PIMP JE BIB Games in de bib?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
GAMES in het onderwijs.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Project Roemenië via ThinkQuest.
Eigen reactie Door het uitvoeren van deze p-taak heb ik meer inzicht in de leef- en belevingswereld van jongeren gekregen. Je doet onderzoek naar een gebied.
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Certificering op Europees niveau overbruggen van de 2e digitale kloof Leo Besemer ECDL Nederland NV.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Het innovatiemodel van IMEC
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.

Games, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
Samen werken aan een gezonde regio!
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Indeling  First Gen  Second Gen  Third Gen  Fourth Gen  Fifth Gen  Sixth Gen  Seventh Gen  Eight Gen.
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Kennismanagement & Sociale media
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Mark Overmars Universiteit Utrecht
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Als je niet meer zonder kunt: internetverslaving in het digitale tijdperk Dr. Gert-Jan Meerkerk Dr. Tim Schoenmakers FADOdonderdag 12 november 2009.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Lizzy Komen & Kelly Mostert Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid Erfgoed in Virtuele Werelden Cultuur in Beeld 14 december 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Computerspelletjes woensdag 24 februari Computerspelletjes De spelende mens.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Gamen. Het moet leuk blijven Vragen behandelen Interviews Artikels Documentaire Boek Instructiefilmpje Bart Hagenaars, Tim Nieuwdorp, Mark van Ostaijen,
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Tactus Verslavingszorg
Games.
Big Data.
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
De kracht van de Fietsersbond
Transcript van de presentatie:

PIMP JE BIB Games in de bib? Een objectief pleidooi om er voor open te staan ... Feiten over games en gamers Games anders bekeken Games oké, maar games en bibliotheken? PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 1. Feiten over games en gamers Vraag en antwoord spel met het publiek: indien antwoord ja, arm omhoog aub Indien antwoord nee, arm omlaag en uit het spel Wie heeft ooit een spel gespeeld? Gezelschapsspelen en sporten inbegrepen) Wie heeft minstens één keer een video spel gespeeld? Wie heeft minstens één keer op een spel console gespeeld? Wie speelt meer dan één keer per maand een video spel? (eender welk platform) Wie is ouder dan 33 jaar? PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – video game? Video Game Computer gedigitaliseerd spel dat op een scherm gespeeld wordt waarbij de spelers interageren met het spel en/of met elkaar Game is opgenomen in Dikke Van Dale met relatief gestandaardiseerde afgeleide termen als gamen, gaming, ... Game types Core games Casual games Serious games Single player Multiplayer Massive multiplayer Online Playable characters Non Playable Characters Virtual worlds Context aware gaming PIMP JE BIB Game devices PC CD of online Console Xbox 360 PS3 Wii Console handheld PSP Nintendo DS Mobiele telefoon Nokia Ngage iPhone ... Interactieve TV

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – video game? Accessoires Muis Toetsenbord Console handhelds Motion controllers Standard controllers Wii infra rood PS3 computer vision Xbox ... Camera based (eye toy bvb) Stuur en gaspedalen Game chair Dansmat Micro Gitaar Drum Balance board ... PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – video game? Core games genres PIMP JE BIB Actiespel Beat 'em up Side-Scrolling Beat 'em up First-person shooter Hack and slash Platformspel Shoot 'em up Muziekspel Third-person shooter Avontuurspel Action-adventure Actie-rollenspel Avontuur Visual novel Computer Role Playing Game MMORPG CORPG Tactische role-playing game Horrorspel Survival horror Real-time strategy Turn-based strategy Constructie en management simulatie Computersimulatie Tycoonspel Vliegsimulatie Levensimulatie-spel Dating sim Sportspel Sim racing Racespel Overig Retro-gaming Puzzelspel Mahjong Educatie-spel Point-and-click adventure

