Annemie Dillen Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Advertisements

Jezus en de wet van Mozes.
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
HOLLANDSE MAATJES.
Evangelie der genade Vragen :
Problemen oplossen—vreugdevol
… en wat wil Jezus van jou?
I. De setting en aanleiding. Lucas 15: 1 Alle tollenaars en zondaars kwamen hem opzoeken om naar hem te luisteren. 2 Maar zowel de farizeeën als de.
De barmhartige Samaritaan: de parabel uitgewerkt
Wat is de bedoeling van Johannes?
Welkom.
Bestemming God eren ….
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
De doop en de dood Lazarus ….
Genezing!.
Machtig God, sterke Rots (LvGz 347)
1 Samuël 16:1-13 Samuël zalft David
1. de vorige keer En de ark des HEREN bleef drie maanden in het huis van de Gatiet Obed-Edom, en de HERE zegende Obed- Edom en zijn gehele huis.
1Korinthe 6 : Korinthe 6 : Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig...
Wie is mijn naaste? Lucas
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
…..overrompeld door verdriet
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Godsdienst.
Godsdienst. Herdenken Jij weet het wel maar twijfelt of het waar is? Doe de twijfeltest!
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
Welkom.
Thema voor vanavond is:
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
“Geef en je zal gegeven worden.”
Verlangen naar licht.
Het verhaal van Pasen.
Hoe kan ik mijn leven veranderen? Gen. 32: Geldermalsen
Met de bijbel in de klas.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Zondag 51 HC Franeker 9 augustus 2009
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
Gods ideaal: helemaal gezond
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Hou (je) vast aan Gods hoop
Welkom Zondag 30 augustus 2015
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
‘Mensen, bega toch geen schanddaad. Zoiets kunt u niet doen: deze mensen zijn bij mij te gast. Ik heb hier mijn dochter, die nog maagd is, en de bijvrouw.
Contextuele hulpverlening
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Toegewijd aan de Bijbel. Ezra 7:1 en 6 Later, tijdens de regering van Artaxerxes, de koning van Perzië, vertrok een zekere Ezra uit Babylonië. Hij was.
Red de verlorenen! Lucas 10,30-37 "Een man reisde van Jeruzalem naar Jericho. Onderweg werd hij door rovers overvallen. Zij rukten hem de kleren van het.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Mat 4:17 ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Mat 4:17.
Les 12 voor 18 juni “Want toen zij deze zalf op Mijn lichaam goot, deed zij dat als voorbereiding op Mijn begrafenis.” (Mattheüs 26:12) Jezus werd.
Ieue - Jireh Genesis 22: En het gebeurde na deze dingen dat de God (Elohim) Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie,
Vluchtelingeneditie Bijeenkomst 3
20 februari 1965.
Lucas 10 : Er kwam een wetsleraar naar Jezus toe. Hij wilde Jezus iets verkeerds laten zeggen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om het eeuwige.
De Barmhartige Samaritaan
Contextuele therapie en hulpverlening
Contextuele hulpverlening
de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan
Wie is mijn naaste?.
Lukas – 37 De barmhartige Samaritaan
Welkom op 14 juli Voorganger: Ds. Ko Sent Ouderling van dienst:
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS
Transcript van de presentatie:

Annemie Dillen Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven Continuïteit van zorgrelaties Een benadering vanuit het contextuele denken van Ivan Boszormenyi-Nagy Annemie Dillen Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven

Inleiding “Toen Troje in brand gezet werd, vluchtte Aeneas met zijn vrouw en zijn zoon weg uit de stad, vertelt ons de beroemde Latijnse dichter Vergilius. Hij laat echter niet na om ook zijn oude, blinde en kreupele vader, Anchises, mee te nemen. Deze was door de goden gestraft. Toch besloot Aeneas voor hem te zorgen en hij tilde hem op zijn rug. Een zware last, maar tegelijk ook een betrouwbare gids, later in de onderwereld. Aeneas heeft zijn vader niet gedood, zoals Oedipus. Hij steekt zichzelf de ogen niet uit; hij is niet op de dool, zwervend, zonder houvast.”

Structuur 1. Omgaan met de kloof tussen theorie en praktijk 2. Theorie van Ivan Boszormenyi-Nagy 3. Mogelijke aandachtspunten voor de hulpverlening 4. Vragen ter reflectie

1. Omgaan met de kloof tussen theorie en praktijk Theorie aanpassen (minder hoog ideaal?) Praktijk aanpassen (zodat ideaal gehaald wordt) Derde weg: zoeken naar een zo goed mogelijke manier om in de praktijk met de spanning om te gaan en te blijven streven naar ideaal Veronderstelt concrete wijzigingen in handelen (op micro, meso en macroniveau) en in denken (bewustzijn, ideaal levendig houden)

