Games en bibliotheken een symbolisch dossier Stefaan Froyman VSPW Gent 12 januari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Fix je Risk.
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
GAMES in het onderwijs.
Edushock leerfestival
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Dienst Time Out Projecten
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Marco Oving Projectleider
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Mr. Guide Zoek, vind en vergelijk je avond uit… Human Technology – Hanzehogeschool Groningen.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
wiki’s opzetten en implementeren
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Arnold Lobbrecht Lenvis in het kort Arnold Lobbrecht
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Cultuurparticipatie bij jongeren
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Games, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Succesvol ondernemen met games Copyright: geen. Gebruik dit gerust, noem alleen ff onze naam!
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
1. 2 De toetssteen en het Bijzonder Comité Herinneringseducatie.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Mark Overmars Universiteit Utrecht
Computerspelletjes woensdag 24 februari Computerspelletjes De spelende mens.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Gino Vanherweghe. -Een aanzet tot… mogelijkheden en suggesties aanbieden, geen ‘volledigheid’. -Snel evoluerende wereld -Opkomst tablets-iPads -Focus.
Digitale VDAB profielen
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Wat hebben een pizza-automaat, VR-simulaties, serious gaming, melk- en kookrobots en de bibliotheek met elkaar gemeen?
Transcript van de presentatie:

Games en bibliotheken een symbolisch dossier Stefaan Froyman VSPW Gent 12 januari 2012

Overzicht •Ludofobie of Ludologie •Historiek en stand van zaken •Start to Game evaluatie en Level 2 •Games en bibliotheken in Vlaanderen en Nederland •De gamewereld anno 2011 •Proactief zijn in een technologisch snel evoluerende omgeving: Het Vlaamse Game-portaal?

Ludofobie of ludologie symbolisch dossier

Ludologie: Games als cultuurfenomeen •Steven JohnsonSteven Johnson •New Babylon, the world of homo ludensNew Babylon, the world of homo ludens •Content is king,context, linking, interaction, experience is queen •Game-study –Ludologie en Ludologists •Cijfergegevens –Few parents playing with their childrenFew parents playing with their children –Belgian EntertainmentBelgian Entertainment –Entertainment Software AssociationEntertainment Software Association

Ludofobie •Ongenuanceerde, dubbelzinnige beeldvorming •IntroIntro •Nadelen en gevaren –Geweldbevorderend, geweldtolererend (kort)Geweldbevorderend, geweldtolererend –Verslavend (sociale aspect, groepsdruk) –Belastend voor ledematen –Epilepsiebevorderend –Duur –Politieke gamesPolitieke games –Onderzoek: stimulatie, reductie of geen verband? •Voordelen –Doorzettingsvermogen –Vaardigheden als problem solving (inzicht/keuzes maken), sociale intelligentie, reactiesnelheid (fysiek als mentaal), hand/brein/oog coördinatie, creativiteit, achtergrondkennis, ruimtelijke vaardigheid, …problem solving achtergrondkennisruimtelijke vaardigheid

Aanbod games •Gaming-industry –Consoles, handhelds

Aanbod games Provincie West-Vlaanderen

Aanbod games •Gaming-industry –Game-developers – Independant gamesIndependant games

Aanbod games Provincie West-Vlaanderen

Aanbod games •Gaming-industry –The future is onlineThe future

Aanbod games •Soorten games (overlapping!) –Windows games of casual games (bigfishgames, popcap)bigfishgamespopcap –Arcade games (Coffee Break Arcade, Arcadeboss), Retro gaming (UK), classic gaming (USA) (auteursrecht)Arcade games Coffee Break ArcadeArcadebossRetro gaming –Abandon-games (Abandonia, Abandoneer)AbandoniaAbandoneer –Flash (Flashgames.net), Shockwave (Shockwave.com), Java games (plugins)Flashgames.netShockwave.comJava games –Console games (Playstation 2,3, X-box, Wii, PSP, Nintendo DS Lite, Vtech)Playstation 2,3X-boxWiiPSP, Nintendo DS Lite Vtech –Pc-games en andere platformenandere platformen –Onlinegames (Zylom, MMPORG (WOW Runescape)ZylomMMPORGWOWRunescape –Serious-gaming (mobiliteit, zorg en veiligheid)Serious-gaming –Commercial-games (Acne)Acne –Persuasive-games, DarfurPersuasive-gamesDarfur

Aanbod games •Game-genres –Action games (platform-fps-tps) –Adventure games (levels) –Fighting games –Puzzle games –Role playing games –Simulation games –Sports games –Strategy games –…

Games en educatie •ICT en gamen als vierde basisvaardigheid •Serious games, games ontwerp, inpassing commerciële games in curriculum •Cognitieve elementen; aanzet, sandbox •Opgelet: nieuwe leeromgeving niet vullen met traditionele inhoud!

