Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Het tweede werkstuk.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
situationeel leiderschap
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Actuele vraagstukken & Duurzame oplossingen
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Discipelschap.
Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Workshop Gesprekken voeren, spreken en schrijven.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Op weg naar de projectproducten
Lesgeven en begeleiden
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Handleiding netwerkkaart PGOsupport
Eigenaardig hoe dit uitkomt.
Deltion College Engels A1 Spreken/ [Edu/001] thema: My name is…
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Een levensboek voor ouderen
Dilemmatest vroeger en nu © 2013 Museum Elisabeth Weeshuis
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
Schrijven met een strategie
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Uitleg persoonsvorm (pv)
Blok 6.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Nieuwsbrief Augustus 2015 Personele zaken Juf Amy is gestart in groep 8. Zij en de kinderen hebben er al twee leuke dagen opzitten. We wensen haar veel.
Trans World Radio Laat het Evangelie overal horen!
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Methodiek: Plancyclus
Eigenaardig hoe dit uitkomt. Zelfs als je niet religieus bent, zou je dit moeten lezen …
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
© UNIEK IN DE KLAS.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Thema 4: Zo bereik je meer
blok 2 les 4: contact met elkaar
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Hoe maak ik een goede samenvatting?
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 1.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Workshop Lezen en Luisteren Ella Bohnenn / Fouke Jansen Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Toelichting Nederlandse taal Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Toelichting Nederlandse taal

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve De handreiking Voorbeeldsituaties Voorbeelden Voortgang en stappenplan Kenmerken van de niveaus voor de deelnemers Kenmerken van de niveaus voor begeleiders van deelnemers Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Voorbeeldsituaties Opdracht Luistertekst Een e-mail verzenden Schat globaal het niveau van de tekst in. Bepaal het niveau van de tekst met behulp van de Standaarden en eindtermen ve. Gebruik hiervoor de tekstkenmerken. Bepaal wat een luisteraar op niveau 1F moet kunnen met deze tekst. Gebruik hiervoor de beschrijving van de taak en de kenmerken van de taakuitvoering. Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Voorbeelden Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Voortgang Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Stappenplan Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Deelnemersversie Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Versie voor begeleiders van deelnemers Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Kennismaking Handreiking Bladeropdracht U heeft een leestekst en u wilt kijken of uw beoordeling van het niveau goed is. Waar vindt u vergelijkingsmateriaal? U heeft een cursist iets onder niveau 2F en hij komt niet verder met luisteren. Waar kunt u mogelijk tips vinden? U heeft contact met een direct leidinggevende op de werkvloer waar een cursus taal op de werkvloer wordt gegeven. Hij heeft geen inzicht in de verschillende niveaus. Waarmee kunt u hem helpen? 4.. Een cursist van u wil graag meer idee krijgen van hij moet kunnen om niveau 2F lezen te bereiken. Wat kunt u hem geven? 5. U heeft behoefte aan voorbeelden van oefenmateriaal en oefensituaties voor uw cursist. Waar vindt u die? Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Riet is al oma van een aantal kleinkinderen. Heeft heel lang geaarzeld voordat ze op cursus durfde te gaan. Is een half jaar uit de roulatie geweest ivm hernia operatie. Is na de meivakantie weer begonnen met werken. Kan technisch lezen maar schrikt van teksten die er lang of moeilijk uitzien. Ze weet niet waar ze moet beginnen en struikelt over formeel taalgebruik. Vanwege haar gezondheidsproblemen krijgt ze nogal eens brieven van het ziekenhuis, de arts of de verzekering. Ze weet dat de brieven belangrijk zijn maar ze komt meestal niet verder dan de eerste paar zinnen en stopt er dan mee. Casus Lezen: Riet Bekijk de niveaubeschrijvingen Lezen in de standaarden. Op welk niveau schat u Riet in? Bekijk de kenmerken van de taakuitvoering. Waar kan Riet moeite mee hebben? Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Riet gaat oefenen met de brief van de bedrijfsarts: -Ze herkent de tekst als formele brief. -Ze begrijpt dat de brief voor de heer Zandvoort is. -Ze begrijpt ook dat de brief van A. Leger komt. -Ze herkent de datum en de tijd en leidt daaruit af dat het om een afspraak gaat. -Ze begrijpt niet met wie de heer Zandvoort een afspraak heeft en waarom. -Ze haalt niet uit de tekst dat de afspraak verplicht is en dat de heer Zandvoort een aantal zaken moet meenemen. -Ze struikelt over zinsdelen als ‘Op verzoek van de leidinggevende, verpakking voorgeschreven medicijnen’ en een lange zin als: ‘U bent verplicht om naar dit spreekuur te komen, ook als u weer aan het werk hebt en geen klachten meer heeft.’ Casus Lezen: Riet Zoek de bedrijfsbrief op bij de voorbeelden (Voorbeelden, blz 3 Handreiking). Bekijk de kenmerken van de taakuitvoering. Voor welke kenmerken zit Riet op niveau 1F? En voor welke niet? Hoe gaat u haar helpen? Welke materialen uit de Handreiking kunt u hierbij gebruiken? Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Frits heeft speciaal onderwijs achter de rug. Hij werkt op een vuil- verwerkingsbedrijf. Hij heeft zichtbaar problemen met sociale vaardigheden. Is onzeker en laat dat zien door een grote mond. Is snel afgeleid en heeft moeite aandachtig te blijven luisteren. Als het over bekende onderwerpen gaat, lukt het nog wel maar zodra het onderwerp iets verder van zijn bed is, raakt hij snel de draad kwijt. Meestal haakt hij af als hij woorden hoort die hij niet kent of als hij te veel informatie tegelijkertijd hoort. Als hij eenmaal afgehaakt is, lukt het hem vaak niet de draad van het verhaal weer op te pakken. Hij kan wel details vertellen maar hij kan de kern van het verhaal niet navertellen. Casus Luisteren: Frits Bekijk de niveaubeschrijvingen luisteren in de standaarden. Op welk niveau schat u Frits in? Bekijk de kenmerken van de taakuitvoering. Waar kan Frits moeite mee hebben? Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve Frits luistert in de les naar een televisiefragment waarin een vrouw herinneringen ophaalt aan de Tweede Wereldoorlog: -Hij begrijpt dat de vrouw vertelt over haar herinneringen aan de oorlog. -Hij begrijpt niet waarom de vrouw over de armoede vertelt in 1940. -Hij begrijpt het verhaal over de vader van het vriendinnetje maar nie niet waarom de vrouw dat op dat moment vertelt. -Hij begrijpt niet wat het doel van het programma is en waarom het op tv is (het programma wordt rond 4 mei uitgezonden). http://www.youtube.com/watch?v=SebGrjKQYFg Casus Lezen: Frits Luister en kijk naar het fragment. Bekijk de kenmerken van de taakuitvoering bij luisteren. Voor welke kenmerken zit Frits op niveau 2F en voor welke nog niet? Hoe gaat u Frits helpen? Welke materialen uit de Handreiking kunt u hierbij gebruiken? Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve

Dank voor jullie inzet en aandacht! Handreiking bij de standaarden en eindtermen ve