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – video game? First-person shooter (FPS) Aliens versus Predator, America's Army, Call Of Duty, Counter-Strike, Doom, Duke Nukem, Far Cry Half-Life, Medal Of Honor, No One Lives Forever, Quake, Return to Castle Wolfenstein, Unreal, Wolfenstein: Enemy Territory Third-person shooter (TPS) Tomb Raider, Splinter Cell, Grand Theft Auto, Max Payne, Mercenaries, The Godfather: The Game, James Bond Arcade Tetris, Pong, Arkanoid, Pac-Man, Wii Sports Minigames-verzamelingen WarioWare, Mario Party, Wii Play, Game & Watch, Sega Genesis Collection, EyeToy Kaartspel Patience (Solitaire), Freecell, Hartenjagen (Hearts) Rikken, Spider Bordspellen Dammen, Schaken, Mens erger je niet, Monopoly, Risk, Stratego, Domino Puzzel Tetris, Bejeweled, Mijnenveger, Lemmings, Reversi, Actionloop, Lumines, InkBall Role playing game (RPG) Final Fantasy, Paper Mario, Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Dungeons & Dragons, The Elder Scrolls, Fable, Jade Empire Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) Asheron's Call, Dark Age of Camelot, Everquest, FLYFF, Guild Wars, Lineage2, Navyfield, Runescape, Omerta, PlaneShift, Tibia, Ultima Online, Warhammer Online, World of Warcraft, Soldier Front, Drift City, Gunz, Gunbound, Luminary Real-time strategy (RTS) Warcraft, Command & Conquer, Age of Empires, Act of War, Empire Earth, Dune Turn-based strategy (TBS) Civilization, Total War, X-com, Advance Wars, Fire Emblem, The Lord of the Rings: The Third Age PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – video game? Adventure Leisure Suit Larry, King's Quest, The Legend of Zelda, Atlantis, Myst, Day of the Tentacle, Monkey Island, Beyond Good & Evil, Fahrenheit Platform Super Mario 64, Rayman, Crash Bandicoot, Super Mario Bros., Jazz Jackrabbit, Sonic the Hedgehog, Banjo Kazooie, Super Monkey Ball Racespel Need for Speed, Colin McRae Rally, Gran Turismo, Crash Team racing Simulatie The Sims, SimCity, RollerCoaster Tycoon, Animal Crossing, BAHN, Zoo Tycoon, Theme Park Sport NBA Live, Madden NFL, Virtua Tennis, Top Spin, Pro Evolution Soccer, FIFA, Hattrick, Football Manager Beat'em up Super Smash Bros., Mortal Kombat, Tekken, Soul Calibur, Street Fighter, Dead Or Alive, DragonBall Z Technisch gezien zijn Second Life en Habbo Hotel geen games: er is geen speldoel en ze volgen geen verhaallijn; de nadruk ligt op social interactie, creëren van bezit en ontplooien van diensten. Het zijn virtuele werelden, waarin met “avatars” gespeeld wordt … PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – gamers? Game cultuur (ludologie) Bronnen: Flew, Terry and Humphreys, Sal (2005) "Games: Technology, Industry, Culture" Oxford University Press, South Melbourne Dé gamer bestaat niet/ Dimitri Schuurman, Katrien Demoor; Onderzoeksgroep (MICT – universiteit Gent; 2008) http://www.isfe-eu.org http://www.nationaalgamingonderzoek.nl http://www.belgianentertainment.be Specifieke conclusies zijn moeilijk Aard van de informatie Onvergelijkbaarheid van de resultaten Specificiteit van de vraagstellingen Geen algemeen aanvaarde sinds lang in voege zijnde statistische gegevens PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – gamers? Game cultuur Algemene “conclusies” en trends Gemiddelde leeftijd is tussen 20 en 35 en verouderend Penetratiegraad 8 en 18 jarigen zeer hoog (95% in Nederlands onderzoek) Deelname vrouwen is stijgend en bij jongeren al vergelijkbaar als deelname bij jongens Gamers komen uit alle opleidingsniveaus Online gamen is meest laagdrempelig en gebruikt Interactie via gamen tussen generaties (meespelende ouders bvb.) Nintendo DS en Wii hebben het gamer profiel verder verbreed naar jonger, ouder en vrouwelijker met kwisgames, Wii fit, Wii sports, etc. Multiplayer is sterke drijfveer achter succes van games Gamen is sterk ingebed in community en netwerken sfeer LAN party fenomeen De Game Generatie refereert naar de hele generatie geboren na 1970 (opgegroeid in een beeldcultuur en sterk audiovisueel ingesteld) PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers – gamers? Game cultuur Studie IBBT: Dé gamer bestaat niet! Resultaten van een online bevraging van 2985 Vlaamse gamers Segmentatie op basis van game motivitatie Overtuigde omni-gamer (33,8%) Overtuigde competitieve gamer (27,4%) Escapistische gamer (27,2%) Vrije tijdsgamer (14,4%) 11 game motivaties, geabstraheerd uit gaming literatuur: vaardigheden aanscherpen, tijdverdrijf, nieuwe onbekende werelden ontdekken, spanning, uitleven, beter doen dan anderen, iemand anders zijn, contact met anderen, vrijheid, mezelf uitdagen, gamen maakt deel uit van wie ik ben Brede sociale spreiding (leeftijd, beroep, geslacht, diploma, ...) PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 1. Feiten over games en gamers Geschiedenis The future is online ...

