Martijn Hulst Amersfoort 17 november 2007 19 november 2007 sponsors partners mediapartners.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Innoveren voor gezondheid
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De virtuele zorgconsument in Second Life Annette van der Goes Eco Winkler Presentatie tijdens congres Van Patiënt tot Zorgconsument Utrecht – Maandag 19.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
19 november 2007 Hanneke Vos Gedeelde smart is halve smart? Het wie, wat, waar en waarom van Hyves.
Achterbancommunicatie2.0
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Workshop Informatievaardigheden
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
Waar gaat het nou toch om?!
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Martijn Hulst Amersfoort 17 november november 2007 sponsors partners mediapartners

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 2 IK? Martijn Hulst adviseur interactieve zorgmarketing en open zorgorganisaties Twynstra Gudde Actief publicerend over zorg, strategie, marketing en communicatie op: Maar ook: linkedin.com/in/MartijnHulst, martijnhulst.hyves.nl, skype:martijnhulst, twitter.com/martijnhulst, secondlife:martijn etoile, etc. etc.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 3 U?

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 4 Vandaag

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 5 Spoorboekje Patiëntenvereniging aan het woord Inleiding patiënt0.1 naar zorgconsument2.0 Patiëntenvereniging make-over PAUZE Mediumzorg Digitaal snacken MS Island VUmc Google, vriend of vijand? Hyves Patiëntenvereniging make-over NPCF portal uur17.00 uur

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 6 Spelregels –Ja, u mag vragen stellen. –Ja, u mag reageren. –Ja, u mag bloggen. –Ja, u mag foto’s maken. –Ja, u mag twitteren. –Ja, u mag de presentaties nakijken. –Ja, u mag in de pauze en na het congres het geluid van uw mobiele telefoon weer aanzetten.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 7 Vandaag –Raak geinspireerd –Ontwikkel ideeën –Kom in contact Ontwikkel uw organisatie naar 2.0

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 8 Patiëntenvereniging Make-over sponsors partners mediapartners Michel van Cann

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 9 Inleiding Van Patiënt0.1 naar zorgconsument2.0 sponsors partners mediapartners Martijn Hulst

Amersfoort 17 november 2007 Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Onze zorg is ‘OK’! Euro Health Consumer Index 2007 –Nederland: 2 e plaats Commonwealth Fund Survey 2007 –Nederlander tevreden over toegang en kosten zorg; coördinatie kan beter –In Nederland bestaat veel vertrouwen in de kwaliteit van de gezondheidszorg

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument We kunnen trots zijn –Nederlandse ziekenhuizen werken beduidend efficiënter dan Duitse. (P5COM, oktober 2007) –"The Netherlands is using competition and a small dose of regulation to pursue what many in the U.S. hunger to achieve: health insurance for everyone, coupled with a tighter lid on costs.“ (The Wall Street Journal, september 2007)

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument We realiseren ons In 2020 –19% van de bevolking 65 jaar of ouder –22,3% van de bevolking van allochtone afkomst –meer diabetes-, meer astma/copd- en meer hartpatiënten –+/ mensen met thuiszorg (nu mensen met thuiszorg) –zorgvraag per volwassen meer dan €6.300,- (nu +/- € 3.920,-) –medicijngebruik 2,2% van het BBP (nu +/- 0,9%)

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument ,3 miljoen Nederlanders leveren bijna 47 miljoen patiënten (Volgens cijfers van patiëntenverenigingen, De Pers, augustus 2007)

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Verbetering noodzakelijk STG/ Health Management Forum: –Klein –Versnipperd –Vooral op ‘warme contact’ –Niet professioneel genoeg ( Rapport ‘Naar een volwaardige marktpositie van patiëntenorganisaties’, 2007) Ministerie van VWS –Eenmalig 10 miljoen extra om positie te versterken –Subsidies voor 2008 zeker, maar daarna… –Minister, : “Op dit moment bezie ik de systematiek voor het verstrekken van subsidies aan organisaties voor patiënten, gehandicapten en ouderen”.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Informatie

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Begrip

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Lotgenotencontact

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Belangenbehartigen

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument En online… vaak alleen een forum en een nieuwsbrief

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Zijn zorginstellingen anders? Nee.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument ‘Lifeguard’, alleen aan de top

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument In een eigen wereld

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiënt0.1 –Moet zelf naar de zorgorganisatie toekomen –Moet zelf de internetsite vinden –Wordt benaderd met informatiefolders –Wordt een website1.0 aangeboden –Mag reageren, maar niet meedoen

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Verlies van het contact

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Terwijl de ontwikkeling is… naar een zorgconsument –die wil kiezen –die als individu herkend wil worden –die betrokken wil worden –die zijn informatie overal vandaan haalt –die meer gelooft in zijn lotgenoten dan in professionals en die optimaal zijn online netwerk in zet

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Dit is de generatie die online inschrijft op producten. Zich verzamelt, organiseert en opdrachtgever wordt. Die zich verbindt en over de geografische grenzen uit de oude tijd op zoek gaat naar toegevoegde waarde en nutoptimalisatie in plaats van het winstmaximalisatie (Justien Marseille, 2006)

