Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap Onderzoek Maatschappelijke spin-off van side-events Wereldkampioenschap CP Voetbal 2011 Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap
Inhoud Lectoraat Sportwetenschap Opdracht WK CP voetbal Onderzoeksvraag Theorie Methode Resultaten Discussie
1. Lectoraat sportwetenschap Healthy ageing Ondernemerschap Beroepspraktijk Stimuleren van sport en bewegen Motorisch leren Optimaliseren van sport en presteren Ondernemen en sportbeleid Opleiden van nieuwsgierige sportprofessionals SportsFieldLab Groningen Bewegingslab Inspanningslab Outdoorlab; ICT en sensoren Observatielab Neuropsychologisch lab
2. Opdracht WK-CP Voetbal Cerebral Palsy Speelsteden Emmen, Assen en Hoogeveen Drenthe: aangepast sporten Juni 2011 29 side-events
Doelen side-events Drie typen projecten (bid-book): Focus op publiciteit genereren Focus op integratie Focus op sportstimulering
Onderzoek Kennis opdoen over de rol van side-events in het realiseren van een maatschappelijk Sportevenement.
3. Onderzoeksvraag Maatschappelijke Spin-off van sportevenementen vergroten: Hoe kan door middel van verschillende typen side-events de maatschappelijke spin-off van het WK CP-voetbal op efficiënte wijze vergroot worden?
Vragen Productiviteit Bijdrage side-events aan hoofdevenement? Bewustwoording bij bezoekers vergroten? Stimuleren van (aangepast) sporten in regio? Netwerk Scholen verbinden aan evenementen? Maatschappelijke organisaties verbinden?
4. Theorie Sport kan maatschappelijke waarde creëren: Economische betekenis Betekenis voor karaktervorming Betekenis voor gezondheid Betekenis voor duurzaamheid Sociale betekenis Culturele betekenis Bron: Van Bottenburg & Schuyt (1996); Van Eekeren (2007)
Sociale betekenis Sociale binding en onderscheiding > netwerk Identiteitvorming (re)socialisatie van een individu > vrijwilligers activeren Integratie en emancipatie > kennis en beeld van aangepast sporten
Culturele betekenis Identificatie Boodschap overbrengen
Mape-spectrum Bron: Boukaert (1990)
5. Methode Input: factsheets Proces: 19 interviews scholen interviews betrokken stakeholders Output en effect Vragenlijsten WK CP (n=234) Vragenlijsten side-events 4x4 en 7x7 (n=288) Vragenlijsten side-events CP (n=35)
6. Resultaten 4 tegen 4 en 7 tegen 7 toernooi 36,8% 29,1% 56,8% 43,2% 34,1%
Effecten t.a.v. hoofd-event Side-events aangepast sporten 6,3% 22,9% 68,8% 8,3% 93,8%
Hoe In aanraking met toernooi? Percentage
Bewustwording bezoekers 4,48 4,07 3,53 3,03 Effecten van bezoek (bezoekers 4x4 en 7x7 ORANJE en bezoekers side-events aangepast sporten BLAUW)
Deelnemers (aantal/duur) Kinderen in beweging Identificatie Activiteit Deelnemers (aantal/duur) Uren bewegen Kosten Kosten p.d. 4 tegen 4 toernooien 519 deelnemers 2,5 uur 1298 uur € 20.185 € 39 7 tegen 7 toernooien 340 deelnemers 2 uur 680 uur € 16.292 € 48 Sportdagen aangepast sporten 60 deelnemers 120 uur € 4.470 € 75 Voetbalmiddag 20 deelnemers + 300 passanten ½ uur 190 uur € 4.306 € 13 Totaal 1.239 2.288 uur € 45.253 € 36
Effecten t.a.v. stimuleren Deelnemers (7x7) Alle bezoekers Ongeorganiseerd sporten Ja 83,8% Nee 16,2% Ja 61,9% Nee 38,1 Lid sportvereniging Ja 86,8% Nee 13,2% Ja 54,1% Nee 45,9% Stimulering tot meer sporten? Ja 42,6% Nee 23,6% Weet niet 33,8% Ja 23,5% Nee 53,7% Weet niet 22,8% Bezoekers hoofdevenement: 25,6 % gestimuleerd, 56,8 % niet gestimuleerd om te sporten
Netwerk: scholen binden Succes- en faalfactoren op basis van 19 interviews op scholen Binding combinatiefunctionaris en afstand tot evenement in stad geen effect. Succesfactoren Faalfactoren Primair onderwijs Persoonlijk gesprek Kost tijd en energie Eerder benaderen Benadering via mail Werk uit handen nemen Vaste evenementen Toernooien combineren Jaarplanning Voortgezet onderwijs Late benadering Werkdruk Geen aansluiting visie Enthousiasmeren Onduidelijke informatie Heldere informatie Benadering per mail
Netwerk: resultaten 29 verschillende side-events Ongeveer 100 deelnemende scholen Ongeveer 50 maatschappelijke partijen 333 scholen en 20 maatschappelijke instellingen ontvingen het lesboekje
7. Discussie Maatschappelijke waarden meetbaar maken en beter vergelijkbaar: heldere definities? Zijn gesubsidieerde side-events daadwerkelijk een meerwaarde om de maatschappelijke waarde te vergroten? Is het verstandig om juist scholen te betrekken bij de side-events? Leerpunten?
Auteurs: Hans Slender Wendy Hoek Jasper de Vries Opdrachtgever: SportDrenthe Mieke Zijl Onderzoeksgroep: Kamil Dammer, Lieuwe Geesing, Anniek Hendriks, Wander Hielkema, Maurice Mulderij, Anne Neuteboom, Bart Plasman, Eva Pot, Jens Randelzhover, Ronald Slangenberg, Maikel Takken, Yusuf Tatiev, Philip Tiekink, Eline de Vries, Robbert Zonderland, Erwin Zwart Aan dit onderzoek hebben bijgedragen: Jan-Hein Evers, Frony Babois, Rowena Drenth, Paul Hover,Stef de Jonge, Ab van der Velde, Aly Postma, Jonathan van den Akker, Rianne Bijl, Ewoud Kamphuis, Rutger Mulder, Vincent Mooi, Angelique Bloemberg