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers Game industrie Wereldwijde industrie: ontwikkel studios, uitgevers, PC industrie, console fabricanten, allerlei soorten toeleveranciers, ... Groter en belangrijker dan de filmindustrie Een groot nieuw game ontwikkelen omvat meerdere honderden manjaren werk met teams van vijftig tot honderden mensen: story line schrijvers, ontwikkelaars, grafici, musici, voice acteurs, testers, producers, etc. Een zogenaamd AAA- game wordt quasi tegelijkertijd uitgebracht op alle platformen (6), in 20+ talen, resulterend in 130 zogenaamde SKU’s, en wordt wereldwijd verkocht in tientallen miljoenen exemplaren (GTA IV verkocht in de eerste lanceringsweek wereldwijd voor meer dan 500 miljoen USD) Sommige games kunnen tientallen uren unieke game play bevatten (bvb. GTA IV) met game unieke radio, video, reclame, ... De industrie wordt gedreven door mega beursgenoteerde bedrijven als Sony, Microsoft, Nintendo, Electronic Arts, Activision-Blizzard, Konami, Capcom, THQ, maar ook door duizenden kleinere, creatieve studios en uitgevers, artiesten en game enthousiasten. Het is een echte community. Elke gamer heeft een zogenamde “gamer tag”, zijn bijnaam in de game community. PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers Game industrie Films en TV series krijgen een game; games worden verfilmd; boeken worden uitgebracht als games; games krijgen papier gebaseerde varianten; ... De game industrie staat intussen ook op de opleidingskaart, met gespecialiseerde opleidingen game design, game development, digital arts, etc. Er zijn heuse game valleys in de wereld, waar met subsidies en speciale programma’s duizenden mensen aan de slag gaan (bvb. Montréal) Meer en meer steden trachten een cluster organisatie te bevorderen: bvb. Game City in Hamburg, C-Mine in Genk, ... Game beurzen wereldwijd trekken honderdduizenden bezoekers (GDC, games COMM, E3, ...) Wat media consumptie betreft, zitten games in het schuifje van de 4 uur plus per week samen met TV, internet, radio. (dagbladen en tijdschriften in het 4 uur min schuifje) PIMP JE BIB

