Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Doelstelling 2 VLAANDEREN Regionaal Concurrentievermogen en Werkgelegenheid Projectrapportering
•Waarom? • Waar? • Hoe? • Wanneer? • Wat? • Hulp nodig? Rapporteren over uw project
Waarom rapporteren over uw project? •Om het Agentschap Ondernemen te helpen zelf te rapporteren naar de Europese Commissie: zeer belangrijk zijn hier de indicatoren. •Om subsidie te kunnen ontvangen. U ontvangt subsidie op basis van bewezen, gecontroleerde, betaalde kosten. In uw rapport geeft u aan op basis van welke kosten u een subsidie wenst te ontvangen.
Waar rapporteren over uw project? •Internet •Wat: inhoudelijke rapportering + kostencijfers + elektronische bijlagen •Waar: of vlaanderen.bewww.efro.behttp://efro vlaanderen.be •Op papier •Wat: bewijsstukken + aanvraagformulier •Waar: Agentschap Ondernemen t.a.v. André Van Haver Afdeling Europa Economie Koning Albert II-Laan 35 bus Brussel
Rapportering •Kosten gemaakt (Bedragen / factuur / loonfiche/ …) •Kosten betaald (Betaalde bedragen + datum / betalingsbewijs) •Kosten in het kader van het project (Beschrijving kosten kostendetaillering + logische controle) •In overeenstemming met overheidsopdrachtenregelgeving (bewijzen procedure + cumulatieve tabel overheidsopdrachten) •Identificatie project & promotor => btw-statuut promotor & copromotor(en) •Controle rekeningnummers en contactgegevens •Naleving voorschriften & regelgeving: bijzondere goedkeuringsvoorwaarden, duurzame ontwikkeling, leefmilieu, gelijke kansen, promotie, afwijkingen inkomsten, behoud van bestemming Kost is Subsidiabel Betaling subsidie als budget nog niet overschreden Bewijsstukken Aanvraagformulier Via internet
Kan pas als project definitief goedgekeurd en contract geregistreerd! 1. Ga naar internettoepassing, meld je aan, open het project 2. Keuze: maak een nieuw rapport aan of open een bestaand rapport 3. Vul het rapport in: ‘Wijzig’ – ‘Bewaar’ Tabblad rapportage = inhoudelijke vragen Tabblad kosten = kostenlijnen 4. Indienen als het rapport klaar is Hoe rapporteren?
Tabblad project; project in uitvoering boven
Tabblad project; project in uitvoering midden
Tabblad project; project in uitvoering onder
Rapport toevoegen – stap 1
Rapport toevoegen – stap 2
Rapport toevoegen – nieuw leeg rapport
Rapport bewerken – bestaand rapport in opmaak
Wanneer rapporteren over uw project? • Rapporteringsperiodes – Om de 3 maanden – Exacte datums worden afgesproken en kunnen eventueel gewijzigd worden indien gewenst –Data zijn altijd te raadplegen op internet, in uw project • Ook na afloop van het project wordt er nog rapportering verwacht!
Wat rapporteren over uw project? • Internetdeel, hoe ziet het er concreet uit: – Inhoudelijk (1) – Financieel (2) • Papieren bewijsstukken + aanvraagformulier (3) •Meestal zijn de drie elementen samen aan te leveren!
Wat rapporteren over uw project? Internetdeel – inhoudelijk (1) • Welke inhoudelijke vragen? – Algemene vragen over de voortgang van het project – Tussentijdse indicatoren – Indicatoren voor het eindverslag •Elektronische bijlagen •TIP 1: als uw project ‘in uitvoering’ is, maakt u al een eerste rapport aan. Op die manier kunt u zelf zien welke vragen u zal beantwoorden. De verplichte vragen moet u steeds invullen, de andere vragen enkel bij eindrapportage. •Tip 2: bijlagen kunt u toevoegen bij de laatste vraag van de inhoudelijke rapportage.
Rapportage bovenaan
Bijlagen Rapportage onderaan
Toevoegen elektronische bijlagen: eerste op ‘wijzig’ klikken
Toevoegen elektronische bijlagen
Wat rapporteren over uw project? Internetdeel – Financieel (2) • Kostenlijnen: – Facturen en gelijkaardig – Personeelskosten – Inkomsten
Tabblad ‘Kosten’
Kosten – toevoegen via wijzig
Kostenlijn – toevoegen via groene ‘+’
Kosten – toevoegen factuur of gelijkaardig
Kosten – toevoegen personeelskost
Kosten – toevoegen inkomsten •Werkingsprojecten: echte inkomsten tijdens de uitvoering van het project •Investeringsprojecten: geschatte toekomstige inkomsten over een referentieperiode of funding gap. U dient steeds bedrag te berekenen als percentage van de ingediende kosten van het rapport. U vindt gegevens in projectdefinitie
Kosten – een aantal lijnen voorbeeld - boven
Wat rapporteren over uw project? Papier – Bewijsstukken (3) • Kopies van facturen • Kopies van betalingsbewijzen • Loonfiches • Tijdsregistraties • Stukken in verband met naleving overheidsopdrachtenwetgeving • Bewijzen communicatieverplichtingen •…
Wat rapporteren over uw project? Papier – Bewijsstukken (3) •Voeg het aanvraagformulier bij de opgestuurde bewijsstukken. Dit kunt u vinden op de website • Bij kosten: de bewijsstukken die bij één kostenlijn horen samenvoegen en projectnummer samen met het kosten- nummer noteren op de documenten. De nummers van de kostenlijnen worden toegewezen door de internettoepassing. • Vermeld het projectnummer bij iedere communicatie! • VOORBEELD VERMELDING OP BEWIJSSTUKKEN – factuurkosten: 239 – 44: kopie factuur + kopie betalingsbewijs – Inkomsten, tussenvoegen I of Inkomsten: I - 3
Wat rapporteren over uw project? Papier – Bewijsstukken (3)
Hulp nodig? • In uw project op het tabblad projectorganisatie – Projectbegeleider – Dossierbehandelaar • Contactinformatie: –Inhoudelijke projectbegeleider: meestal contactpunt –Technische vragen:
Project in uitvoering: projectorganisatie