De conversation manager. Jef Claes. WOM • Massacommunicatie + WOM – Consument beïnvloed mekaars koopgedrag – 20 ste  21 ste eeuw • Internet (overtippingpoint.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Advertisements

Wat moet ik met Sociale Media in mijn KMO? Mic Adam – Nadja Desmet.
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Bavaria Serveerdesk Zo. kan het ook!
Internet en gezondheid.  Wie heeft internet thuis?  Wie heeft een smartphone of tablet?  Wie zoekt medische informatie op het internet?  Wie neemt.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Gehaktballen met slagroom
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
We’re social, now what?. Hoe belangrijk is social media/online?
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
Van push naar pull Door: Guido Derkx - Juni 2012 ‘Het verbinden met doelgroepen door community building’
Het verleden en de toekomst van muziek.
Introducing Unify Name goes here Date goes here. Copyright © Unify GmbH & Co. KG All rights reserved. In de afgelopen tien jaar zagen we een geweldige.
Hoe kan het jou veranderen?
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
H 7, 9 HOM. haal-achter-de-viral-stanislav- veilig-internetten/
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Geluk is een werkwoord.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
10 redenen om facebook zakelijk in te zetten Anne Raaymakers.
B1 – CROSS CHANNEL: OFFLINE NAAR ONLINE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Grip op IT.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Training voorbeeld voor
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
O PLEIDING Communicatie voor woonzorgcentra Kortrijk, 10 november 2015.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 3 december 2015.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Star Style Webshop van Sarah Nelissen. Marktanalyse Web + Beter overzicht + Sneller en efficiënter + niet buiten komen VS Store + Mogelijkheid tot Passen.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
LET’s get Social.
Crowdfunding.
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Communicatie Christel
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
WAAROM ADVERTEREN IN NEWSBRANDS?
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
1.2 massamedia en internet
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

De conversation manager. Jef Claes

WOM • Massacommunicatie + WOM – Consument beïnvloed mekaars koopgedrag – 20 ste  21 ste eeuw • Internet (overtippingpoint van succes)

internet • Gebruik dagelijks – 2009  1,5miljard gebruikers • Gebruik neemt toe – 2000  2009 verbruik X 4

internet • Begin 21 ste eeuw internet = platform – Draagkracht door bedrijven, journalisten en auteurs • Nu  communicatie tussen consumenten gangbaar

Evolutie internet Informatieve web Sociale web Iedereen auteur

Evolutie internet internetgebruikManier van aankopen Iedereen webauteur

Evolutie internet •Uiting professionele contra’s•Productervaringen delen •Beïnvloeden aankoopgedrag medesurfers

web • Sociaal web: verbinding tussen mensen • Sematisch web: verbinding van kennis – Vb:

Slim web Relevante informatie Irrelevante informatie

Ultieme digitale beleving

WOM offline online Info v/d producent (1/2)

Postmoderne nomade • Consument combineert online en offline vloeiend =

Macht producent  consument • Impact consument – Verbondenheid – Merkervaring delen

consument

Consument verstandgevoel Sharen emoties internet Emotionele apeal Rationele apeal

consument Veel infoStijging transparantie Consument = ervaringsdeskundige

Consument & social media

De wereld = een dorp

Groepering Voorstander merk Tegenstander merk

Consument gebruikt impact vroeger

Consument gebruikt impact nu

Ratten in KFC.

emoties No brand BRAND

emoties

Inspelen op consumententrend

Investeer in emoties • M&m’s – Merk komt tot leven – Opening Store

Consument = parttime marketeer

Zelfpositionering consument

Brein achter alles

Gênante situatie

Unilever

unilever

dove

axe

Het reisbureau

Jeroen Meus dagelijkse kost

Beslissing. internet winkel

beslissing consument kanaal Long list vs. short list info

Bedrijfs – vs. consument filosofie

• Oplossing wom Verhaal consument luisteren

aanpak Slimme/goed voorbereide consument Naïeve consument

aanpak consumentmarketeer Goede advertentie

aanpak

Genoeg = genoeg

bereik geloofwaardig80% USA3X80% USA150 X

bereik

internet “een boodschap verzinnen, de consument slikt ze wel” yeah right!

communicatie

Consument + merk

Generatie Y • Verwachten directe feedback • ½ uur tv • is te traag • Gebruikt – Internet – MP3 – Smartphone – Sociale media

Mythes Online is belangrijkstWOM is altijd vluchtig Online is minderwaardig Sommige conversaties zijn minderwaardig 1

mythes Populaire merken & conversaties Conversaties = negatieve gedachte 2

merkidentificatie • Merk = consequent en consistent

merkidentificatie conversatie activatie merk

A – merken

Harry potter

Merk perceptie Liefde voor merken + identificatie Niet vergevingsgezind

Merken maken persoonlijkheid

Merkidentificatie Sensory excellence testActiviteit over u merk op blogs Aantal fans

Merkidentificatie Merk - identificatie Positieve conversaties Positieve perceptie hefboom

KPI

LT vs. KT Missie & visie Streef missie & visie na Begrijp doelstellingen

Adverteren wordt activeren

ING bank activeert.

Activeer. faciliteer participeer Observeer

Dimensie 1 expert fan

Dimensie 2

Aanjager.

Dimensie 3

Conversatie: 6 principes Open houding eerlijkpersoonlijk engagementbedankpositief