De conversation manager. Jef Claes
WOM • Massacommunicatie + WOM – Consument beïnvloed mekaars koopgedrag – 20 ste 21 ste eeuw • Internet (overtippingpoint van succes)
internet • Gebruik dagelijks – 2009 1,5miljard gebruikers • Gebruik neemt toe – 2000 2009 verbruik X 4
internet • Begin 21 ste eeuw internet = platform – Draagkracht door bedrijven, journalisten en auteurs • Nu communicatie tussen consumenten gangbaar
Evolutie internet Informatieve web Sociale web Iedereen auteur
Evolutie internet internetgebruikManier van aankopen Iedereen webauteur
Evolutie internet •Uiting professionele contra’s•Productervaringen delen •Beïnvloeden aankoopgedrag medesurfers
web • Sociaal web: verbinding tussen mensen • Sematisch web: verbinding van kennis – Vb:
Slim web Relevante informatie Irrelevante informatie
Ultieme digitale beleving
WOM offline online Info v/d producent (1/2)
Postmoderne nomade • Consument combineert online en offline vloeiend =
Macht producent consument • Impact consument – Verbondenheid – Merkervaring delen
consument
Consument verstandgevoel Sharen emoties internet Emotionele apeal Rationele apeal
consument Veel infoStijging transparantie Consument = ervaringsdeskundige
Consument & social media
De wereld = een dorp
Groepering Voorstander merk Tegenstander merk
Consument gebruikt impact vroeger
Consument gebruikt impact nu
Ratten in KFC.
emoties No brand BRAND
emoties
Inspelen op consumententrend
Investeer in emoties • M&m’s – Merk komt tot leven – Opening Store
Consument = parttime marketeer
Zelfpositionering consument
Brein achter alles
Gênante situatie
Unilever
unilever
dove
axe
Het reisbureau
Jeroen Meus dagelijkse kost
Beslissing. internet winkel
beslissing consument kanaal Long list vs. short list info
Bedrijfs – vs. consument filosofie
• Oplossing wom Verhaal consument luisteren
aanpak Slimme/goed voorbereide consument Naïeve consument
aanpak consumentmarketeer Goede advertentie
aanpak
Genoeg = genoeg
bereik geloofwaardig80% USA3X80% USA150 X
bereik
internet “een boodschap verzinnen, de consument slikt ze wel” yeah right!
communicatie
Consument + merk
Generatie Y • Verwachten directe feedback • ½ uur tv • is te traag • Gebruikt – Internet – MP3 – Smartphone – Sociale media
Mythes Online is belangrijkstWOM is altijd vluchtig Online is minderwaardig Sommige conversaties zijn minderwaardig 1
mythes Populaire merken & conversaties Conversaties = negatieve gedachte 2
merkidentificatie • Merk = consequent en consistent
merkidentificatie conversatie activatie merk
A – merken
Harry potter
Merk perceptie Liefde voor merken + identificatie Niet vergevingsgezind
Merken maken persoonlijkheid
Merkidentificatie Sensory excellence testActiviteit over u merk op blogs Aantal fans
Merkidentificatie Merk - identificatie Positieve conversaties Positieve perceptie hefboom
KPI
LT vs. KT Missie & visie Streef missie & visie na Begrijp doelstellingen
Adverteren wordt activeren
ING bank activeert.
Activeer. faciliteer participeer Observeer
Dimensie 1 expert fan
Dimensie 2
Aanjager.
Dimensie 3
Conversatie: 6 principes Open houding eerlijkpersoonlijk engagementbedankpositief