NICAM •Op basis van vragenlijst •Leeftijdsadvies (AL,6,9,12,16) + 6 picto’s: reden van advies •Kind en Media •Download pictogrammen •En in België?

Bekijk het maar •Informatieve site voor kinderen om kennis te maken met Kijkwijzer •Dit gebeurt bijvoorbeeld door een kwis of testclassificatie •Met rubriek over games •weetwatzegamen.nlweetwatzegamen.nl

PEGI •Op basis van vragenlijsten •Advies en beheer door NICAM •7 picto’s, 5 leeftijden (3+,7+,12+,16+,18+) •PEGI-online voor online-spellen

Games en bibliotheken •Voorzet Steven JohnsonSteven Johnson •Doelstelling openbare bibliotheken – opvoeding (leesbevordering) •Evolutie: ruimer cultureel aanbod, concurrentie digitaal entertainment: muziek, tv, film, games •Spiegeleffect nodig? Keuze tussen boekenbib of bib met boeken, strips, muziek, film, games, bordspellen, partituren,… •Achtergrondgevechten (cfr audiovisuele media, nichegenres, beeldverhalen): liefde voor het boekenvak, verzet tegen nieuwe technologie, gameplay is moeilijk meetbaar, jongerencultuurfenomeen, de bib is geen lunapark

Historiek en SVZ symbolisch dossier •WINOB-Studiedag Games en bibliotheken 2008 •Onduidelijkheid uitlenen van fysieke games •Gedoogbeleid •Overleg met de Game-sector •Expliciete toelating vereist •White-lists opgesteld door Bibnet •Regelgeving catalografie Games en centrale invoer •Rechtszaak Bib Kortrijk – BEA om duidelijkheid te scheppen •Onduidelijkheid uitlenen van fysieke games •Gedeelde besluitvorming vs Centrale besluitvorming •Klein segment van de werking vs Core Business •Nieuwe ervaringen vs Juridische ervaring •Overheid vs Privé

Start to Game symbolisch dossier •WINOB-Studiedag Games en bibliotheken 2008 •Rondvraag belangstelling om met games te werken •2009: opstart project Start to Game •Inhoudelijke doelstelling –Informatie en educatie over games –Zelf games spelen en ervaren –Mensen samen brengen rond games –Bibliotheken evolueren mee met het aanbod en omarmen nieuwe technologieën om hun missie hedendaags te vervullen •Praktische doelstelling –Aanbieden gameroom –Vorming voor bibmedewerkers –Info-avond voor doelgroepen –Gamenamiddag of avond voor kinderen/jeugd

Start to Game symbolisch dossier

•Statistieken –25 % meisjes/vrouwen – 75 % jongens/mannen –50,22 jonger dan 13 jaar –32,64 % tussen 13 en 19 jaar –5,17 % tussen 19 en 30 jaar –8,57 % tussen 30 en 50 jaar –3,40 % ouder dan 50 jaar –677 unieke gebruikers geregistreerd –2257 reservaties van gemiddeld 26 minuten in 5 bibliotheken –Piekdag is woensdag, en dan afhankelijk van openingsuren do-vrij-za •Kwalitatieve conclusies –Betekenisvolle aantrekkingskracht bij kinderen en jongeren en nieuwe jongeren blijven komen –Het gamen was vooral een sociale aangelegenheid; gebeurde in groep –Doelstelling om ook het oudere publiek te bereiken was niet geslaagd, ook de introducties liepen niet vlot

Start to Game symbolisch dossier •Nodige bijsturingen –Formaat gameroom / montagetijd –Samenstelling gamepakket –Sterker voorbereidend parcours voor medewerkers –Fiches van de verschillende platformen / spellen •Positieve zaken –Globaal concept –Aantrekkingskracht van het meubel – better than home –Promotiematerialen –Enthousiasme bij de jeugd en vraag naar permanente opstelling •Pijnpunten –Aversie bij het personeel door drempelvrees of ondeskundigheid –Ownership en train-the-trainer nodig maar niet op iedereen overdraagbaar (vergelijking: strips) –Fysieke locatie is belangrijk om perceptie van belasting tegen te gaan – hoe groter het draagvlak hoe lager de perceptie van overlast