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Desnoods naar de farmaceut

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument2.0 29

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Health2.0 | Gezondheid2.0 | Zorg2.0

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Wat is Health2.0? New concept of healthcare wherein all the constituents (patients, physicians, providers, and payers) focus on healthcare value (outcomes/price) and use competition at the medical condition level over the full cycle of care as the catalyst for improving the safety, efficiency, quality of health care delivery.” (Scott Shreeve) Mostly, Health 2.0 is about changing relationships among stakeholders in health care. (Jane Sarasohn-Kahn, Think Health) Een wereld van de zorgconsument2.0

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Zorgconsument2.0, meerdere rollen vragerkoper publiekparticipantgebruiker informatie- verlener zorgconsument

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Zorgconsument2.0, vele activiteiten zoeken delen verbonden creëren handelen kiezen remix participeren zorgconsument

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Online 2.0-werkelijkheid in sites –Medische sites en zoekmachines (WebMD, Healthline, Google Co-op Health, MediGO, etc.) –Blogs (Web-log, blogger, carepages, etc.) –Sociale netwerk-sites (Hyves, DailyStrength, PatientsLikeMe, etc.) –Wiki’s (AskDrWiki, WikiKindney, FluWiki, etc.) –Videosites (YouTube, ICyou, DramaticHealth.com, HealthTheater.tv, etc.) –Beoordelingssites (RateMD, Dr.Score, Nursesratedoctor, etc.) –Virtuele werelden (MS Island VUmc, Support for Healing Island, etc.) –Etc.etc.etc.etc.etc.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Online werkelijkheid van 83% oNLine-ers –84% van de online-ers zoekt naar gezondheidsgerelateerde informatie –30% van de patiënten ‘googled’ voor huisartsbezoek –34% van de online-ers baseren zich op de content van anderen over gezondheidszorg en gezond leven –14% internetgebruikers publiceert online wel eens ervaringen met betrekking tot ziekte en medicijnen

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Betrouwbaar? “Patiënten uit succesvolle communities hebben een haast wetenschappelijke manier van werken, zo zorgvuldig checken ze de betrouwbaarheid van nieuwe informatie. En doordat ze ervaringsverhalen koppelen aan medische feiten, weten ze soms meer dan de arts.” (Jeanine de Bruin en Astrid Ventevogel)

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Wat wil de zorgconsument2.0 –persoonlijk Contact –open Conversatie –eigen Community –aandacht Co-creatie –geen Controle creëert betrokkenheid Patiënt

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Daar waar de mogelijkheden het beste aansluiten, de conversatie echt open is, het persoonlijk contact voor gaat en de binding het sterkst is, Daar waar het netwerk de meeste toegevoegde waarde creëert Daar gaat ook de zorgconsument2.0 naar toe.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Hoe blijf je onderdeel van het netwerk? Zorgverlener Zorgconsument2.0 Zorgverlening Patiënten vereniging

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument tips om onderdeel te worden van het netwerk 1.Ga daar waar de zorgconsument2.0 is 2.Kijk, luister en leer 3.Word betrokken 4.Co-creëer in bestaande netwerken en communities 5.Neem authentiek en transparant deel aan de conversatie 6.Wees een platform 7.Stel jezelf continu de vraag: wat wil ik voor de ander betekenen en wat betekent dat voor mij?

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Wat bepaalt jouw onderscheidend vermogen? Je kracht in het zorgnetwerk van de ander.

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Voor vandaag 1.Ga daar waar de zorgconsument2.0 is 2.Kijk, luister en leer 3.Word betrokken Patiëntenvereniging aan het woord Digitaal snacken MS Island VUmc Google, vriend of vijand? Hyves NPCF portal Mediumzorg

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Credits Deze presentatie is mede mogelijkheid door verschillende webloggers, flickr-gebruikers, sxc.hu-publiceerders, wikipedia-schrijvers, slideshare-delers en twitteraars. Zonder de verschillende gedeelde berichten, foto’s en presentaties was het maken van deze presentatie onmogelijk. Heel veel dank en laten we blijven delen. Martijn Hulst Enkele van de gebruikte foto’s zijn terug te vinden op:

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde. Martijn Hulst

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiëntenvereniging aan het woord sponsors partners mediapartners Frank van de Peppel

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Pauze sponsors partners mediapartners

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Het MS Island VUmc sponsors partners mediapartners Annete van der Goes

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Digitaal snacken sponsors partners mediapartners Jacqueline Fackeldey

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument MediumZorg: Gids in de chaos sponsors partners mediapartners Lars Gierveld en Thomas Schippers

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiënten Portal sponsors partners mediapartners Jacqueline Baardman

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Google, vriend of vijand sponsors partners mediapartners Jan Martens

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Het Wie, Wat, Waar en Waarom van Hyves sponsors partners mediapartners Hanneke Vos

© Twynstra Gudde Van Patient0.1 tot zorgconsument Patiëntenvereniging Make-over sponsors partners mediapartners Michel van Cann

Martijn Hulst Amersfoort 17 november november 2007 sponsors partners mediapartners