2. Theorie van Ivan Boszormenyi-Nagy Mensbeeld Relationaliteit – balans van geven en nemen – zoeken naar passend geven – ifv autonomie-in-verbondenheid, vertrouwen Loyaliteit Existentiële loyaliteit Verworven loyaliteit Onzichtbare loyaliteit Verticale loyaliteit Horizontale loyaliteit (ook aandacht voor loyaliteit t.a.v. broers, zussen) Triadisch (geen ‘binding’) Zie gespleten loyaliteit en loyaliteitsconflict

Theorie van Ivan Boszormenyi-Nagy Anders dan loyaliteit tav bedrijf, vaderland, …(trouw):   “Loyaliteit in contextuele therapie is niet gebaseerd op een ‘gevoel’ van loyaliteit of op de psychologie van hechting of aantrekkingskracht. Zij is ook niet gebaseerd op door macht geïnspireerde afhankelijkheid of onderwerping van de zwakkere, zoals de feodale loyaliteit aan koning of hoge adel.” (Boszormenyi-Nagy & Krasner, 1994, 30) Nagy omschrijft loyaliteit als “preferentiële trouw aan mensen met wie men een relatie heeft en die op voorrang gerechtigde aanspraak hebben bij het aangaan van een ‘band’” (Boszormenyi-Nagy & Krasner, 1986, 418; 1994, 447).

Theorie van Ivan Boszormenyi-Nagy Waarom loyaliteit respecteren?   Geen morele norm, maar kracht             Betrouwbaarheid, vertrouwen             Kunnen geven – balans van geven en nemen – verdienste verwerven (constructief recht opbouwen, destructief recht omzetten in constructief recht) Hulpbronnen in relationeel netwerk (vermijden ‘betere ouder’ te willen zijn – wel: inspelen op nood aan betrouwbare relaties)

3. Mogelijke aandachtspunten voor de hulpverlening    Loyaliteit aan ouders en andere familieleden (existentieel en verworven) en aan zorgverleners en andere bewoners/clienten in hulpverlening (verworven)  Niet enkel aandacht voor continuïteit, ook voor mogelijke loyaliteitsconflicten (t.a.v. ouders, ouders onderling, zorgverlener – ouders, bredere familiale netwerk) Hoe omgaan met loyaliteitsconflicten: bewustzijn – manier van verstaan (‘verstehen’) – zoeken naar passend geven (van kinderen, ouders, familieleden, hulpverleners), erkenning geven  Overplaatsing medewerkers of bewoner: zoeken naar manieren om loyaliteit op nieuwe manier uit te drukken (geven en ontvangen van bewoners en medewerkers) Passend geven: geen zelfopoffering (ook niet van hulpverleners) – aandacht voor zelfzorg – maar ook: voor trouw en betrouwbaarheid Passend geven en ontvangen van hulpverleners: ook belangrijk in voorkomen van burnout, ifv zelfwaarde en tevredenheid hulpverlener Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan en de herbergier – netwerk inschakelen – geen heroisme

Maar hij wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Ja maar, wie is mijn naaste?’ Jezus nam weer het woord en zei: ‘Op reis van Jeruzalem naar Jericho viel iemand in handen van rovers. Ze schudden hem uit, mishandelden hem en lieten hem halfdood achter. Toevallig kwam er een priester langs die weg; hij zag hem, maar liep in een boog om hem heen. Ook een Leviet die voorbijkwam en hem zag, liep in een boog om hem heen. Toen kwam er een Samaritaan langs die op reis was; hij zag hem en was ten diepste met hem begaan. Hij ging naar hem toe, goot olie en wijn op zijn wonden en verbond ze. Toen zette hij hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een herberg, waar hij hem verder verzorgde. De volgende ochtend haalde hij twee denariën tevoorschijn en gaf ze aan de waard. “Zorg voor hem,” zei hij, “en als u nog meer kosten moet maken, zal ik ze u op mijn terugreis vergoeden.” Wie van die drie is naar uw mening de naaste geweest van de man die in handen van de rovers was gevallen?’ Hij zei: ‘Hij die hem barmhartigheid heeft bewezen.’ Jezus zei tegen hem: ‘Doe dan voortaan net als hij.’ (Lc 10,29-37)

Niemand is een monster – dialoog met ouders blijven zoeken – hulpbronnen blijven aanspreken Hoop – roulerende rekening kan gestopt worden – op zoek naar ‘ongehoord vertrouwen’

Vragen ter reflectie Beschrijf een situatie waarin jij ‘passend kon geven en ontvangen’ aan een bewoner/client (zekere mate van continuiteit, ifv betrouwbaarheid, zonder zelfopoffering of afhankelijkheid creeren) Hoe zie jij het mogelijk om in een systeem dat veel discontinuiteit bevordert, toch elementen van betrouwbaarheid en continuiteit te stimuleren? (denk hierbij aan alle betrokken partijen)