OGSM Template Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Bijeenkomst Fairtrade Gemeenten Het benaderen van bedrijven
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Het genereren van LEADS!
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Een startersgids voor innovatie
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Henriëtte Sperling, 12 december 2014
Het nut van Business Planning
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Nike Supply Chain Management
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Online marketing Expert (in een week)
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
4. Online strategie Internet scorecard
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
OBJECTIVE: Medellín Secret is een duurzaam merk door het neer te zetten als HET koffiemerk voor levensgenietende vrienden. GOALS STRATEGIES.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Winkelstraat de Heurne
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Businessplan op 1A4; word succesvoller met OGSM
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Uitkomsten Beste Werkgevers
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
What will you do to change the
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Persoonlijk Leiderschap
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Reflector Big Five Personality
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

OGSM Template Businessplan op 1 A4; word succesvol met OGSM

koffiemerk voor levensgenietende vrienden. Objective: Medellín Secret is een duurzaam merk door het neer te zetten als HET koffiemerk voor levensgenietende vrienden. GOALS STRATEGIES DASHBOARD ACTIEPLAN (WHO, WHEN) Duurzaam merk: - Gemiddelde omzet euro xx/ maand - Gemiddelde hoeveelheid verkochte koffie xx/ maand Cash positief Alle stakeholders (boeren, brander, etc) verdienen er goed aan HET koffiemerk: - 95% van horeca en retailers die MS voert geeft aan dat MS hun business versterkt - 95% van klanten geeft aan trots te zijn MS te drinken - 80% van klanten geeft aan het MS verhaal te delen Levensgenieter: - 95% van klanten associeert MS met een of meer plaatsen, merken en/of mensen die voor hen 'genieten' uitstralen Vrienden vertellen het verhaal door hen mede- eigenaar van het merk te maken ≥ 60 ambassadeurs ≥ 2 acties per vriend > € 400.000 aan door vrienden gekochte aandelen Medellín Secret heeft vrienden door maken ‘vrienden-wish list’ en deze te benaderen Mede-eigenaarschap is aantrekkelijk voor alle partijen door opstellen financieel plan Ambassadeurs voelen zich betrokken door 2 maal per jaar informele meeting te organiseren Vrienden aandeelhouders hebben passende beloning door dividend in koffie uit te betalen Vrienden helpen om het merk succesvol te maken door elke maand een marketing council te organiseren met een specifiek onderwerp Het Medellín Secret verhaal is gemakkelijk door te vertellen door inspirerend en eenvoudig POS materiaal 100% POS materiaal heeft aanleiding om verhaal te vertellen 100% POS executie Inspirerend verkoopverhaal door ontstaansgeschiedenis als basis te nemen Het product vertelt het verhaal door ontwikkelen opvallende en merk-waardige koffie verpakking en display Functioneel POS materiaal dat verhaal vertelt door ontwikkelen Medellin Secret kopjes, suikerzakjes en waterglaasjes Verhaal is ook op schrift door maken kleine flyer Efficiënte organisatie door operatie uit handen te geven aan grote, ambachtelijke brander Operationele kosten zijn maximaal xx% van omzet Medellín Secret heeft unieke positie in portfolio van brander Distributienetwerk en werkwijze van brander sluiten aan op Medellín Secret merk Shortlist van mogelijke operationele partners door selecteren van grote ambachtelijke branders met gevoel voor merken Operationele partner gekozen door gesprekken waarbij merkgevoel, aanpak en persoonlijke klik de beslissingscriteria zijn Succesvolle en merk-waardige samenwerking door gezamenlijk overeenkomen SLA Bijsturing waar nodig door periodieke keuring, mystery visits bij winkels en elk kwartaal monitoren SLA 4. Medellín Secret is verkrijgbaar met juiste verhaal door verkoop via website en betere onafhankelijke koffiespeciaalzaken Omzet bij