Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Sociale media als taalvaardigheidstool
Discipelschap.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Bijbelverhalen voor kinderen in de township
Partnerschap, eigenaarschap en wederkerigheid
Voorlichting voor winkeliers en (sport)verenigingen
De kaart is niet het landschap
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Een lessenserie van drie lessen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Geluid aan.
Taalbeleid.
Aandacht voor taal raakt de hele school
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Aanpak problematisch gedrag
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
Opgroeien in de stad les 3
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Het belang van voorlezen
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Vrede voor jou Vrede voor jou, hierheen gekomen, zoekend met ons om mens te zijn jij maar alleen, jij met je vrienden, jij met je last, verborgen pijn.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Jong en oud 2 Kronieken 34:1 & 3
Nee Zeggen!.
NSCCT Instructie groep 4
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
het katholiek basisonderwijs
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Interview verslag schrijven
het katholiek basisonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Help want armoede is niet fijn.
Geluid aan.
SEL Les 2: normen en waarden.
Zichtbaarheid Creëren
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan Dûh, die meisje zuigt Straattaal en taalvariatie en wat de school ermee moet en kan

Stellingen Meertaligheid (Berbers – Nederlands b.v.) is een voordeel Door SMS-taal gaan leerlingen slechter schrijven Straattaal verrijkt de taal 1. Iedereen (Van den Branden b.v.) 2. René Appel Waarom jongeren een eigen taal spreken? Om hun groep te definiëren: wie ons taalgebruik begrijpt en liefst spreekt, hoort erbij; wie het niet begrijpt, is dus een buitenstaander. Zo ondersteunt taal een identiteit, in het verlengde van groepskenmerken zoals kleren, muziekkeuze en lichaamsversiering in de trant van haardracht, make-up, tatoeages of piercings. Taal dient in die context ook om je af te zetten tegen de rest van de wereld, vooral tegen autoriteiten en ouders. Jongeren gebruiken de straattaal om zich te onderscheiden, omdat ze straattaal stoer vinden en ze er een zekere status in hun eigen groep aan ontlenen. En de steeds veranderende woordenschat dient in een moeite door als geheimtaal om te kunnen praten over niet-nette of verboden onderwerpen.

Voordelen meertaligheid Lukt bij iedereen (maar: hoe eerder hoe beter) Cognitieve taken sneller uitvoeren Makkelijker een nieuwe taal leren Beter weten hoe talen in elkaar zitten Grotere zelfverzekerdheid Meer tolerantie naar andere culturen Uitstel dementie Met het onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel werd aangetoond dat tweetalige kinderen tussen de 7.5 en 11 jaar sneller waren in aandachts-, taal- en rekentaken dan hun ééntalige leeftijdsgenoten. Daarbij werd ook nog eens een minder intense hersenactiviteit gemeten Een van de basisvaardigheden voor een mens om zich in het leven te redden is taal. Een van de basiseisen voor zelfvertrouwen is taalzekerheid. Kan ik mij uitdrukken zoals ik wil, kan ik laten zien

En straattaal? Probleem als het eentalig is Relatie met een andere, antiburgerlijke wereld Opdracht van de school: De algemene taal (Nederlands) leren én de taal van de school zonder de straattaal af te wijzen Uit onderzoek van René Appel is gebleken dat het gebruik van straattaal positief gerelateerd is aan de beheersing van het Nederlands: jongeren die het Nederlands niet goed beheersen gebruiken minder straattaal dan jongeren van wie die beheersing goed is René Appel is niet zo bezorgd: "Verwar jongeren- of straattaal niet met een geringe taalvaardigheid. Om zo creatief en effectief buitenlandse woorden door het Nederlands te kunnen mengen, moet je het Nederlands juist bijzonder goed beheersen. Allochtone jongeren die slecht Nederlands spreken, behoren niet tot de groep van straattaalsprekers. Er zal op den duur vast wel een woord of wat van die straattaal doordringen in het Standaardnederlands. Niets om je druk over te maken, want de invloed zal klein zijn en niet bepaald dodelijk voor het Nederlands."

