer?
EFFECTIEF EN AANTREKKELIJK OMGAAN MET LEESSTRATEGIEËN
Lezen: doe het goed voor
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Workshop Begrijpend lezen met Nieuwsbegrip in het VO
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Wat is coöperatief leren?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
LEERLINGEN HELPEN EFFECTIEF ANDERE LEERLINGEN Peer tutoring: een effectieve methodiek om de leesresultaten en de leesmotivatie te verbeteren Dr. Kees.
Helpen bij huiswerk en plannen
DE TEKST CENTRAAL De opkomst van close reading nader bekeken
WAT VRAAGT BEGRIJPEND LEZEN EN WAT WERKT OP DE WERKVLOER?
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
WAT VRAAGT BEGRIJPEND LEZEN EN WAT WERKT OP DE WERKVLOER?
Lang zullen ze begrijpend lezen – impulsproject
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Wat moeten we verder doen?

1. Stel toetsbare doelen voor begrijpend lezen Zonder hogere doelen, geen betere resultaten! Doelen AB Doelen ABC DMT 65% 90% AVI 95% TvK 85% Woordenschat 50% 75% Begrijpend lezen

Hiërachie toetsen Toets begrijpend lezen Woordenschattoets DMT AVI

Aandachtspunt: Begrijpend leestoetsen zeggen niet alles over begrijpend lezen Betekenen lage “begrijpend leesscores” dat leerlingen problemen met ‘begrijpend lezen’ hebben? Lage scores voor begrijpend lezen betekenen niet altijd dat er meer instructie op het gebied van begrijpend lezen moet komen. 4

Problemen zwak begrijpende lezers Is het een probleem met begrijpend lezen of met decoderen? Is het een probleem met begrijpend lezen of met vlot en vloeiend lezen? Is het een probleem met begrijpend lezen of met woordenschat/voorkennis? Is het een probleem met begrijpend lezen of met het nadenken over de inhoud van de tekst? Is het een probleem met begrijpend lezen of met de werkhouding? Is het een probleem met begrijpend lezen of met het omgaan met tekstgenres?

2. Doe veel aan woordenschat en lees in de onderbouw veel voor Doet voorlezen ertoe? (Mol & Bus 2011)

Paul van den Broek (2010) Met het ontwikkelen van begripsvaardigheden kun je niet vroeg genoeg beginnen, blijkt uit onderzoek van Van den Broek en zijn team (2009). Kinderen die op vierjarige leeftijd hoog scoren op begripsvaardigheden, zijn op latere leeftijd beter in begrijpend lezen.

Catherine Snow e.a. (1998) Begrijpend lezen begint in de begingroepen door het ontwikkelen van Begrijpend luisterenvaardigheid Woordenschat en Het begrijpen van begrippen

Maar ook …. kinderen moeten de woorden van het leren lezen kennen Een goede woordenschat versterkt ook het leren lezen. Het is van groot belang dat kinderen de woorden kennen die tijdens het leren lezen aan de orde komen. Dit versterkt, dat kinderen het leren lezen als betekenisvol ervaren.

“Denk en zoek” en boven de tekst staan (beoordelen) 3. Houd rekening met de niveaus van begrijpend lezen/niveaus van denken over de tekst Evaluatief “Denk en zoek” en boven de tekst staan (beoordelen) Afleiden “Denk en zoek” of tussen de regels lezen Letterlijk “Daar staat het”

4. Ga op een vanzelfsprekende manier met een beperkt aantal leesstrategieën om Strategieën helpen bij: Het actief nadenken over de tekst Het doelgericht omgaan met de tekst

Evidence-based leesstrategieën DOINGWHATWORKS (december 2010) Activeren voorkennis, verbinden met persoonlijke ervaring, of voorspellen wat in een tekst zal gebeuren; Vragen stellen tijdens het lezen; Visualiseren van wat is gelezen; Monitoren of checken of je het begrijpt tijdens het lezen; Afleidingen maken; Samenvatten of navertellen.

Wat worden op dit moment als de belangrijkste strategieën gezien Wat worden op dit moment als de belangrijkste strategieën gezien? (Vernooy 2013) Kritische strategieën Het omgaan met voorkennis; Afleidingen kunnen maken. Staat centraal. Daarbij geldt: je voorkennis bepaalt of je afleidingen kunt maken. Ondersteunende strategieën die van belang zijn: Het stellen van een leesdoel en taakbewustzijn Herlezen tekst Het monitoren van je leesproces (o.a. vragen stellen) Visualiseren en samenvatten Weten wat je moet doen als je het niet meer begrijpt

Schoolbeleid Vanaf groep 1 altijd aandacht voor: Het omgaan met voorkennis: - waar gaat het over? - wat weet je er al van? - Na groep 4: aandacht voor ondersteunende strategieën als kinderen vlot kunnen lezen