koffiespeciaalzaken ≥ €xx, via website ≥ €xx Verhaal wordt in 80% van gevallen verteld bij koffiespeciaalzaken (mystery shopping) Op website is verhaal eerste wat je ziet Juiste netwerk van koffiespeciaalzaken door gericht flagships te benoemen en te benaderen Koffiespeciaalzaken zijn geïnspireerd en geoutilleerd om Medellín Secret te verkopen door het realiseren van reguliere acties en proeverijen Excellente websales door aanbieden losse verkoop, abonnementen en kortingsacties voor vrienden 5. Meer levensgenieters kennen Medellín Secret door het genereren van free publicity als hét culturele koffiemerk van Nederland Geholpen merkbekendheid stijgt 15% per jaar >24 PR momenten per jaar via media waar levensgenieters komen Relevante PR door relevante insteken te definiëren van Medellín Secret verhaal (MVO, marketing, sales, ondernemerschap, etc) en hierop een PR plan te schrijven en uit te voeren Meerdere ingangen voor PR door vrienden gericht te vragen om relevante, persoonlijke perscontacten Gerichte PR door gebruiken te maken van online netwerk (bv. linked-in) Rumour around the brand door PR uitingen te verzamelen op website Titel presentatie

www.businessopeners.nl All rights reserved OBJECTIVE: Jeep is de meest succesvolle auto in het 4-wheel premium segment door het Jeep- gevoel terug te brengen GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN Meest succesvolle: Hoogste marktaandeel 4-wheel auto’s > € 50K (ACN) Aantal verkochte Jeeps > 5.000 Gemiddelde marge Jeep > 20% Jeep gevoel: Jeep heeft de hoogste merkvoorkeur van ‘avontuurlijke’ auto’s 75% Jeep rijders beveelt Jeep aan (NPS = ) 1. Jeep wordt gezien als een onderscheidende auto door een op het authentieke merk gerichte campagne Score op onderscheidend > 7.5 (Censydiam) Reclame waardering >7.5 (STER) > 25.000 bezoekers op site > 12.500 unieke bezoekers bij dealers Relevant reclame concept door als uitgangspunt te nemen dat Jeep een segment is geworden ipv een merk (‘het is pas echt een Jeep als er Jeep op staat’) Concept breed neergezet door het uit te werken in atl en btl executies Concept komt tot zijn recht door plaatsing in Jeep umfeld (lifestyle) Authenticiteit is belangrijkste take away van klant door bedenken en realiseren relevante Guerrilla acties 2. Het Jeep merk leeft op de winkelvloer door de uitstraling en het gedrag van de verkoper echt Jeep te maken Merkvoorkeur klant stijgt met 12% door dealerbezoek 80% van klanten ervaart Jeep merk-(waarden) bij de dealer 80% verkopers gedraagt zich merk-waardig 100% executie Jeep POS Jeep merk is gedefinieerd in gedrag en uitstraling door intern en extern onderzoek Uitrolplan per dealer door need/gap situatie scan bij dealers Medewerkers weten wat merk-waardig Jeep gedrag is door organiseren van workshops Jeep dealers hebben merk-waardige showroom door organiseren aankleed wedstrijd met Jeep-waardige prijzen Jeep dealers blijven zich merk-waardig gedragen door inzetten mystery shopper programma op Jeepgedrag en -uitstraling 3. Jeep modellen zijn gewild door lancering van nieuwe modellen met authentieke uitstraling in state of the art uitvoering Klantwaardering Jeep modellen + 0.5pt. tov klantwaardering andere auto’s in segment Thought leader feedback > 1500 verkochte nieuwe modellen Top 3 bekend waarmee klanten/prospects unieke Jeep gevoel krijgen door dit te onderzoeken Weten welk gemak klanten/prospects in hun auto willen door te onderzoeken Relevante nieuwe modellen beschikbaar door voor klant/prospect belangrijke authentieke look elementen te combineren met voor hen belangrijke state of the art uitvoering Dealers verkopen graag nieuwe modellen door uitrollen aantrekkelijke en op Jeep merk ontwikkeld incentive constructie voor dealers Onderscheid van nieuwe modellen duidelijk door uitvoeren PR stunts met Jeeps op moeilijk bereikbare plaatsen Start om 15:00 4. Jeep rijders en prospects zijn trots op hun Jeep door het organiseren van echte Jeep safari’s en rij-experiences 80% Jeep rijders en 40% prospects voelt zich ‘Trots’ 70% klanten en 50% prospects is bekend met safari’s/ rij experiences > 1500 deelnemers aan safari’s >10.000 deelnemers rij experiences Aantrekkelijke Jeep waardige safari door jaarlijkse ontdekkingstocht te organiseren in bijzondere landen Aantrekkelijke Jeep waardige rij experience die door heel Nederland gedaan kunnen worden door ism rijvaardigheidstraining bureau te ontwikkelen en met Jeep medewerkers uit te voeren Iedere Jeep rijder is benaderd voor safari’s door merk-waardige direct mail met gimmick Relevante prospects voor safari door Jeep contest en karaktertest Jeep gevoel breed uitgedragen door realiseren TV coverage Jeep safari’s www.businessopeners.nl All rights reserved

GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN Objective: Ons biermerk heeft winstgevende groei in een dalende biermarkt door van een biermerk een drankmerk te maken GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN Winstgevende groei: Jaarlijkse MA stijging van 2% in categorie Dranken Algemeen (ACN) Verkoop van 10 miljoen hectoliter drank in Nederland, elk jaar % groei Winst >15 % v omzet na belasting Van biermerk naar drankmerk: Tenminste # 2 speler (MA) in de 3 populairste categorieën: gewoon bier, mixdranken en speciaal bier 1. Merkvoorkeur bij consument door hem te raken met merk-waardige verhalen. Merkvoorkeur 43% 80% communicatie volgens consument in lijn met merkwaarden 80% kent onze verhalen Relevante en authentieke merkwaarden door cultuurscan icm marktscan Merk-waardig communicatie idee door interne brainstorm obv de waarden Communicatie idee is werkbaar door reclamebureau dit uit te laten werken in diverse uitingen Uitingen op juiste moment op juiste plaats door opstellen en uitvoeren mediaplan 2. Introductie van mixdranken en speciale bieren onder het eigen merk door successen uit de markt die passen bij het merk te kopiëren 2/3 introducties groter in omzet dan originelen Omzet introducties volgens plan 95% consumenten vindt introducties passend bij ons merk Successen in de markt zijn bekend door combineren marktdata met bezoek aan populaire uitgaansgelegenheden Lijst potentiële merkfits beschikbaar door marktsuccessen te linken met onze positionering/waarden Gekozen introducties zijn merk-waardig door ze aan te passen aan het merk Goede introductie voor nieuwe dranken door opstellen en uitvoeren lanceringsplan per introductie Succesvolle introducties door monitoren volume en merkfit en op basis hiervan acties bijstellen 3. Grote flexibiliteit in combinatie met minimale investeringen door nieuwe introducties in te kopen Time to market nieuwe introductie ≤ 2 maanden ROA > 25% 80% nw introducties uit externe fabriek Outsourcingmogelijkheden zijn bekend door ze in kaart te brengen Geschikte outsourcingspartijen door merk-waardige gesprekken Onze kwaliteit is gegarandeerd door met leveranciers strikte kwaliteitseisen en processen vast te leggen in SLA Bijsturing waar nodig door elk kwartaal keuring en monitoren SLA 4. Medewerkers zijn merkambassadeur doordat alle medewerkers de waarden vertalen naar eigen gedrag 80% klanten geeft aan dat medewerkers merk-waardig gedrag vertonen 40% medewerkers scoort ‘spot on’ op 3 vd 5 merk-waarden (interne meting) 80% van medewerkers kent de merkwaarden en geeft aan ze toe te passen Medewerkers gedragen zich merk-waardig in werksituaties door het geven van workshops per team Merkwaarden leven bij management en medewerkers door uitvoeren internal branding campagne Merkwaarden zijn verankerd in bedrijfsstrategie en –processen door vanuit MT hierop regie te voeren Leveranciers werken vanuit ons merk doordat onze contactpersonen hen hierin opleiden Start om 15:00 5. De gehele organisatie werkt gefocust naar hetzelfde doel door de OGSM methodiek tot op persoonsniveau te cascaderen MTO score ‘strategische alignment’ medewerkers ≥ 85% Alle afdelingen werken volgens OGSM Alle beoordelingen gekoppeld aan OGSM’s Iedere medewerker kent OGSM methodiek door ‘technische’ OGSM training voor hele organisatie Iedere afdeling heeft relevant OGSM door realiseren proces waar vanuit MT OGSM wordt gecascadeerd Organisatie OGSM is definitief door relevante input uit onderliggende OGSM’s hierin te verwerken OGSM is sturingsmechanisme in de organisatie door goals en dashboards op te nemen in POP management en medewerkers OGSM blijft levend door OGSM update sessies per kwartaal

