Verkoop training In het kader van Green Presents. AOC-Oost Almelo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Workshop: Jij en je toekomst
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Time management in het onderwijs
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ondernemen in de praktijk
PRESENTATIETECHNIEKEN
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom!! Seminar: “Presenteer jezelf en je bedrijf”
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Sollicitatiegesprek.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Een startersgids voor innovatie
Hogescholen in Dialoog
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Marketing Werkgroep 6.
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Welkom bij de 4e workshop over:
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Workshop Fondsen werven
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Het nieuwe solliciteren:
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Budget Challenge Workshop 2015
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
HS 3 Het verkoopgesprek.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Presenteren en communiceren
WOW: enqueteren bij Jumbo
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Solliciteren: wat wil ik?
Ondernemen moet je doen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
LOB Presenteer je stagebedrijf
Presentatie bedrijfsplan
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Verkoopt en handelt verkoop af
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
ADL Les 1.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Verkoop training In het kader van Green Presents. AOC-Oost Almelo Wellantcollege Gouda Hoveniers, bos/natuurbeheer, cultuur en watermanagement.

Inhoud Kennis Communicatie Verkopen / Aanbieden Acquisitie Opdrachten

Kennis Ken je eigen product! Zorg dat je vakkennis hebt Ken je concurrenten en de producten Ken je doelgroep

Kennis Ga na wie je klant is!! Weet wat hij levert De achtergrond van de persoon Loopt de zaak goed of niet?

Kennis Voorbereiding Kortom: zorg dat je de klant kent! Heb kennis van wat je klant doet Hoe kom je aan informatie? Welke bronnen kun je gebruiken? Kortom: zorg dat je de klant kent! Weet op welke manier jij de klant een meerwaarde kunt bieden!

Kennis Wat kun je betekenen voor je klant? Weet wie de beslissingen neemt Directeur, manager, medewerker? Hoe kom je dat te weten? Weet wat je klant aan budget heeft

Kennis Opdracht! Kies in groepjes van 3 personen een klant (bedrijf). Zorg dat je zoveel mogelijk te weten komt over dat bedrijf, beslissers, behoeften, etc. Presenteer dit aan de rest van je klas! Hoe ga je het aanpakken?

Communicatie Informatie overdracht tussen mensen RUIS!

Communicatie - Vragen stellen 4 soorten vragen: welke van onderstaande vragen zou je wel of niet gebruiken? Open vragen, vraag met veel informatie als antwoord Of/of vragen, vraag met keuze uit meerdere antwoorden Gesloten vragen, vraag waar alleen ja of nee op geantwoord kan worden Suggestieve vraag, vraag met een antwoord in de vraag Trek geen verkeerde conclusies Stel geen foute vragen

Communicatie - Open vragen Doormiddel van open vragen krijg je de beste antwoorden. Wat heb je nodig? Hoeveel heb je nodig? Hoe groot moet het worden? Wanneer kunnen we beginnen? Wanneer moet het klaar zijn? Waar moet het uitgevoerd worden? Dit zijn antwoorden waar je mee verder kunt.

Communicatie - Open vragen Opdracht! Maak nu zelf een lijst met 10 vragen die je zou kunnen stellen aan een klant.

Communicatie - luisteren en spreken Horen is een passieve bezigheid. Je vangt automatisch geluiden op, maar interpreteert deze geluiden niet. Je hoort de klant allerlei woorden en zinnen uitspreken, maar je vertaalt deze niet naar je hersencellen. Luisteren is een actieve bezigheid. Je ontvangt een boodschap, je interpreteert deze en je formuleert een reactie. Als je actief naar de klant zit te luisteren, dan kun je een antwoord op een vraag geven.

Communicatie - luisteren en spreken Hanteer een stimulerende luisterhouding Gebruik korte en heldere zinnen Vermijd clichés, modewoorden, boekentaal

Communicatie - Informeren en adviseren Informeren wil zeggen dat je de klant inlicht over de eigenschappen en kenmerken van het artikel. Hierbij geef je geen waardeoordeel. De klant wil dat graag zelf uitmaken. Adviseren betekent dat je de klant op basis van de gegeven informatie raad geeft over de aanschaf van het artikel. Met dit koopadvies help je de klant bij het nemen van de koopbeslissing.

Communicatie - Contact met klant Bellen voor een afspraak Weet hoeveel tijd je hebt voor een gesprek Vaak minder dan 3 minuten Heb je alle vragen en antwoorden paraat?

Communicatie - Bellen Bereid je voor op de vragen die je kunt verwachten! Waarom een afspraak met jouw bedrijf? Wat zijn de voordelen van je bedrijf? Welke diensten of services lever je? Welke verschillen heb je met de concurrent? Welke bedrijven heb je nog meer als klant (referenties)? Ben je bij een organisatie aangesloten?