Grammatica: straattaal volgt regels Het hulpwerkwoord ‘gaan’, ook in indicatief: de poes gaat slapen ‘het’ wordt ‘de’: de boek, de huis. Dus ook ‘deze boek, die huis’ Uitgangs-e bij bijvoeglijke naamwoorden na ‘een’: een goeie diploma, een mooie mes En uitspraak: rollende R, dikke S Je moet je aan de regels houden

Over taal en de straat DAT dagelijkse gebruikstaal Dagelijkse algemene taal dagelijkse gebruikstaal direct, over hier en nu concreet CAT Cognitieve abstracte taal taal van de school indirect, over daar en toen en straks gedachteconstructies

Over taal en de straat DAT dagelijkse gebruikstaal Dagelijkse algemene taal dagelijkse gebruikstaal direct, over hier en nu concreet Straattaal dagelijkse taal in de peergroup direct, over hier en nu concreet CAT Cognitieve abstracte taal taal van de school indirect, over daar en toen en straks gedachteconstructies

Jongerentaal: iedere dag anders de puta madre geweldig lulijzer mobiele telefoon chiboy lekkere jongen faya erg boetie leugen/onzin droppie naakt zijn vreetkeet snackbar dikke doei doe ik echt niet!

Over jongeren en jongerentaal Straattaal vraagt hoge taalvaardigheden (Nortier) Het grootste deel van de jongeren maakt onderscheid in register (NTU, nationale jeugdraad) Ondersteunt de identiteit van de groep Zeer verschillend: Murks, Amsterdamse straattaal, Algemeen cités, le verlan, Café wordt feco. Bizarre - zarbi, fou - ouf, l'enfer - verlan, en la cité wordt téci Algemeen Cités, de straattaal van Vlaanderen. Hierin komen veel invloeden voor uit het Italiaans, Turks en Grieks, met woorden als ‘flamoen’ (boer) en ‘paraculo’ (‘mietje’).

heel erg goed bombe, chill, cool, da, dope, flex, gru, gruwelijk, kapot goed, lauw, master, masterlijk, relaxt, span, spin, standaard, strak, tof, tranga, vet, wreed, wijs

Jongerentaal dringt door?

SMS-taal 1 God: Im No. 1. No pix, plz. Uz my name nicely. Day7=holy. Take care of mum’n’dad. Don’t kill, scrU round, steal or lie. Keep yr hands (&eyz) off wot isnt yrs

Krachtige leeromgeving voor taalleren positief, veilig leerklimaat betekenisvolle taken ondersteuning door interactie, reflectie, instructie

Taalvariatie en klimaat Je eerste taal is je identiteit Leerlingen voelen zich veilig in hun eerste taal/dialect Waardering ervoor is belangrijk Hoe is dat voor straattaal? positief, veilig leerklimaat

Dus Van Naar Op school praten we Nederlands Straattaal vermijden SMS-taal verbieden Jongerentaal geringschatten Naar Hoe zeg jij dat in …. Straattaal gebruiken Rappen en 160 Jongerentaal hoog achten en gebruiken

Taalvariatie en betekenisvolheid Straattaal en algemene taal is overal om je heen Straattaal is nuttig, algemene taal is nuttig Taal observeren is taalbeschouwing betekenisvolle taken

Dus …. Schrijf een verhaal in straattaal en vertel dat aan leerlingen van de basisschool Interview oudere mensen naar typische (dialect)woorden. Maak daar een woordenboekje van Beschrijf de straattaal van Antwerpen en vergelijk die met die van Utrecht Luister naar lokale rap of hiphop en praat over de inhoud Laat Fatima een taallesje ‘Berbers’ geven Laat Ricardo een taallesje straattaal geven Praat over het belang van straattaal Bespreek wanneer straattaal wel en niet kan Discussieer over het belang van passend taalgebruik Leerlijnen maken, waarop leerlingen hun vorderingen van DAT naar CAT aangeven Maak een WebQuest: http://www.webkwestie.nl/straattaal/index.htm

Taalvariatie en ondersteuning Straattaal kan helpen bij begrip Taalverschillen benoemen geeft inzicht in taal Geef woorden en zinnen die in algemeen Nederlands kunnen Taalregisters zichtbaar maken Herschrijven/-presenteren Trainen, trainen ondersteuning door interactie, reflectie, instructie