Studiedag Kerkgebouw met toekomst?! Wetteren 6 juni 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Het doen van eigen onderzoek
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Plaatsings- en Gebruiksruimte
Procedure werken met derden.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Internetbankieren.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Als je kijkt in de straten….
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
Beveiliging.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
UNIVERSAL DESIGN De Backker Marijke, De Greef Kristof, Hendrickx Isabella, Van Herck Dave.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Sint Gésukerk Gebruik & Inhoud. Gebruik Sint Gésukerk  verleden: tot 2005 nog in handen van de jezuïetenorde, in 2007 bezet door krakers  vandaag: leegstaand.
Try-out Ontbijt van de kast naar de keukentafel TRY OUT.
Onderwijs en kinderarbeid
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
BARMEDEWERKER MADNEZZ EVENEMENT By Niek Bessems. ONDERZOEKSVRAAG Wat zie je als bezoekers niet, en als medewerker wel?
STAPPENPLAN VOOR HET BEPALEN VAN HET BESCHERMDE VOLUME EN DE BRUIKBARE VLOEROPPERVLAKTE Vanaf 1 december 2008 Energieprestatiecertificaat RESIDENTIEEL:
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw WG Facilities / Stuurgroep 15 december 2011 Aanwezigheidslijst:
1 Workshop Pas de veiligheidsnormen toe met betrekking tot risicofactoren van het ruimtelijk- en activiteitenprofiel. Bedenk de veiligheidsmaatregelen.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
TUSSENTIJDSE REVIEW KAROLIEN NOPPEN EN SARA MISPELTER.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Motiveren van vrijwilligers
Universal Design Toegankelijkheid van het Stadhuis.
Communicatie met ouders
WERKEN OP EEN LADDER OF TRAP
Deze presentatie gaat over de risico’s van het werken hellende daken en de manieren om deze risico’s te verkleinen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Personeelsessie LOKO.
Jij, God en je kind.
Mijn Ogen.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Workshop evalueren Dcp
Efficiënt vergaderen…
Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Praktijkervaring en reflectie
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Advies en planning Eerst denken, dan doen. Onderhouden van tuinen.
Kapt. Bev. Vander Ougstraete Brandweer Deinze Versie: 8 oktober 2010
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Een dorpshuis voor ons allemaal!
Gezondheid & de Omgevingswet
Departement Welzijn, Economie en Plattelandsbeleid
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Een vergadering organiseren
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Een goed en veilig buurtfeest organiseren!
Vergadering Personeelsdienst
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Internetbankieren.
Supermarkt Winkelcriminaliteit.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Studiedag Kerkgebouw met toekomst?! Wetteren 6 juni 2012 Publiek over de kerkvloer Luc Bauters Bert Van der Veken m.m.v. Martine Pieteraerens Studiedag Kerkgebouw met toekomst?! Wetteren 6 juni 2012

Eventjes voorstellen Luc Bauters ° 16/12/1959 erfgoedconsulent archeologie provincie Oost-Vlaanderen dienst Erfgoed luc.bauters@oost-vlaanderen.be coördinator OMD Deinze 2

Eventjes voorstellen Bert Van der Veken ° 05/04/1984 Consulent religieus erfgoed provincie Oost-Vlaanderen dienst Erfgoed bert.van.der.veken@oost-vlaanderen.be

Eventjes voorstellen Wie zijn jullie? ? ? ? ? 4

Een té open kerk…?!

Algemene principes Beveilig de vloer voor het publiek ! Hoeveel publiek over de vloer? Publiek over welke vloer? Wat toon je aan het publiek? Verwelkom het publiek !

Algemene principes Onderscheid in openstelling: (Semi-) permanente openstelling Evenement

Beveilig de vloer voor het publiek! Algemene principes Beveilig de vloer voor het publiek!

Beveilig de vloer voor het publiek! Wat is de capaciteit van de site? begint al bij de opmaak van een programma bekijk de kerk(ruimtes) in functie van veiligheid kan je veiligheid inbouwen? wat niet veilig is, schrap je! bekijk aantal kerkruimtes in relatie tot beschikbare medewerkers selecteer eventueel in functie daarvan de kans op problemen neemt toe als je (te) weinig medewerkers hebt

Hoeveel publiek over de vloer?

Hoeveel publiek over de vloer? Wat is het draagvermogen van de site? - hoeveel bezoekers kun je tegelijkertijd toelaten - hoe breed zijn de (deur)openingen - wat zijn de afmetingen van de ruimtes → bepaalt de omvang van de groep - zijn er steile trappen, smalle doorgangen… - wat is de draagkracht van de vloer? - is er voldoende verlichting? - hoeveel mensen heb je nodig voor onthaal, toezicht en als gids

Hoeveel publiek over de vloer? Hoe lang duurt het bezoek? de tijdsduur bepaalt hoeveel bezoekers je kan verwerken eventueel kan een flexibele tijdsduur, in functie van de drukte, soelaas brengen. Maar daar moeten gidsen speciaal voor geoefend zijn.

Publiek over welke vloer?

Publiek over welke vloer? Vraag: Welke ruimtes stellen jullie open?