weer enthousiast te maken voor de rites en rituelen van dit feest. Objective: Nederland koestert de Sinterklaastraditie door gezinnen met jonge kinderen weer enthousiast te maken voor de rites en rituelen van dit feest. GOALS STRATEGIES DASHBOARD ACTIEPLAN (WHO, WHEN) Nederland koestert Sinterklaastraditie: 95% van gezinnen met kinderen < 8 jaar viert Sinterklaas 55% van gezinnen heeft heerlijk avondje met surprises en gedichten 80 % van Nederlanders vindt Sinterklaasfeest leuker dan Kerst Gezinnen enthou- siast over rites en rituelen: 90% van gezinnen met kinderen kan minimaal 4 Sinterklaas rituelen noemen (Sinterklaas- verhaal, schoen zetten,Sinterklaasliedjes zingen bij de haard en heerlijk avondje met surprises) 85% van gezinnen geeft aan dat het gebaar belangrijker is dan de grootte van het cadeau Ieder kind kent Sinterklaasrituelen door hier via TV programma’s en school aandacht aan te besteden 90% van kinderen 4-8 jaar kent Sinterklaasverhaal , minimaal 2 Sinterklaas-liedjes en weet dat het gebaar belangrijker is dan de grootte van het cadeau Bij TV programma’s intocht Sint en Sinterklaasjournaal zijn Sinterklaasverhaal en – liedjes leading topic 90% van basisscholen geeft aan aandacht te besteden aan Sinterklaasverhaal en – liedjes Meest aansprekende Sinterklaasliedjes bekend door onderzoek onder kinderen Sinterklaasverhaal is aansprekend door inschakelen storyteller Bij intocht Sint en in het Sinterklaasjournaal zijn Sinterklaas verhaal, liedjes en kleine cadeaus groot maken leading topic door overtuigen redactie NOS van maatschappelijk belang hiervan Aandacht van basisscholen voor Sinterklaasverhaal en – liedjes en kleine cadeaus door maken schoolpakket en dit onder de aandacht te brengen via de scholenverenigingen Kinderen kennen Sinterklaasliedjes en zijn in staat om kleine cadeaus te maken door opzet nationale scholenwedstrijd Iedereen heeft goede gedichten door opzetten van (amateur) dichterscommunity via Facebook en Marktplaats 80% van Sinterklaasvierders geeft aan een leuk gedicht te hebben gekregen 80% van gezinnen weet dat er hulp beschikbaar is voor maken van leuke gedichten Relevante Facebook pagina door opstellen en uitvoeren plan met duidelijke doelstellingen qua inhoud, aantrekklijkheid en vindbaarheid Eigen rubriek (en aandacht hiervoor) op Marktplaats door Marktplaats MT hiervoor warm te krijgen Iedere Nederlander maakt mooie surprises door posten van YouTube filmpjes met top 20 leuke, eenvoudige surprises 80% van Sinterklaasvierders geeft aan een mooie suprise te hebben gekregen 80% van gezinnen weet dat er hulp beschikbaar is voor maken van mooie surprises Aantrekkelijke en praktische surprise-maak filmpjes door plaatsen van oproep op Facebook Vindbare filmpjes door toevoegen relevante tags Surprise is makkelijker te maken door met select aantal bedrijven (Hema, AH) surprise bouwpakketten aan te bieden Iedere hulp Sinterklaas maakt Sinterklaasfeest onvergetelijk voor kinderen door lanceren hulpSinterklaas app met verantwoorde-lijkheden, tips en rites Aantal klachten over hulpsinterklazen daalt met 50% Xx hulpsinterklazen zijn gecertificeerd Hulpsinterklaasapp is 100.000 keer gedownloaded Duidelijk wat kinderen zien als ideale rol van Sinterklaas door doen van onderzoek Belangrijkste klachten over hulpsinterklazen zijn bekend door poll op NU.nl Bruikbare APP waarin Sinterklaasverhaal, do’s en dont’s van hulpsinterklaas en praktische tips voor optreden door learnings uit eerste twee punten concreet te maken Certificering voor hulpsinterklazen door online test Free publicity voor initiatief en praktische hulp door PR bureaus en individuen te vragen hun netwerken te benaderen 80% van Nederlanders weet dat er een initiatief is mbt Sinterklaas In 80% van landelijke dagbladen is ≥ 3 x aandacht voor dit initiatief 40 PR bureaus werken vrijwillig mee #Facebookfans van Sintpagina ≥ 3 miljoen Professionele free publicity door aanschrijven van alle PR bureaus met verzoek om eigen PR netwerk te benaderen Mond tot mond reclame door via eigen netwerken (Facebook, Linkedin) dichterscommunity, surprise filmpjes en Hulpsinterklaas App onder de aandacht te brengen Titel presentatie

Voor vragen of een kennismakingsgesprek, neem contact op met: Business Openers info@businessopeners.nl 030 – 6026006 OGSM Template