Belscript: belangrijkste stappen tijdens een telefoongesprek! Weet hoeveel tijd je nodig hebt Houd de klant vast door een afspraak te maken Vraag of de klant hiermee akkoord gaat Zijn de n.a.w. gegevens kloppend Zijn er zaken die je kunt voorbereiden Gespreksagenda Nog anderen bij het gesprek (wie) De afspraak bevestigen met je persoonsgegevens. Afsluiting - wens de klant een fijne dag en tot...(afspraak)…

Communicatie Opdracht! Rollenspel: Maak een afspraak met een klant Wie neemt de telefoon op - Doorverbinden? Wie is de specialist van het bedrijf? Waarom bel je? Bepaal het doel van het gesprek – afspraak maken Maak de afspraak!

Verkopen - Presentatie Zet jezelf niet op de achtergrond Kleding/ verzorging Houding/ lichaamstaal Hoe benader je de klant? Een eerste indruk blijft altijd hangen. Een goede naam opbouwen is moeilijk, afbreken gebeurt binnen een minuut!!

Verkopen - Kennismaking Bepaal het onderwerp Wat voor project gaat het om? Wat zijn de mogelijkheden? Wat zijn je maximale mogelijkheden als verkoper? Welke vragen stel je? Maak een vervolg afspraak

Verkopen - Kennismaking Opdracht! Rollenspel - Voer een kennismakingsgesprek met een klasgenoot. 1 persoon is klant, 1 persoon is vertegenwoordiger van een bedrijf. Bepaal het doel van het gesprek Probeer zoveel mogelijk te weten te komen Welk bedrijf? Wat wil de vertegenwoordiger? Wat kan het bedrijf leveren? Wie is de specialist van het bedrijf? Wie zijn andere klanten? Welke meerwaarde heeft het bedrijf? Wat zijn ervaringen van andere klanten? Wat zijn de leveringsvoorwaarden? Wat zijn de prijzen? Bedenk nog 4 vragen die je wilt stellen.

Verkopen - Koop beslissingen Keuze techniek, (witte of zwarte) Ja techniek (gesloten vragen met ja antwoord) Angsttechniek (morgen is hij uitverkocht) Samenvatting techniek (dus deze wordt het)

Verkopen - Wat bied je aan? Zorg dat je met iets nieuws komt wat de markt nog niet kent! En je hebt succes!

Verkopen - Gesprekspunten Waarom wil de klant dit gesprek? Welke producten koopt de klant met regelmaat? Wat vind de klant belangrijk aan het product Wat vind de klant belangrijk aan de leverancier Met welke bedrijven werkt de klant al? Waarom? Probeer een samenvatting te geven van de wensen

Verkopen – Stappenplan Gesprek Aanspreken: 1 begroeten 2 observeren 3 aanspreken. Gesprek: 4 koopbehoefte bepalen 5 artikelen tonen 6 demonstreren 7 informeren 8 adviseren 9 weerstanden opvangen 10 alternatieven aanreiken 11 verkoopargumenten gebruiken 12 koopbeslissing bereiken. Afronden: 13 afronden 14 bijverkopen 15 prijsopgave en afrekenen 16 inpakken 17 afsluiten.

Verkopen - opdracht Opdracht! Rollenspel - Voer een verkoopgesprek met een klasgenoot. 1 persoon is klant, 1 persoon is vertegenwoordiger van een bedrijf. (NB. Als de klant het niet eens is met verkoopargumenten, overtuig hem dan als vertegenwoordiger) Gebruik het stappenplan uit de vorige sheet!

Verkopen - Boston portfolio matrix Waartoe behoort je product? Vraag / aanbod Mooiste situatie Van star naar cash Cow!

Acquisitie Op pijl houden van je klanten bestand Vergroting van de eigen markt Efficiënter werken en leveren in gebieden Verlaging van kosten Klanten gaat stoppen worden kleiner etc. Andere/nieuwe onderhandelaars/inkopers

Acquisitie - klanten Verzamel adressen via branche organisaties, KvK, provincies, gemeenten, klanten en toeleveranciers Probeer informatie te krijgen voor het bezoek op deze adressen Particulieren adressen: benaderen via advertenties, makelaars, woonkranten en reclame materiaal.

Acquisitie - opdracht Opdracht! Verzamel nu zelf interessante bedrijven waaraan jullie groep het product kan verkopen

Vervolg acquisitie Stel vragen, wees geïnteresseerd Weet wie de concurrenten kunnen zijn Uit welke prijsklasse doet de kant inkopen Laat een positieve indruk achter. Ken de (on)mogelijkheden van je product of dient Leveringsmogelijkheden Wie is momenteel de leverancier? Bepaal de contactfrequentie Maak een actieplan om je doel te behalen!

Bronnen Digitale leerarrangementen Google Agro Commerciële training Nederland. Verkooptechnieken en adviseren, Theorie  http://arrangeren.wikiwijs.nl/26943/Marketing_1#sub32708 4MAN01 Operationeel management 4MAN02 Personeel en organisatie 4MAN03A Marketing 1 4MAN03B Marketing 2 4MAN05 Projectmanagement 4OND02A Ondernemersplan 1

Opdrachten Maak de bijbehorende opdrachten op de Green Presents website. http://www.greenpresents.nl/verkooptechniek/home.html