UMC Utrecht / Descartes Centrum UU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welvaartsverhogende Innovaties in Instituties en Bestuur Maatschappelijke Innovatie Prof Dr Erik Stam Leerstoel Economie van Ondernemerschap en.
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
De deelnemers over 16 stellingen
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
De rekenkamer van Venlo
Publiekprivaat onderzoek
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Welkom! Cultuur wint altijd!
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Evaluatie voucherregeling 1e fase Leerkring Jaarbeurs Utrecht 30 november 2009 Evelien Tonkens Universiteit van Amsterdam
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
In het bestuursakkoord
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Cocreatie in de opsporing
Kennisagenda Transport & Logistiek
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
CEPHIR – academische werkplaats Rotterdam Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area’
Leidinggeven en coachen
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Halfslachtigheid als grootste bedreiging Arnoud W.A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 6 november 2009 Amsterdam, 6 november 2009 Arnoud W.A.
Business Marketing Management
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Kennis over sociale zekerheid delen
Prof. dr. Kees Goudswaard Delta Lloyd Congres Pensioenvisie 2011 Haarlem, 13 oktober 2011 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Kunnen we verder.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Wetenschap, Technologie en Moderniteit (Thema 2: WTM) Bèta-Gamma Bachelor, eerste semester Docent: Rob Hagendijk Coördinator: Martin Boeckhout.
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
OAPEN - NL Aanvraagprocedure. Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
U wordt beoordeeld! Zeggenschap van onderzoekers over kwaliteitsevaluaties Frans van Steijn FWO Colloquium De Leefwereld van de Onderzoeker Brussel 9 december.
Honoursonderwijs in HBO
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Frank Huisman UMC Utrecht / Descartes Centrum UU.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Prestatieafspraak PThU
Denkbeelden van jongeren over democratie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Profielkeuze avond Havo 3 23 november 2017
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Zonder context geen bewijs
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Als de samenleving je laboratorium is
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

UMC Utrecht / Descartes Centrum UU www.scienceintransition.nl Frank Huisman UMC Utrecht / Descartes Centrum UU

Ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar Big Science: internationaal, interdisciplinair, kapitaalintensief Schaalvergroting en verzakelijking Prikkels en beloningen zijn veranderd: kwantitatieve criteria voor meten van impact

Bezorgdheid om: De rol van de wetenschap als producent van nuttige kennis De rol van de universiteit als producent van de intellectuele elite van de toekomst De manier waarop deze uitdagingen worden tegemoetgetreden mbv financiële prikkels en kwantitatieve beoordelingscriteria

The Economist, 19 oktober 2013

NRC, 2 november 2013

‘Research: increasing value, reducing waste’, The Lancet , 8 januari 2014 In 2010: mondiale uitgaven aan biomedisch onderzoek 240 miljard dollar; 85% hiervan ‘weggegooid’ ‘There is a strong feeling among many scientists that something has gone wrong with our system for assessing the quality of scientific research’ ‘Science is a global, multidisciplinary, loosely organized, and heterogeneous endeavor’ ‘We need less research, better research, and research done for the right reasons’

‘A sense of urgency’ Fraudegevallen: incidenten of gevolg van systeemfouten? Nadruk op kwantiteit ipv kwaliteit (publicaties, studenten) Terugtredende overheid en valorisatie-eis Ontstaan van een audit culture Burn out-gevallen onder academisch personeel In het algemeen: wezenlijk andere prikkels en prioriteiten, vergeleken met de periode vóor 1970 Democratische participatie in de kennissamenleving?

De initiatiefnemers Prof. Frank Miedema (vice-voorzitter RvB UMCU en decaan Medische Faculteit) Dr Jerome Ravetz (Oxford, auteur van Scientific knowledge and its social problems, 1971) Dr Huub Dijstelbloem (UvA / WRR) Prof. Wijnand Mijnhardt (directeur Descartes Centrum UU) Prof. Frank Huisman (UU / UM)

Probleemanalyse: 6 thema’s Wetenschapsbeelden Vertrouwen Kwaliteit Corruptie Democratie Communicatie Later ook: universiteit / onderwijs Position paper en website Vier workshops en een internationaal congres (KNAW)

Wetenschapsbeelden: analyse Geïdealiseerd: door nieuwsgierigheid gedreven wetenschappers leveren onbetwijfelbare en maatschappelijk nuttige kennis Realistisch: wetenschappers zijn gewone mensen met alledaagse motieven. Ze hebben financiële en carrièremotieven; ze kunnen met elkaar van mening verschillen en zelfs strijdige belangen hebben

Wetenschapsbeelden: aanbevelingen Informeer het publiek over de onzekerheid van wetenschappelijke resultaten, over de manier waarop resultaten tot stand komen en over de alledaagse motieven van wetenschappers Dit voorkomt onbegrip en teleurstelling over discussiërende wetenschappers, over kennis die bij nader inzien onjuist blijkt, en over zich misdragende wetenschappers

Vertrouwen: analyse Publiek vertrouwen in wetenschap is van groot belang. Echter: Gewijzigde gezagsverhoudingen in samenleving Wetenschap is georganiseerd op basis van scepsis en twijfel Hyperspecialisatie en verlies van overzicht Information overload: kennis voor iedereen op het internet Wetenschappelijk advies is niet altijd ondubbelzinnig Publiek bewustzijn van belangenconflicten of –verstrengeling

Vertrouwen: aanbevelingen Vertrouwen laat zich moeilijk organiseren. Niettemin: Vertel het publiek hoe wetenschap echt werkt Besluit in welke arena prioriteiten moeten worden gesteld: de wetenschappelijke of de politieke - of een mengvorm van beide Streef naar een evenwicht tussen georganiseerde scepsis en vertrouwen