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… publieke ruimtes niet-publieke ruimtes niet-publieke ruimte permanent opengesteld => publieke ruimte

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… publieke ruimtes Portaal Schip van de kerk Zijbeuken Weekkapel (open) Doopkapel Koor van de kerk (toegankelijk)

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… niet-publieke ruimtes Koor van de kerk (afgesloten) (gesloten) Doopkapel Doksaal Sacristie Toren (beiaard, klokkenstoel) Bergruimtes Zolders Andere (crypte, kelder, kapel, kruisgang, kapittelzaal…) Elk soort ruimte eigen problemen

Publiek over welke vloer? Aandachtpunten: Permanentie? Wel of niet… Diefstalbeveiliging (camera’s, sleutelbeheer, …) Brandbeveiliging (nooduitgangen) Toegankelijkheid (fysieke beperking, kinderen, openingsuren bekendmaken) Publiekstoelichting (gids, onthaaltafel Open Kerken, paneel, brochure, bijschriften, QR-codes of andere)

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Niet-publieke ruimtes Enkel tijdens evenement open Capaciteit beperkt → bezoek in (kleine) groepen Eventueel via reservatie Voorzie voldoende toezicht Sluit ruimtes af die niet te bezoeken zijn Maak een parcours met bij voorkeur andere in- en uitgang

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Niet-publieke ruimtes Indien ruimtes te smal of bezoek te traag: voorzie kijkgat bijv. enkel door deuropening geef je uitleg voordien buiten via foto’s voorzie een tent indien geen ander schuilhok voorzie een extra bezigheid voor de wachtenden Indien mogelijk voorzie vestiaire (bij regenweer) Bij gevoelige vloeren (hout) voorzie een loper Informeer de randvoorwaarden via het onthaal

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… SESSIE 1 – Jong Geleerd… Torens, trappen en zolders (bottlenecks) Bekijk de steile trappen en schat de duurtijd van het stijgen en dalen in Splits de opwaartse beweging in delen op Probeer kruisende parcours te vermijden Is trap breed genoeg voor opgaand en dalend verkeer tegelijkertijd? Indien niet, begeleid de groep afzonderlijk

Publiek over welke vloer? STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Bij restauratiewerken Scherm onveilige plaatsen af door linten, nadars… Overbrug onveilige doorgangen Betreed steigers na goedkeuring door de aannemer/veiligheidscoördinator en met beperkte groepen Laat niemand onder steigers/ladders lopen die betreden worden

Wat toon je aan je publiek STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Voorwerpen: Normaal in publieke ruimte aanwezig: Altaren Vast meubilair (preekstoel, biechtstoel,…) Beelden Schilderijen … => Meestal weinig problemen MAAR! Opgepast met losse of makkelijk te verwijderen decoratieve elementen…

Wat toon je aan je publiek STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Voorwerpen: Normaal niet in publieke ruimte aanwezig: Liturgisch vaatwerk (kelk, monstrans, wierookvat, …) Textiel (liturgische gewaden, witgoed, …) Boeken … Goed opbergen! Enerzijds beveiliging tegen diefstal (bv. edelmetalen voorwerpen) Anderzijds kwestie van goed behoud en beheer (bv. textiel beschermen tegen licht en stof)

Wat toon je aan je publiek STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Waar stel je eventuele voorwerpen dan toch tentoon? In publieke ruimte (kerk) In normaal niet publieke ruimte (sacristie of aparte ruimtes)

Wat toon je aan je publiek STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Hoe stel je die voorwerpen tentoon? Tijdens een evenement Kan eventueel zonder beveiliging => MAAR creëer toch een fysieke barrière! (diefstal, maar ook aanraken bemoeilijken …) OF werk met je voorwerpen! bv. demonstraties

Wat toon je aan je publiek STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Hoe stel je die voorwerpen tentoon? Tijdens een evenement Kan eventueel zonder beveiliging => MAAR creëer toch een fysieke barrière! (diefstal, maar ook aanraken bemoeilijken …) (Semi-) permanente opstelling Bij voorkeur in een afgesloten ruimte (in vitrine, achter hek, grote fysieke afstand, …) Onder constante supervisie (bijna onmogelijk door kostprijs)

Wat toon je aan je publiek STUDIO OMD Sessie 1 – Jong Geleerd… Sessie 2: Gewikt en gewogen SESSIE 1 – Jong Geleerd… Hoe stel je die voorwerpen tentoon? OPGEPAST! Hou bij permanente opstelling in beschermde gebouwen steeds rekening met de adviezen van het Agentschap Onroerend Erfgoed…!

Verwelkom het publiek

Verwelkom het publiek Waarom onthaal organiseren ? herkenbaarheid creëert een persoonlijke, positieve sfeer werkt drempelverlagend voor aarzelende bezoekers helpt de bezoekersstromen te organiseren (verwijzen) kan bijdragen aan de veiligheid laat feed-back van de bezoekers toe

Uitsmijter Na een evenement: Voorzie opruim Maak duidelijke afspraken wie wat doet Ga na of dat gebeurd is Voorzie poetsbeurten Hou een evaluatievergadering: goede punten punten voor verbetering leren voor de toekomst

Vragen of opmerkingen?