Start to Game symbolisch dossier •Aversie van het personeel –Leescultuur vs Beeldcultuur –Samenstelling personeelsbestand : leeftijd en geslacht –De stilte wordt doorbroken •Verderzetten van het project –Financiële overbrugging –Weinig expertise / tijd: moeilijk voor kleine en middelgrote bibliotheken –Kleinschaligheid vs Expertiseopbouw •Identificatie van bibliotheken met games –Weinig interesse in de info-avonden

Start to Game symbolisch dossier •Vervolg: Start to Game level 2 •Bijsturingen –Move en Kinect –Meer aandacht infosessies personeel –Sterkere evaluatie –Afwerking van begeleidend materiaal –Opstarten Gametoernooi Beste Bib Gamer –Aanvulling met Game-Flightcase

Start to Game symbolisch dossier

Games en bibliotheken in Vlaanderen en Nederland

Gamewereld anno 2011 •Marktverschuiving –PC – Consoles – Online – Mobiel –Nieuwe consoles? –Handheld Consoles •Marktverbreding –Social Software gaming –Applications –Cloudgaming en Onlinegaming –Nwe businessmodellen met Micro-Payments en sequels –Gamification: het proces om gameplay en gametechnologie te gebruiken om problemen op te lossen en gebruikers te stimuleren –Serious Games – Retro Gaming – Art gaming – indie gaming •Game-based learning

En de bibliotheken? •Hoe kunnen bibliotheken inspelen op deze evoluties?

Tijd voor een spelletje

En de bibliotheken? •KID Management (Josje Calff) •(Fysiek uitlenen van games) (Data) •Aanbod selecteren en game uitrusting in de bib (Informatie) –Eigen initiatief –Honeygaming Beesmart –Gametracs Pimc –App bv •Informatie over games, advieslijsten en lezingen door game-experts (Kennis)

En de bibliotheken? Provincie West-Vlaanderen •Vlaams Game Platform? •Oorsprong: –De toekomst van het gamen is online –Groeiend aanbod met keuzestress –Versterking van de fysieke mogelijkheden –Let’s Game / Martine Delfos –Symposium over gamen en autisme ihkv de publicatie Gamen en autisme door Herm Kisjes en Erno Mijland –Studiedossier Next Level over online spelplatformen voor de jeugd –Populariteit van spellenluiken van social software platformen –Strategie van consoleplatformen en opkomst van arcade en minigames –Weinig tot geen gecontroleerde omgevingen (Mybee, Mediasmarties) –Buffer tegen vervlakking –De praktijk LinkedIn Groups •Group: Virtuality: SIG Serious Gaming, Virtuele Werelden en Simulaties gericht op HBO & WO Jantina Huizenga has started a discussion: Docenten gezocht die games inzetten in de les. Volgens mij moeten ze er zijn, maar waar? Als je wilt delen hoe je games in zet in de les en wat je ervaringen hiermee zijn, stuur me dan een berichtje. Docenten gezocht die games inzetten in de les. Volgens mij moeten ze er zijn, maar waar? Als je wilt delen hoe je games in zet in de les en wat je ervaringen hiermee zijn, stuur me dan een berichtje.

Vlaams gameplatform? •Sterkte –Ruim aantal partnes mogelijk zowel binnen overheid, onderwijs, studierichtingen –Koppelen aan experten uit de gamescène –Verruiming naar andere game experimenten: EPICS –Kwaliteitslabel en promotievrije omgeving •Vorm: –Focus op casual games met meerwaarde op vlak van spelstructuur, design –Testbed voor experimenten rond serious games –Aanbod en werving van internationale, educatieve en originele seriousgames (gamesforchange.org) –Game-tagging rond inhoud en vaardighedenmodule –Koppeling aan vakgebieden voor het onderwijs –Verslavingsattendering –Leeftijds- en inhoudspictogrammen (PEGI) –Grafische aantrekkelijke interface met beperkt aanbod en button/tiles opbouw •Toekomst: –Mogelijkheid tot online-gametoernooien (Asobrain Games, Gamecenter Apple)

Vlaams gameplatform? •Haalbaarheid? –Ja, indien consolideren van middelen –Opbouw expertise –Crowdsourcing

Vlaams gameplatform? •Seminarie Gamedidactiek bij Surfnet •Universiteiten van Nijmegen, Leuven, Newcastle en Pretoria krijgen Euro subsidie om taalgames te ontwikkelen om jongeren en volwassenen te helpen om een vreemde taal te leren

Vlaams gameplatform?

Enkele bronnen

Duidelijk?