Kwaliteit: analyse De dominante methode om kwaliteit vast te stellen is kwantitatief (aantal publicaties, citaties, prijzen, beurzen, patenten). Dit geldt vooral in de geneeskunde Sterke neiging tot risicoloos onderzoek en snelle (‘sexy’) resultaten Echter: niet alles kan worden gekwantificeerd; bovendien heeft elke discipline zijn eigen stijl

The credit cycle van Latour en Woolgar (1979)

Kwaliteit: aanbevelingen Hanteer een inhoudelijke evaluatie van artikelen, beursaanvragen en talent ipv een mechanistisch-bibliometrische Publiceer minder maar hoogwaardige artikelen Organiseer (mmv KNAW, NWO, VSNU, NFU) debatten waar kwaliteitsstandaarden worden besproken Differentieer kwaliteitsmeting naar discipline Betrek maatschappelijke stakeholders bij het stellen van prioriteiten en de verdeling van gelden

Corruptie: analyse De tijd voor goede peer review ontbreekt vaak Valorisatieprikkels leiden tot samenwerking met private partijen, waardoor belangen-tegenstellingen (kunnen) ontstaan Calculerend gedrag van onderzoekers tgv prestatie- en publicatiedruk Fraudegevallen als symptoom van systeemfouten

Corruptie: aanbevelingen Maak reviewen van andermans werk even aantrekkelijk als publiceren van eigen werk Laat publiek zien hoe wetenschappelijke besluiten over maatschappelijke kwesties worden genomen. Maak duidelijk dat belangen en onderhandelingen deel zijn van het proces Strikte afspraken (en streng toezicht) mbt financiële afhankelijkheid van externe partners

Democratie: analyse Wetenschap en politiek: de eerste zoekt waarheid, de tweede gaat over collectieve besluitvorming Wetenschap is zeer kapitaalintensief, en wordt betaald uit collectieve middelen In een democratische kennissamenleving heeft het publiek recht op medezeggenschap en verantwoording Echter: problemen zijn complex, kennis is gespecialiseerd, adviezen zijn soms gepolitiseerd Hoe organiseren we democratische participatie en accountability?

Democratie: aanbevelingen Wees niet bang voor tegenstrijdige adviezen, probeer te achterhalen waar de verschillen vandaan komen, laat experimenten toe Laat het vaststellen van onderzoeksprioriteiten niet uitsluitend over aan wetenschappers; betrek ook maatschappelijke stakeholders Brede debatten en afwegingen nodig in publieke arena’s (parlement, WRR, Rathenau, NWO, KNAW) Meer risicodragende langetermijn financiering tbv complexe problemen

Communicatie: analyse Wetenschapsvoorlichting is ooit ontstaan vanuit de behoefte het publiek te informeren over de besteding van belastinggelden aan wetenschap Echter: vaak wordt het publiek niet geïnformeerd over de realiteit van wetenschap, maar wordt een beeld gepresenteerd van nobele wetenschappers die zekere kennis produceren - omdat dat het best verkoopt Bovendien: gebrek aan tijd; wetenschapsnieuws moet bondig en ‘leuk’ zijn Wetenschapsjournalistiek geeft daardoor vaak geen realistisch beeld

Communicatie: aanbevelingen Communicatiemedewerkers moeten niet hun universiteit ‘verkopen’, maar het publiek informeren over de mechanismen van de wetenschap, teneinde het debat daarover te faciliteren Wetenschappers moeten zichzelf ook inspannen het publiek te informeren Iedereen moet stoppen met het verspreiden van de mythe (wetenschap wordt uitgevoerd door mensen met hoge moraal, perfecte methodes en zonder belangen)

Universiteit: analyse Het ideaal van ‘hoger onderwijs voor velen’ een fiasco Output funding: in concurrentie met andere universiteiten wordt een bonus gezet op de productie van zoveel mogelijk afgestudeerden Burn out onder stafleden; de kwaliteit van curricula onder druk Diploma-inflatie: overproduktie van afgestudeerden en gepromoveerden, bul minder relevant op de arbeidsmarkt

‘Perverse prikkels’, Vrij Nederland , 8 febr 2014

Universiteit: aanbevelingen Stop perverse financiële prikkels als output funding Denk na over het aantal studenten dat de universiteit moet afleveren; verbeter de carrièreperspectieven van studenten en PhD’s Neem een verplicht vak scientific literacy op in het curriculum van alle faculteiten Rehabiliteer de academisch gevormde leraar in het middelbaar onderwijs

Na het KNAW-congres… Gesprekken met KNAW, NWO, VSNU, NFU, Rathenau Instituut, De Jonge Akademie, min OCW, min EZ Ook met individuele universiteiten: o.a. UvA, UU, UvT, Erasmus (CvB’s en decanen) Debatten in o.a. Maastricht, Utrecht, Groningen, Rotterdam en Amsterdam Workshops om oplossingen te verzinnen en handelingsperspectieven te bieden aan diverse actoren Verzamelen van input voor IBO Toekomstvisie Wetenschap

Minister Bussemakers (OCW) wil graag input voor haar toekomstvisie op de wetenschap in Nederland. Haar belangrijkste vragen: Wat is de waarde van wetenschap? Hoe werkt de wetenschap? Wat moet de rol van de overheid inzake wetenschap zijn?

Ter discussie: Volgens welk (normatief) model moeten we de nieuwe universiteit vormgeven? Is transparantie een bedreiging of de oplossing? Wie is probleemeigenaar, wie bepaalt de onderzoeksagenda?