Koninklijke Militaire School Studiecenttum voor Stress en Trauma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Taghon Geert 2011.
Respectvolle bejegening
Lotgenotencontact.
Vraaggericht werken.
Haptonomie.
Interventie en implementatie
Workshop Knallende ruzie
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
TOTALE COMMUNICATIE.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Infotheater Omgaan met agressie.
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Dossier Empowerment.
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Emoties p
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Effectief communiceren
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Beroepshouding en beroepscode
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Agressie Intern en Extern
Connectief Connectief.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Agressie Les 2.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie
Communicatie 7e les.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Diersoortverdieping Hond
In de vuurlinie van een pos
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Koninklijke Militaire School Studiecenttum voor Stress en Trauma OMGAAN MET AGRESSIE van zorgverlener tot problem solver Erik LJL de Soir

PROGRAMMA 1. Intuïtieve benadering 2. Theoretische benadering Definitie agressie Agressie en communicatie Determinanten van gedrag Determinanten van agressief gedrag 3. Omgaan met agressie 4. Conclusies

‘Laten wij het probleem vooral niet opblazen!’ door MICHIEL SCHRADER 6 OKTOBER 2006 - NOORDWEST-OVERIJSSEL - Is er tijdens de laatste ‘long hot summer’ van 2006 een trend ontstaan? De trend van toenemende agressie richting hulpverleners? Van lastige omstanders? Je leest het veel: ambulancepersoneel dat steeds vaker het werken onmogelijk lijkt te worden gemaakt door aangeschoten, sensatiezoekend publiek in de uitgaanscentra.

INTUITIEVE BENADERING Denk aan je meest agressieve ervaring als “slachtoffer” als “agressor” Wat denk je dat de oorzaak was? Hoe verliep het proces tussen begin en einde? Was, achteraf bekeken, een andere oplossing mogelijk geweest?

DEFINITIE Agressie = gedrag van een bepaalde persoon (groep) gericht tegen een andere persoon (groep) met de bedoeling te kwetsen en dat door deze als een letsel wordt ervaren

INTERPRETATIE DEFINITIE 1. Emotioneel aspect: = Onvermogen om op een andere manier te communiceren = dikwijls uitdrukking van onmacht 2. Instrumenteel aspect = Wijze om gedrag van de andere te beïnvloeden - proactief - reactief

COMMUNICATIE Vier communicatiekanalen dus : vier vormen van agressie! Verbaal Paralinguaal Houding Handelingen dus : vier vormen van agressie!

AGRESSIE & COMMUNICATIE Verbale agressie bedreigingen uiten scheldwoorden gebruiken (“ontmenselijken”) Paralinguale agressie roepen “gekapte” toon Houding voorover leunen armen voor de borst kruisen Handelingen wijzen met de vinger/aanraken op tafel slaan met de vuist

Gedrag is functie van de wijze waarop de P de S waarneemt, ervaart !! DETERMINANTEN GEDRAG B = f(P, S) P = kenmerken van de persoon S = kenmerken van de situatie Gedrag is functie van de wijze waarop de P de S waarneemt, ervaart !!

PERSOONSKENMERKEN 1. Biologische 2. Psychologische 3. Morele

Biologische kenmerken Uiterlijke verschijning Autonoom zenuwstelsel Parasympatisch: routine situaties Orthosympathisch: stress situaties Alcohol - Drugs - Medicatie Geslacht Hormonen Hersenstructuren

Psychologische kenmerken Kennis (gebrek aan info, ambiguë info,...) Cognitieve complexiteit (zwart-wit-denkers) Perceptie van de relatie meerderwaardig vs. minderwaardig Verwachtingen t.a.v. effect van agressie op Reactie van de andere(n) Eigen gedrag Emotionele stabiliteit Angst

Morele kenmerken Maatschappelijke waarden en normen ideeën over rechten vs. plichten ideeën over middelen/doel verhouding banalisering van geweld (TV) racisme xenofobie ... Belang nagestreefde doel

SITUATIE KENMERKEN (1) Probabiliteit “aanval” op integriteit fysieke (bvb. verbod te betreden) psychologische (bvb. denigreren) morele (bvb. inbreuk op rechten van de mens) = ervaren als crisissituatie Fight/Flight-reactie

SITUATIE KENMERKEN (2) Niveau van “frustratie” door beperking vrijheid van handelen van zichzelf van dierbare anderen

SITUATIE KENMERKEN (3) Voorbeeldgedrag van andere(n) Sociale activatie  risicogedrag Grootte van de “groep”  anonimiteit Cohesie in de groep  conformisme Wij-zij-gevoel  vijandbeeld

SITUATIE KENMERKEN (4a) Stimuli met “trigger”-waarde o.b.v. vroegere (negatieve) ervaringen werken dikwijls onbewust lokken “dominante respons” uit (fight/flight)

SITUATIE KENMERKEN (4b) Voorbeelden (gevechts)uniform, wapenstok & schild elke uitdrukking van macht sensoriële (over)stimulatie (geluiden, geuren,...) hoge temperatuur grote drukte ongezonde lucht

SITUATIE KENMERKEN (5) Lichaamstaal der woede uitzetten neusvleugels opgetrokken of gefronste wenkbrauwen open gesperde of dichtgeknepen ogen wit of rood aanlopend gezicht versnelde ademhaling geklemde kaken gespannen spieren benadrukte “tic nerveux”

agressie lokt agressie uit INTERACTIE P-S Ik (wij) andere(n) risico op geweldspiraal: agressie lokt agressie uit

AGRESSIE ALS PROCES Opbouw spanning Agressief gedrag psychologisch hormonaal Agressief gedrag verbaal niet-verbaal Terugkeer tot kalmte

OMGAAN MET AGRESSIE Ken u zelf !! Kennis van oorzaak-gevolg-relaties Kennis van de concrete situatie Communicatieve vaardigheden Reactie met geweld Noodzaak = geen alternatief Wettigheid = opportuun Wettelijkheid = formeel toegelaten Evenredigheid = gepast antwoord

DO & DONT Observeer nauwkeurig Analyseer de situatie Vermijd agressie uit te lokken (cf 2 hierna): door woorden (blijf beleefd) door houding (kordate houding) door daden (correct gedrag)

gelijk hebben  gelijk krijgen DO & DONT (2) Desescalerend gedrag blijven communiceren (cf 3 hierna) meegaan in de stemming (empathische feedback) afleiding - defuzing (humor) even laten domineren isoleren van bystanders tijdelijk terugtrekken gelijk hebben  gelijk krijgen

DO & DONT (3) D.w.z. wees Wees duidelijk in wat je zegt of doet in wat je bereiken wil over uw eigen emoties D.w.z. wees specifiek (wat kan wel en wat kan niet) precies (geef duidelijk grenzen aan) assertief (zelfzekerheid - bekwaamheid) eerlijk t.o.v. jezelf & t.o.v. de andere(n) positief

DO & DONT (4) Bewaar oogcontact Respecteer “privé-territorium”  culturele verschillen !!  (fysieke) afstand

BESLUITEN Agressie = destructief B= f(P,S), ook voor agressie Effect P << Effect S Interactie  spiraal van geweld Agressie = communicatie Omgaan met agressie kan geleerd worden

Vragen? Bedenkingen?