‘Alsof ik op de delete knop druk. Alles is weg!’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Samenspel Nieuw Vennep
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Sensorische Informatie Verwerking
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Lotgenotencontact.
….een korte presentatie
Communiceren met ouders
Interweaves in beeld: Het visueel en non-verbaal maken van interweaves
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Van begrijpen naar begeleiden
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Ik heb iets van autisme of zo
Autismespectrumstoornis
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Ik heb iets van autisme of zo
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communiceren met Marloes
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Het syndroom van Asperger
Communicatie en dementie
Responsiecollege College 12.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
voor familie en vrienden van
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
In een jeugdgevangenis
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Autisme spectrum stoornis
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Communicatie.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Communicatie 7e les.
Prikkelverwerking bij autisme
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

‘Alsof ik op de delete knop druk. Alles is weg!’ EMDR bij mensen met autisme

SIG EMDR en ASS Reinout Lievegoed Liesbeth Mevissen Petra Spuijbroek Judith Westra Vasthi Teeken Berna Schipper Herma Hagen Erica Pijpers Anous Klein Schiphorst Esther Leuning

Petra Spuijbroek p. spuijbroek@centrumautisme. nl Esther Leuning e Petra Spuijbroek p.spuijbroek@centrumautisme.nl Esther Leuning e.leuning@karakter.com estherleuning@praktijkhetveerhuis.nl

Inhoud van vanavond Kenmerken van ASS Algemene aandachtspunten bij ASS Videofragmenten van Jan Specifieke aandachtspunten Do’s en Don’ts Literatuur: coming soon! Vragen

Kenmerken van ASS DSM IV-TR Beperkingen in sociale interacties - beperkingen in non-verbale communicatie: oogcontact, gelaatsuitdrukking, lichaamshouding en gebaren - afwezigheid van sociale en/of emotionele wederkerigheid - niet spontaan delen van ervaringen Beperkingen in communicatie - beperkingen in gesproken taal (en deze niet compenseren door gebaren) - niet beginnen/gaande houden van een gesprek - eigenaardig (of herhalend) taalgebruik - afwezigheid van fantasie (spel) Stereotype patronen van belangstelling in gedrag, belangstelling en activiteit - beperkte belangstelling die abnormaal is in hoeveelheid of richting - rigide vastzitten aan niet functionele routines, rituelen en gedachten - motorische maniërisme - aanhoudende preoccupatie met delen

Aanvulling vanuit klinische observatie Aanvulling vanuit DSM 5 Verstoring van de zintuiglijke waarneming bijzonderheden in horen, zien, ruiken,proeven, voelen Aanvulling vanuit klinische observatie Informatieverwerkingsproblemen traagheid in informatieverwerking snel vol zitten van werkgeheugen gebrek aan centrale coherentie overprikkeling/dissociatie/decompensatie moeite hebben met generaliseren

Algemeen ‘Diagnostic overshadowing’ Belangrijke anderen Communicatie Kinder en jeugd protocol (ook bij volwassenen) Pictogrammen Afleidende stimulus Levenslijn/overzicht

Jan Adolescent 22 jaar met autistische stoornis Seksueel misbruik (9 tot 15 jaar oud) Vanaf 12 jaar in hulpverlening Prikangst Verwarring over seksuele identiteit Dysthyme klachten

Voorbereiding Overzicht van gebeurtenissen

Keuze van de afleidende stimulus

Monotone spraak Checken van target Traagheid van informatieverwerking Preoccupatie met apparaatje Behoefte aan controle

Herhalen van taalgebruik Wat komt er in je op = …………. Traagheid van informatieverwerking

‘Buzzers deden me afleiden’: preoccupatie Back to target Benoemen van gevoel

Uitspraken: ‘De tv floept uit’ ‘Virussscan’ ‘Mij updaten’ ‘Alsof ik op de delete knop druk, alles is weg’

‘Alsof er een wonder is gebeurd’ Het wordt nooit 0 Discussie over exacte getallen Directieve instructie: dan is het nu klaar Installatie PC

Directe instructie van wat hij moet doen

Blijven hanteren van computertermen ‘Waar in je lijf voel je dat?’ ‘In mijn hoofd’

Terug naar de levenslijn/het overzicht Maak visueel wat is opgeruimd

Mogelijke knelpunten Problemen met visualisatie van targetbeeld Beschadiging in het controle domein Niet kunnen ‘lezen’ van lichaamssignalen Rigiditeit Niet kunnen installeren van een future template RDI werkt niet

Complicatie EMDR behandeling Oplossingen ASS kenmerk Complicatie EMDR behandeling Oplossingen Beperkingen in sociale interacties   - non verbaal: oogcontact, gelaatsuitdrukking, lichaamshouding en gebaren - therapeut begrijpt de lichaamstaal van het kind/de jongere niet - te weinig contact over het interne proces van Het kind/de jongere - neem de tijd om de signalen van het kind/de jongere te leren kennen - vraag ouder/verzorger erbij voor lezen van signalen - maak afspraken over belangrijkste tekens (stop, door, klaar voor vandaag) - wees extra alert op kleinste signalen en vraag de betekenis uit (stembuiging, verandering mimiek)

Complicatie EMDR behandeling Oplossingen ASS kenmerk Complicatie EMDR behandeling Oplossingen 4. Verstoring van de zintuiglijke waarneming   - niet tegen oogbewegingen kunnen - zoek uit wat oorzaak is (onrustige achtergrond, snelheid, afleidende stimulus doet te grote aanslag op het werkgeheugen) - kijk of aanpassingen oogbewegingen mogelijk zijn, alleen indien niet mogelijk: kies een andere afleidende stimuli (koptelefoon met tikjes, buzzers, tappen) en oefen hiermee  

4. Informatieverwerkings- problemen Complicatie EMDR behandeling  Oplossingen - traagheid in informatie verwerking - niet kunnen volgen van de afleidende stimulus   - late reactie op de vraag ‘ wat komt er op?’ - veel later effect van EMDR - vertraging van de afleidende stimulus - geef ruime bedenktijd - geef telefoonnummer, of maak belafspraken tussen de sessies in voor eventuele na-effecten  - snel vol zitten van werkgeheugen - moeite hebben met combinatie oogbewegingen en oproepen plaatje bij de start - oogbewegingen zijn een te grote afleiden- de stimulus - korte tijd op het EMDR proces kunnen richten - zie onder 4, niet tegen oogbewegingen kunnen - laat de cliënt oefenen met de afleidende stimulus - kies andere afleidende stimulus - doe eventueel 2 korte sessies per week kortere sets?

Literatuur coming soon Nieuwe Praktijkboek II voor volwassenen Boek: EMDR bij kinderen en jongeren Engelstalig artikel over verbeteren ASS kenmerken door EMDR

Vragen???