PIMP JE BIB Feiten over games en gamers Game industrie in België Bron: Belgian Entertainment Association (BEA) Consumenten bestedingen in mln euro: 2006 : games 153 vs video 221 2007 : games 197 vs video 235 2008 : games 247 vs video 236 Wetenswaardigheden in 2008: 87% consoles vs 13% PC 50-tal bedrijven rechtstreeks of onrechtstreeks in sector Heel wat games gerelateerde opleidingen en specialisaties mogelijk 2008: top-10 verkochte console spellen in aantallen 1. Fifa 2009 2. Mario & Sonic at the Olympic Games 3. Wii Fit 4. Mario Kart + Wheel 5. Grand Theft Auto 4 6. Wii Play + Remote Controller 7. Braintraining 8. Need For Speed: Prostreet 9. Fifa 2008 10. More Brain training PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 2. Games anders bekeken Negatieve effecten (ludofobie) Geweld bevorderend Colombine High School, Van Themssche, ... Onderzoek: ruwweg 3 opinies Stimulatie Reductie (uitlaatklep) Geen opinie Oorzakelijk verband is alleszins niet bewezen Verslavend Reëel risico leidend tot allerlei klachten Vooroordelen Afstompend Eentonig Sociale isolatie Opvoedkundig moeilijk Inhoud game Beschikbaarheid Bereikbaarheid PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 2. Games anders bekeken Positieve effecten/aspecten Cultuurfenomeen (ludologie) dat zal blijven, groeien en evolueren Doorzettingsvermogen Vaardigheden Lezen Samenwerken Communiceren Multi tasken Snelle visuele interpretatie Probleemoplossend denken Strategisch denken Sociale intelligentie Reactiesnelheid Hand/brein/oog coördinatie Creativiteit Achtergrondkennis (games, computers, internet, ...) Ruimtelijk inzicht ... PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 2. Games anders bekeken PEGI en co PEGI: Pan European Game Information (°2003) Leeftijd classificatie systeem Vervangt/vervoegt national systemen Leeftijdsindicaties: 3+, 7+, 12+, 16+, 18+ Inhoudspictogrammen: geweld, discriminatie, sex, drugs, gokken, ... PEGI online Ontwikkeld door ISFE (interactive software federation of europe) Ondersteund door Europese Commissie, Sony Microsoft, Nintendo, ... Classificatie van PEGI zou opgenomen worden in bib catalogi systemen PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 2. Games anders bekeken PEGI en co NICAM (°1999) Nederlands Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media Kijkwijzer Gericht op televisie en film Leeftijdsindicaties: AL, 6, 9, 12, 16 Inhoudspictogrammen: geweld, angst, sex, drugs, grof taalgebruik, discriminatie Ouderlijk toezicht functie op consoles Xbox Live family settings (off line en online) Nintendo Wii parental controls Nintendo DS privacy settings Sony PS3 en PSP parental control features Games for Windows ouderlijk toezicht Digibewust initiatief: weetwatzegamen.nl PEGI online logo (packaging of website) Online parental control software PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 2. Games anders bekeken Serious games “Actieprogramma Maatschappelijke Sectoren & ICT” : Serious Games – sectoroverschrijdende technologie- en marktverkenning Serious games ipv edutainment Traditioneel onderwijs, maar ook gezondheidszorg, ethiek, milieubeheer, veiligheid, ... “Studenten PHL ontwikkelen webgame als campus introductie” “Monkey Labs: gamen als huiswerk wiskunde” “Management games (bedrijfssimulaties.nl)” “SnowWorld” game in winterlandschap leidt aandacht af van brandwondepatiënten bij zeer pijnlijke behandeling “Simendo” game ter stimulatie van ooghandcoördinatie van artsen bij minimaal invasieve chirurgie Met Serious games wordt een voor de doelgroep bekende en uitdagende leeromgeving gecreëerd. Ze zijn toepasbaar in allerlei situaties variërend van rollenspellen in simulaties, zoals gezondheidszorg en rampenbestrijding via bedrijfstrainingen tot psychologische testen om te bepalen of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde baan. PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 2. Games anders bekeken Serious games user map (Sawyer, 2004) PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Waarom niet? Onbekend is onbemind (en bevooroordeeld?) Ludofobie Jongerencultuurfenomeen Bib is geen lunapark Praktische bezwaren: plaats, budget, kennis, opvolging, ondersteuning, ... Verzoenen van interesses van verschillende doelgroepen in de bib, ... Inhoudelijke bezwaren: overlast, zichtbaarheid van games, ... duidelijke keuze voor boekenbib Juridische bezwaren: Software mag niet uitgeleend worden zonder expliciete toestemming van rechthebbende; games worden beschouwd als software Situatie Nederland passief beleid voor bestaande collectie centrale uitleenlijsten van game uitgevers die akkoord gaan met uitlening door bibs (NBD/Biblion) negatieve blogs over praktische uitwerking (vb. Zeeuwse bib) België: Passief beleid en impasse BEA-BibNet Geen juridische beperking voor aanbieden van games in de bib PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Waarom wel? Games maken deel uit van een steeds ruimer cultureel aanbod, waaronder digital entertainment (internet, muziek, video, games) Leesbevordering wordt Kijk, Luister en Leesbevordering In games is er ruimte voor professionele informatiebemiddeling Verkleinen van de digitale kloof Wisselwerking tussen media: van boek naar film of game en omgekeerd (vb. “Where the wild things are” wordt nu uitgebracht als game) Vernieuwende kracht van games (SIM spellen, virtual worlds, beroep doen op en ontwikkelen van vaardigheden – iFluid, ...) Games bereiken een steeds groter en breder publiek, waaronder ook de bibliotheek doelgroepen Ook niet-gamers komen in aanraking met games en hebben nood aan begeleiding en informatie; niet in het minst ouders en leerkrachten Games bieden opportuniteiten om informatie laagdrempeliger aan te bieden en/of aan te leren Mogelijkheid voor de bibliotheek om toegevoegde waarde te bieden voor kinderen, ouders, scholen, ... De bib heeft een ontmoetingsfunctie voor jong en oud PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Waarom wel? Objectief pleidooi voor games in de bib in een notedop ... Omdat games relevant en een volwaardige cultuurvorm zijn Omdat games een vernieuwende en eigen dimensie hebben (bvb. Ingeschakeld in onderwijs) Omdat een breder en jonger publiek een bib doelstelling/noodzaak is Advies Raad voor Cultuur, Mediawijsheid: de ontwikkeling van nieuw burgerschap (2005, Nederland): bibs hebben een belangrijke rol bij het leren omgaan met nieuwe media, waartoe ook games behoren. Praktisch! Hoe? PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in het buitenland USA: National Gaming Day in Libraries, Nov. 14 – 2009 Library Game Blogs Library Games http://librarygames.blogspot.com/ LibGaming http://libgaming.blogspot.com/ Research Quest http://researchquest.blogspot.com/ ALA Techsource http://gaming.techsource.ala.org/ Bron: video bibliotheek 2.0 Gamen in de bibliotheek Bevraging bibs in USA waar gegamed mag worden 78% stelt dat hun reputatie verbeterd was 73% stelt dat games sociale connectie vergrootte 76% stelt dat participanten terugkwamen voor andere diensten PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in het buitenland Nederland: Openbare bibliotheek Delft (DOK) Video: If you’re not gaming, you’re losing Serious Game: Dark Ink – game over mediawijsheid Missie van DOK DOK heeft als doel om de modernste bibliotheek ter wereld te zijn. De modernste bibliotheek stelt zich ten doel via creativiteit, technische innovatie, voortschrijdend wetenschappelijk inzicht, research, development en fingerspitze een onmisbare inspiratiebron te zijn en blijven voor haar bezoekers en bibliotheken, nationaal en wereldwijd, opdat het belang van de maatschappelijke rol van de bibliotheek in de toekomst gewaarborgd blijft. DOK spreuken "Take hold of the future or the future will take hold of you" (Dr. Patrick Dixon) "To infinity and beyond" (Buzz Lightyear) "Denk anders, denk groot, denk DOK" (Eppo van Nispen tot Sevenaer) PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in het buitenland Nederland: Bibliotheek Dommeldal - games Van gamen leer je vele vaardigheden die je in de toekomst nodig hebt. Lezen, samenwerken, communiceren, multi tasken, snelle visuele interpretatie en strategisch denken. bibliotheek dommeldal overweegt een actief games beleid te gaan voeren. Uit dit beleid zou bijvoorbeeld kunnen ontstaan: -          een gameserver in elke vestigingen -          Maandelijks een LAN in de bieb -          Online game wedstrijden tussen videogamegroepen van de vestigingen Mierlo, Geldrop, Nuenen en Son & Breugel -          Vaste opstelling van een aantal consolegames in elke vestiging. B.v Guitar hero, Dance revolution en consolegames -          Vaste opstelling voor het beluisteren van digitale prentenboeken en b.v Crayon Physics de luxe   PIMP JE BIB

PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in België Winob : Studiedag 5/2008: “Games en bibliotheken” Heel wat bibs bieden games aan ter uitlening en online gaming is mogelijk op de internet PC’s Provincie Brabant: consoles en games uitlenen aan bib Kortrijk: games speelzone in de bib Organisatie van viedeogame tornooien Provincie West-Vlaanderen: Start-to-Game Gameroom met Wii, Xbox 360, PS3, Wii Accessoires en game chairs Inhoudelijke ondersteuning voor medewerkers Informatiesessies voor doelgroepen Reservatie filosofie met Game Tracs Mogelijkheid om Game event/tornooi te organiseren ...   GAME TRACS: Totaal concept Kant en klaar Zelfredzaam Modulair invulbaar op maat van de bib : Game room Consoles Games Reservatie filosofie Support PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in België Zelf aan de slag? Doelstellingen kunnen en mogen verschillen Uitlenen en/of aanbieden Collectie? Indien aanbieden: Aparte ruimte of integratie of combinatie (bvb. AVM collectie) PC en/of consoles en/of handhelds Keuze games: PEGI en co populair, toptitels, informatief, educatief, ... Serious games, ... Online games aanbod Speelplein, muziekplein, filmplein, boekenplein, ... Huisreglement: tijd, geluid, frequentie, ... Kennis medewerkers op peil brengen/houden Doelgroepenwerking: jongeren betrekken bij de games Globalisering: kort op de bal volgen LAN party (lage kost, groot effect) PIMP JE BIB

PIMP JE BIB 3. Games in bibliotheken? Initiatieven en ervaringen rond games in bibliotheken in België Zelf aan de slag? LAN party Buiten openingsuren Gefaciliteerd door de bib (lokatie, electriciteit, internetaansluitingen, PC’s, schermen, beamer, eventueel consoles, accessoires, ... ) Georganiseerd door jongeren Samenwerking met partners Jongeren gamen, wisselen programmeerkennis en PC kennis uit, pimpen hun PC, downloaden, ... PIMP JE BIB

Contact info peter.croonen@pimc.be algemeen directeur PIMC Wetenschapspark 7, Diepenbeek +32 (0)11 303 600 stefaan.froyman@west-vlaanderen.be Consulent netwerking WINOB Provincie West Vlaanderen +32 (0)50 40 35 61 PIMP JE BIB